Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Content marketing pro webové stránky a e-shopy

obsahový marketing pre webové stránky a e-shopyNávštěvnost vaší webové stránky nebo e-shopu začala stagnovat? Nebo pokud návštěvníci přijdou, nezdrží se dlouho a odcházejí? V tom případě si vyhrňte rukávy, připravte si něco dobrého na zub, najděte pohodlné místo a přečtěte si, jak a proč začít s obsahovým marketingem pro svůj web.

Budeme se bavit o tom, jak content marketingové postupy z #ESS16, od Jana Ambrože dokážou pomoci vašemu byznysu.

Dej, dostaneš

Pokud chceme něco získat, v první řadě musíme něco dát. Například důvod, užitek, vyřešení problému, a to v podobě vhodně naservírovaného obsahu, navíc ve vhodné formě. Reciprocita funguje i v online marketingu.

Bohužel ještě stále najdeme na internetu stránky, které nás na titulce oficiálně vítají místo toho, aby se hned snažily vzbudit náš zájem o to, co je jejich obsahem.

Kdo umí, ten umí…

Že se kvalitní obsah pozná na první pohled, o tom jste se určitě již přesvědčili. Skvělý příklad je online knihkupectví Martinus.sk. Uvědomují si, že obsah, to není jen článek na blogu a příspěvky na sociálních sítích. Pečují o vás i v notifikačních e-mailech a to i po dokončení objednávky. Dokonce si pamatují, kdy máte narozeniny. 🙂

 obsahový marketing v e-mailu  obsahový marketing - tipy pro e-shop a webové stránky

Martinus je živým důkazem toho, že e-shop nemusí vypadat jako leták a může být i v mobilní verzi atraktivní pro zákazníka a přímo jej nabádat ke koupi.

Proč začít s content marketingem i na svém e-shopu nebo webu?

Obsahový marketing vám pomůže:

  • zvýšit hodnotu a atraktivitu vaší nabídky,
  • odlišit se od konkurence konkurenceschopní jste nejen snižováním ceny, ale i přinášením kvalitního obsahu,
  • budovat důvěryhodnost,
  • zviditelnit a podpořit vaše produkty, značku nebo služby,
  • zvýšit vyhledávanost na internetu.

Formy obsahového marketingu pro e-shopy a webové stránky

Obsahový marketing pro e-shop by měl řešit problémy vašich zákazníků v různých fázích nákupního cyklu, tedy před, během i po odeslání objednávky.

Před nákupem

  • se snažte ovlivnit  rozhodnutí ke koupi (Zero Moment of Truth)
  • využívejte např. novinky a praktické tipy, reportáže, inspirace na využití/nošení, průvodce při výběru FAQ nebo poradnu (různá fóra nebo Knihy návštěv).

 

Během nákupu

 

Po nákupu

V čem je pointa obsahového marketingu?

Nemělo by vám jít primárně o prodej produktů. Váš obsah by měl být reakcí na životní styl vašich zákazníků, jejich zájmy a řešení konkrétních situací v pravdivých a praktických příbězích. K těm se ještě dostaneme.

Skvělou ukázkou, jak se má obsahový marketing dělat, je např. TchiboBlog.cz,  BlogVašeČočky.cz (a německá verze webu 321linsen.de) nebo VšeoVaření.cz, kde se mimochodem nenápadně dozvíte, které Tescoma produkty budete k přípravě potřebovat:

obsahový marketing e-shopu, tescoma

Ptáte se, zda se dá content marketing dělat i ve vaší oblasti podnikání? Např. v technice, průmyslu apod.? Máme pro vás skvělou zprávu. 🙂  Ano, obsahový marketing je vhodný a nevyhnutelný pro každé odvětví podnikání. Stačí zvolit správnou formu a slovník pro prezentaci obsahu.

TEST: Máte šanci dělat obsahový marketing dobře?

Jan Ambrož tvrdí, že pokud odpovíte ANO na všechny z uvedených otázek, jste správným adeptem. Tak se neváhejte otestovat. 🙂

  1. Máte něco, co nemá nikdo jiný? Nabízíte speciální produkty, služby nebo přístup, který vás odlišuje od konkurence?
  2. Jste největší experti ve svém oboru?
  3. Máte rádi to, co prodáváte? Používáte své vlastní produkty? Doporučujete je dál?
  4. Máte fanoušky, kteří jsou ochotni sledovat vás dlouhodobě, nejen v rámci jednorázového nákupu?

Tak co, odpověděli jste ano? Pokud je to tak, blahopřejeme, máte všechny předpoklady pro psaní správného obsahu pro vaše zákazníky. Ti totiž milují pravdivé příběhy vycházející z vlastní zkušenosti. Účinek takových příběhů je zaručen.

Pokud jste minimálně jednou odpověděli NE, je čas zamyslet se nad tím, zda své podnikání na internetu děláte s láskou a odhodláním, nebo jej berete jen jako zdroj příjmu. Vaše konkurenční výhoda by měl být právě jiný přístup.

Nyní již víte, zda se na obsahový marketing hodíte, nebo budete muset využít služby odborníků. Dalším krokem je poznat své cílové zákazníky.

Znáte svou cílovou skupinu zákazníků?

Základní údaje o portfoliu zákazníků si můžete vyfiltrovat i ze statistik Google Analytics.

Co je ale potřeba vědět o svém potenciálním zákazníkovi, abyste pro něj dokázali vytvořit skutečně hodnotný obsah na webu/e-shopu?

Ujasněte si:

  • Kdo přesně je váš potenciální zákazník (věk, pohlaví, region atd.)?
  • Jaké má zájmy a životní styl, co dělá, když právě nenakupuje u vás?
  • Proč by si měl vybrat vás? Jakou konkrétní situaci mu vyřeší vaše produkty, v čem jsou pro něj přínosné?
  • Jste si jisti, že nabízíte produkty, které zákazníci hledají?
  • Jaké prodejní argumenty jsou pro ně důležité? Co u nich rozhoduje? Tedy nejen cena, ale např. i užitek a úspora času, dostupnost atd.
  • Mohou si dovolit u vás nakoupit? Mají dostatek financí, aby si koupili vaše produkty/služby?
  • Jaké jsou případné možné překážky nákupu? Co vašeho zákazníka dokáže odradit od koupě?

 

Toto jsou velmi důležité věci, bez kterých se nejen v content marketingu, ale v prodeji všeobecně nepohnete.

A nyní přichází na řadu inventura vašeho obsahu, který již máte vytvořen. Budeme se jí podrobně věnovat v dalším článku.

První důležitý krok již máte za sebou. Víte, že to, co prodává, je nejen webová stránka nebo e-shop, ale také kvalitní o obsah. Seznámili jste se dokonale s vaším typickým zákazníkem. To jsou fakta, na kterých budeme při tvorbě obsahu stavět. Ukážeme si rovněž konkrétní triky od Jana Ambrože, jak po obsahové stránce vylepšit produktové stránky, newslettery a kde najít témata, o kterých se vyplatí psát.

Zatím vám přejeme příjemné letní dny. A nezapomínejte, letní okurková sezona je ten správný čas na přípravu pro dokonalý restart v září. Rádi vám s ním pomůžeme.

Váš ByznysWeb tým

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)