Webdesign trendy na rok 2018
Jaké webdesignové a typografické trendy můžete pro svůj e-shop, webovou stránku nebo tvorbu loga využít v roce 2018?
Zeptali jsme se profíků – Evy Roverové a Jakuba Ptačina.
1. Evo, když bychom chtěli v roce 2018 vytvořit moderní logo pro web, jak by mělo vypadat?
Ačkoli trendy nás v daném momentě obklopují a jsou lehce rozpoznatelné jako např. děravé džíny nebo letní květinový potisk, nehodí se zcela pro tvorbu loga. Možná se ptáte proč – chcete přeci být „in“ ? Odpověď je zcela jednoduchá: logo představuje základní reprezentaci značky, která by měla v čase trvat déle než jen jednu nebo dvě sezóny. Logo je stavebním kamenem vizuální identity a jako takové by mělo tvořit stabilní a kvalitní základ, který by se rychloobrátkovým trendům = řešením měl vyhýbat.
O designu loga a jeho významné roli by se daly psát „romány“ a existuje spousta kvalitních článků i celých publikací, které se věnují sémantickým významům, estetické stránce nebo i technickým nárokům, případně psychologii značek a jejich vlivům na naše chování, korektnímu užití apod. Je naprosto jisté, ale i prokázané, že kvalitní logo design pozitivně ovlivňuje každý projekt, ať už v komerčním, nebo neziskovém sektoru, a má vliv na správné vnímání značky u veřejnosti.
Trendy v designu lze i do určité míry předvídat na základě stávajících dominantních elementů, které se objevují napříč grafickým segmentem, a často se o nich diskutuje nebo se prezentují na oborových portálech. Na několik zajímavých předpovědí se můžete podívat v článku přímo se zabývajícím trendy v logo designu.
Pokud bychom tento článek stručně shrnuli, díváme se na následující trendy, doporučení, ale i prvky, kterým je nutné se zaručeně vyhnout:
1. Kreativní typografie
- originální výrazná textová řešení od nápadité typografické kombinace dvou fontů až po ručně kreslené ztvárnění, tzv. handlettering
Ukázky kreativní typografie:
Povedený redesign loga Albi | Instagram logo | Logo The Runway Outlet |
2. Výrazná barevnost a kontrasty
- přechody, tzv. gradienty, které dominovaly v roce 2017, zůstávají a spolu s nimi i velmi výrazné barvy a kontrasty
- názorný příklad gradientu v samotném grafickém symbolu je již zmíněné logo Instagramu
Ukázky výrazné barevnosti a kontrastu v logu:
Výrazné kontrastní barvy v Google logu | Logo The Islands of the Bahamas | Barva a gradienty v logu Weather Underground |
3. Geometrický liniový styl
- oblíbenost linek a kontur je stále obrovská, nabízí velmi široké možnosti a variabilitu
Ukázky log v geometrickém liniovém stylu:
Logo města Příbram | Logo Hotela Koster | Logo Fornace de Martino |
4. Design optimalizovaný/ovlivněný formáty pro sociální sítě
- většina sociálních sítí nabízí čtvercové formáty pro display loga a toto v některých případech vede k variabilnímu designu, resp. k optimalizaci designu pro tyto specifické možnosti
5. Zjednodušené písmo/iniciály symboly
- logo jako forma iniciály/písmene nebo jejich kombinací není sice žádnou novinkou, ale stále se drží jako stabilní možnost užití
logo agentury Ramotion | Logo Armani Exchange | Logo icon Pinterest |
6. Logo vizualizace v reálných mockupech
- toto je spíše doporučením, jak návrhy prezentovat při logo designu, a sice formou reálných vizualizací
Zde mohu pro lepší ukázku nabídnout svou prezentaci jednoho novějšího projektu, ve které byly návrhy loga prezentovány formou mockupu:
A na závěr dva směry, které jistojistě není vhodné používat:
7. Stylizované lidské postavy
- ano, ano a ano – nepoužívejte v logo designu lidskou postavu a zejména ne v tomto stylu. V angličtině se nazývá podobný směr „swooshy people“, volně přeloženo jako rozlítané/rozhoupané postavy. Tato symbolika je natolik nadužívaná, až je designově kontraproduktivní, neestetická a jednoduše nezajímavá… Takto nemůže být vytvořeno originální logo.
8. Pixel design
- byl „in“ na přelomu 80. a 90. let minulého století a zrovna tak jako vlnité velké disko vlasy zaručí pouze to, že budete působit všelijak, jen né svěžím dojmem….
2. A co trendy ve webdesignu? Kromě responzivního webdesignu, co je IN?
Design obecně, ať se jedná o módu, interiéry, nebo produktový či průmyslový design, podléhá trendům a nejinak je tomu i v grafice, do které spadá tvorba loga (nebo chcete-li tvorba logotypu či značky).
Obor grafického designu je extremně dynamický, neustále se vyvíjející a nové trendy se zde velmi snadno a rychle šíří. V tomto je zcela srovnatelný s módním segmentem, kdy se jedno léto nosí mini v klasicky černé a za rok maxi délky v pastelových odstínech. Bohužel mnohé trendy nemají dlouhou životnost a pozornost si udrží po dobu jedné sezóny, na druhou stranu si některé (trendy) získají mainstreamovou oblibu tak podstatnou až se z nich stává stabilnější součást vizuálního světa – toto lze konstatovat např. u liniového stylu (kontury, linky), který se začal šířit cca v letech 2013/2014 napříč grafickým designem a stále se objevuje v různorodých variantách.
Pokud by čtenáře zajímaly trendy v grafickém designu obecněji, doporučuji si projít tento článek, který je výborně připraven textově, ale i se spoustou vizuálních příkladů >> Design Trends 2018.
3. Doporučujete svěřit se do rukou zkušeným webdesignérům a grafikům? Jak taková spolupráce probíhá?
Určitě je mnohem efektivnější, když design loga či webu zajistí profesionální grafický designér nebo studio, které na základě detailních informací o segmentu/oboru podnikání nebo působení dané organizace navrhne koncepční řešení loga, jež se dále vyvíjí do finální podoby a následně aplikuje napříč komunikačními kanály.
Na počátku tvorby konceptu je třeba důkladně poznat projekt, pro který se logo či design tvoří. Je nutné znát odpovědi na mnoho otázek od zaměření a oboru projektu / firmy / produktu / služby přes cílové skupiny po technické nároky, preference a požadavky na styl, formy užití atd. Tyto dotazy vám bude klást grafický designér nebo zástupce design studia/agentury, a teprve až váš projekt pozná detailněji a pochopí jeho potřeby, je možné začít s návrhy vhodných konceptů.
Jiné nároky a potřeby na design loga budou v oboru auto průmyslu, jiné v módě a odlišně se bude prezentovat zahradnictví nebo produkt pro děti.
A jak vidí webdesign v roce 2018 Jakub Ptačin, spoluzakladateľ Studio Echt, Slovensko.Digital, Mediatechna, konference By Design, obchodu Nosene, fast-foodu Ty Somaru?
1. Ve webdesignu se do popředí dostávají kromě videa i různé pohyblivé efekty, animace, cinemagraphs, full-screen formuláře, duotone nebo double exposure, koláže. Jaké další prvky doporučujete zakomponovat do webdesignu e-shopu nebo webové stránky, aby byl co nejkonverznější?
Vami vymenované prvky sa na samotnej konverzii podieľajú z môjho pohľadu minoritne. Je to celé o kvalite obsahu, textov a produktu. Sústredil by som sa najmä na naozaj dobrý obsah a až potom na to, ako bude zabalený. Všeobecne ale platí, že to netreba preplácať a nesnažiť sa tam natlačiť každý trend.
2. Jaké budou typografické trendy v následujícím roce?
V typografii to podľa mňa nie je až tak o trendoch, lebo základné pravidlá platia neustále. Ešte bude asi stále dosť geometrických sans písiem a čoraz viac webov postavených čisto alebo hlavne na silnej a výraznej typografii.
3. A co trendy v designu loga? Jak by podle vás mělo vypadat nadčasové logo?
Neexistuje univerzálna odpoveď a je možné, že niektoré typy podnikania nepotrebujú štandardné logo, ako si ho predstavujeme my z fachu. Ak udržíte rovnakú typografiu a farby, už máte základ vašej vizuálnej identity. Hlavný faktor je však ten, že to nie je o logu, ale o už spomenutej vizuálnej identite – o komplexnom prístupe k vašej vizuálnej komunikácii s klientmi a inými stakeholdermi. Konzistencia sa vypláca aj ekonomicky.
Věříme, že vám odpovědi oslovených profíků ukázaly tu správnou cestu, a pochopili jste, že na vytvoření dobrého loga, které dokonale vystihuje vaše podnikání na internetu, nebude stačit program Malování. Vždy je lepší zainvestovat a svěřit se do rukou někomu zkušenému. Vaše logo a webdesign jsou základem vizuální identity vašeho podnikání na internetu, produktu nebo služby.
Když se i přesto rozhodnete zkusit tvorbu loga pro svůj web na vlastní pěst, Eva Roverová pro vás sepsala inspirativní návod, jak na to.
Doporučujeme přečíst i články o #SEO, #PPC trendech a trendech v nativní reklamě.