Když online podnikání pomáhá a léčí
Bílé fleky na opálené pokožce, to je vitiligo. V létě, když lidé chodí lehce oblečeni, je vidět víc. V posledních letech – i po covidu, nebo následkem stresu byl zaznamenán nárůst vitiliga. Vitiligo není nakažlivé. Jak se dá vitiligo léčit?
Přinášíme vám rozhovor s Ing. Petrom Ondrejmiškom, úspěšným online podnikatelem, který na ByznysWeb.cz založil a provozuje e-shop Vitiligoshop.cz a dává dohromady komunitu s tímto onemocněním.
V rozhovoru s Petrom se dozvíte:
- co bylo podnětem k založení e-shopu zaměřeného na kožní onemocnění vitiligo,
- jak léčit vitiligo,
- jak se mu daří získávat zákazníky a jak s nimi pracuje
- a kam chce posunout své podnikání s e-shopem..
1.Proč jste si založil e-shop zaměřený na vitiligo?
Koncem roku 2016 po rodinné tragedii se mi objevilo vitiligo. Nemám v povaze prohrávat, a proto jsem zapojil všechny své zdroje a pustil se do léčby. Od lékařů se mi bohužel podpory nedostalo, a tak jsem byl odkázán sám na sebe. Pomohl jsem si až nalezením amerického výzkumu na vitiligo, kde se zmiňují různé léčebné metody, které pomohly i mně. Plus jsem se zkontaktoval s velkým počtem lidí z internetu, kteří nějakým způsobem dokázali získat zpátky svůj ztracený pigment. Řekl jsem si, že když jsem dokázal pomoct sobě, byla by škoda nepomoci i lidem kolem. Tak vznikl nápad vytvořit internetový obchod. Psal se tehdy konec roku 2018. Při práci jsem s malou dušičkou koupil základní verzi e-shopu na ByznysWebu a prodával první produkty přímo ze svého pokoje. E-shop byl hotový v průběhu pár týdnů, zároveň s tím jsem zakládal firmu a sháněl dodavatele po celém světě. Nevěděl jsem, jak se to celé dopadne, a z toho důvodu jsem se rozhodl koupit hotové řešení e-shopu. ByznysWeb byl pro mě ideální. Za velmi rozumné peníze jsem vytvořil svůj první eshop a byl jsem v podstatě okamžitě schopen začít nabízet své produkty.
2. Existují ve vaší oblasti nějaké bariéry podnikání?
Určitě ano, produkty musí projít řádnými kontrolami, největší problém byl s registrací medicínských německých přístrojů na ŠUKL (pozn. redakce Štátny ústav pre kontroly liečiv SR). Kromě komplikovanějších registrací nových vlastních produktů bych za větší komplikace považoval snad už jen různé certifikace a kontroly kvality, které byly finančně velmi náročné.
3. Jak je to s konkurencí? Dá se říct, že i lékárna nebo kožní lékař je Vaším konkurentem?
Ano i ne. S kožními lékaři již déle spolupracujeme a moc se jim líbí naše práce, věnujeme se hloubkově jednomu kožnímu onemocnění, přičemž oni jich řeší stovky. Tím pádem jim ani nemám za zlé, když neznají některé léčebné postupy na vitiligo. Líbí se mi, že jsou převažně otevřeni komunikaci a že lidem doporučují přímo naše stránky. Co se lékáren týče, tak nenabízejí celý náš sortiment. Tím pádem nám ani nemohou úplně konkurovat. Pro německé medicínské UVB zářiče jsme výhradní distributor od roku 2020 a další naše klíčové produkty jsou naše vlastní značka. Samozřejmě, některé typy medicíny prodávají i oni, takže určitý typ konkurence tam je, ale ne moc výrazný. Plus prodáváme i velmi „unique“ sortiment, hlavně co se týče kosmetiky, kterou dovážíme až z New Yorku.
4. Jak léčit vitiligo? Kde lidi najdou ověřené informace nebo shrnutí léčebných postupů?
Doporučuji přečíst si článek na našem blogu o léčbě vitiliga UVB světlem.
Jak na internetu oslovit úzký zákaznický segment
5. Váš e-shop je zaměřen na úzký segment zákazníků. Budování povědomí o značce a vztahy se zákazníky mají určitě velký význam pro to, aby lidé v e-shopu uskutečňovali opakované nákupy.
Jak probíhá podpora prodeje? Uskutečňujete aktivity na podporu prodeje i offline – například poradenství nebo v rámci kamenných prodejen, prodejen bio potravin, kosmetických salonů, účastí na výstavách apod.?
Ano, řešíme zejména poradenství, buď formou telefonátů, nebo na uzavřených FB skupinách, kde jsme celá komunita lidí a kde si sdílíme své zkušenosti a názory. V budoucnu plánuji zorganizovat i první setkání v rámci Česko – Slovenska.
6. Jak především oslovujete zákazníky? Má pro Vás smysl PPC reklama, nebo je tím nosným pilířem SEO, sociální sítě, doporučení, influenceři, vlastní blog…
Především je to Google. Aby nás vůbec našli zákazníci, museli jsme platit drahé reklamy. Ale díky Googlu a jeho klíčovým slovům jsme se stali pro lidi viditelnými. Kromě Googlu využíváme i sociální sítě, ale ty pro nás zatím nemají tak velký význam.
Vlastní blog píšeme již v podstatě od začátku, lidem se líbí naše výsledky, a když jim dáme jasně vědět, jak produkty kombinovat a používat. Jednomu influencerovi jsme pomohli zrepigmentovat tvář a krk a odvděčil se nám reklamou zdarma na svém instagramovém účtu: Pppeter – @patopopular.
7. Noví vs. vracející se zákazníci: které produkty se těší největší oblibě a dá se říct, že si je zákazníci pravidelně objednávají?
Nejtěžší i nejdražší je najít a získat nového zákazníka, právě z tohoto důvodu se velmi snažíme udržet si ty existující a nabízet jim různé slevy a poradenství zdarma.
Největší oblibě se určitě těší naše vlastní produkty Vitistop, které byly vytvořené na míru a které jsou kvalitnější než ty, co dosud nabízela konkurence. Měli jsme výhodu, nemuseli jsme vymýšlet kolo, stačilo to existující udělat kvalitněji a to se nám, zdá se, podařilo. Vitistop je moje vlastní značka produktů, které jsou silnější než existující konkurenční produkty, na což jsem velmi hrdý. Vývoj trval rok a půl a pochopitelně to nebyla levná záležitost.
8. Jak se Vám daří získávat zákaznické reference? Jsou zákazníci ochotni Vám odepisovat?
Toto je věčný boj, není to recenze na pračku nebo televizi a lidé se stydí, popřípadě ani nemají zájem sdílet své výsledky s ostatními. Získat od nich nějaké recenze mě stojí spoustu úsilí. Častokrát se ani nevyfotí, a tím pádem nedokážeme lidem ukázat fotky před a po. Na toto si už dáváme pozor a na FB skupinách na lidi apelujeme, aby se fotili. Získáváme díky tomu nové a nové recenze a zvyšujeme důvěryhodnost a kredit svých eshopů.
9. Plánujete expanzi e-shopu do jiných zemí nebo využití dalších prodejních kanálů? Případně rozšíření sortimentu?
Momentálně máme v e-shopu 6 jazykových mutací, které pokrývají celou Evropu. Později plánujeme udělat další verze a přejít do celého světa, ale teď máme jiné priority, hlavně doladit stávající jazykové verze e-shopu.
Ano, rozšiřujeme i sortiment na psoriázu (lupénku) a atopický ekzém, jelikož naše UVB zařízení léčí i tyto nemoci. Je to celkem škoda, že nemáme více času na uvedené aktivity. V budoucnosti bych se chtěl více věnovat právě tomu a mou nynější agendu rozdělit jiným.
Děkujeme panu Ondrejmiškovi za rozhovor!
Jak zvýšit počet objednávek v e-shopu?
Kvalitní popisky k produktům a přehledný e-shop s poutavým webdesignem, to je základ.
Ale i zpětná vazba ve formě hodnocení produktů nebo referencí od zákazníků má pro e-shop velkou hodnotu a zásadní vliv na počet objednávek.
Více k tomuto tématu se dočtete zde: