Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Internet je sice SEXY, ale co to znamená pro moje web stránky? – 2. část

Jak být dobrým online marketérem pro Vaše web stránky

 

internetový marketing, online marketing, marketing web stránky

Online marketing pro Vaše web stránky se řídí klasickými pravidly marketingu. O marketingu, i pro web stránky, existuje mnoho publikací, článků a studií na internetu. Stačí se inspirovat.
Pravidla marketingu se markantně nemění.

Určitě máte mnoho nápadů, jak vylepšit marketing Vaší web stránky, proto Vás možná “nakopne” náš článek.

Lidská rasa se odjakživa ráda chválí, prezentuje své úspěchy.

Představte si situaci, že jste napsali knihu. Podle odborníků, kteří knihu četli, máte vysoké šance na úspěch a kniha se může stát bestsellerem. Ale Vy jen tiše sedíte v koutě a čekáte, že se k ní někdo náhodou dostane.

A tak je to i s online marketingem.

Bez toho, aby jste svůj “výtvor” – web stránku, internetový obchod – kvalitně odprezentovali veřejnosti, nedosáhnete nikdy ani satisfakci za Váš čas a úsilí.

Marketingové strategie se rozdělují na:

1. offline

2. online

Offline marketingové strategie, nejen pro web stránku, se dělí na podkategorie
(přeletíme jen v rychlosti, jelikož nás zajímá zejména online marketing)

  • PRINT (tisk) – tvářit se jako odborník a nevyměnit si vizitku dnes není IN, mít kamenný obchod bez letáků rovněž není právě nejvhodnější.
  • LOCAL (místní) – orientujte se na místo Vašeho podnikání. Inzerujte v lokálních inzertních novinách, využijte reklamní billboardy nebo místní rádio, distribuujte letáky. Dostaňte se do povědomí lidí.
  • PROMO (reklama, prezentace) – chystáte akci, výprodej? Nabídněte Vašim návštěvníkům benefit při nákupu za určitou hodnotu, distribuujte slevové kupóny do časopisů nebo partnerských prodejen. Před prodejnou umístěte reklamní poutače, pošlete hostesky prezentující Vaší firmu na výstavu související s Vaším byznysem.
  • GENERAL (hlavní) – je potřeba vytvořit si marketingový plán, stanovit cíle, cílovou skupinu
  • PERSONAL (osobní) – Vaše osobní prezentace formou účasti na společenských akcích, nošení trika s Vaším logem, sponzorování, příspěvek na charitu nebo místní neziskovku, sdružení … to vše pomůže k budování Vašeho image mimo internetu

 

Do online marketingových strategií web stránek patří zejména:

  • SEO optimalizace – aplikace základních kroků pro zlepšení umístění Vašich web stránek ve výsledcích přirozeného vyhledávání a registrace do vyhledávačů a srovnávačů zboží
  • PPC reklama – inzerce v Google AdWords, Etargetu, v Skliku zabezpečí první pozice v rámci placených výsledků vyhledávání. E-shopy mají možnost využít i placené kampaně v rámci srovnávačů zboží (upřednostnění Vašich produktů v rámci výsledků srovnávání zboží nabízejí například BožíCeny.cz, Zboží.cz, Heureka.cz)
  • sledování a analýza dat – sledujte statistiky návštěvnosti (Google Analytics) a statistiky výkonnosti Vaší PPC reklamní kampaně. Měřte konverze (nákupy) a bounce rate (míra opuštění web stránky).
  • propagace na sociálních sítích – Facebook, Twitter, Google + Pages a na youtube.com. Pod pojmem propagace rozumíme i aktualizaci Vaší fan stránky, nejen její vytvoření.
  • webdesign – při tvorbě web designu si nechte poradit od odborníka, který při tvorbě grafické podoby Vašeho webu dbá i na použitelnost a přehlednost web stránky. Na co by Vám byla nastylovaná web stránka, na které se 5 minut načítá titulní stránka? Návštěvník neví, kam má dříve kliknout. Čekání na Godota se v tomto případe končí nákupem u konkurence.
  • tvorba microsites – podpůrných webstránek s obsahem odkazujícím na hlavní web (pozor na duplicity, nesmí se jednat o kopii webu)
  • založení firemního blogu – pokud nabízíte žádané zboží (pneumatiky, bazény, oblečení, hračky, elektroniku …) požádejte nezainteresované o recenzi, kt. zveřejníte na blogu. Jestli si provoz blogu nemůžete prozatím dovolit, postačí i vytvoření samostatné sekce přímo na stránkách. Blogy jsou symbolem objektivnosti. Na blozích není důvod lhát, pokud chceme mít čtenáře, lhaním je nezaujmete.
  • psaní PR zpráv, článků o Vašem produktu – zde najdete návod, jak napsat PR článek a kam jej zaregistrovat
  • viral marketing – pokud nemáte finanční prostředky na to, aby jste se svěřili do rukou mediální agentuře, stačí, pokud natočíte vtipné video a zavěsíte jej na youtube.com. Nebo vytvořte zajímavou komunitu fanoušků na sociální síti. Cílem virálního marketingu je vetřít se do povědomí lidí jako virus 🙂

Ukázka populárního virálu (omlouváme se za název, ale v rámci virálního marketingu se jedná i o to, aby jste se přizpůsobili Vaší cílové skupině, nejlépe i slovníkem:)

Dovolím si tento článek doplnit ještě o pár postřehů z  konference Internet je Sexy, které se konala minulý týden.

Několik pravidel marketingu (online i offline) od odborníka Jána Šifry:

  1. Lepší je být první jako lepší – snažte se najít kategorii, která ještě neexistuje, ale je po ní poptávka. Každý si lépe pamatuje prvního prezidenta; prvního člověka, který přistál na Měsíci; prvního afroameričana v prezidentském křesle … Proto nekupujeme jen klasické potraviny a kosmetiku, ale i bio, zdravotně nezávadné, vhodné pro alergiky …
  2. Pokud v oblasti, ve které podnikáte, nemůžete být první, vytvořte kategorii, v které první budete – inspirujte se časopisem BRAVO. Aby zvýšil počet čtenářů, začalo BRAVO vydávat BRAVO Girl a tím si prakticky pojistila široké spektrum na trhu. V případě internetových obchodů se dá pracovat se subdoménou a podpůrnou podstránkou. Mám doménu kozene-boty.cz, která figuruje jako hlavní. Dále si zřídím podpůrné weby s názvy damske.kozene-boty.cz, panske.kozene-boty.cz, detske.kozene-boty.cz
  3. Lepší je být první v myslích zákazníků jako první na trhu – budování povědomí o značce má něco do sebe. Pokud se chcete stát velikánem na trhu, měli by jste zahltit všechny dostupné kanály, prostřednictvím kterých se začnete dostávat do povědomí potenciálních zákazníků – nejen billboardy a reklama v printových médiích, ale i televizi, rozhlase … ALE, v dnešní době, především na sociálních sítích.
  4. Marketing je souboj vjemů, ne produktů – pokud je můj e-shop v myslích zákazníků zakořeněný jako e-shop s koženými botami, bude mi možná chvíli trvat, dokud se přetransformuje na e-shop s letní obuví.
  5. Nejsilnějším marketingovým konceptem je vlastnit v mysli zákazníka 1 – 2 slova – takové Volvo si s tím lámat hlavu nemusí. Bylo a bude symbolem bezpečných aut, stejně jako “mekáč” označuje symbol rychlého stravování. V našem případě by se to dalo využít následujícím způsobem: prodávám kožené boty od jisté značky XY. V názvu produktu použiji Dámské kožené boty XY. Mám vysokou šanci získat zákazníka minimálně přes vyhledávání konkrétní značky v Googlu a ve srovnávači zboží.
  6. Dvě firmy nemohou vlastnit stejné slovo – to je případ dnešních reklamních inzerátů. Téměř všichni nabízejí nejlevnější oblečení, nejlevnější pneu, nejlevnější ubytování, nejlevnější letenky … Ale nejlevnější může být jen jeden! Filtrací produktů prostřednictvím srovnávačů zboží si nakupující zjistí, kdo tím nejlevnějším pravdu je. Zaregistrujte proto svůj e-shop do srovnávačů zboží (BožíCeny.cz, Heureka.cz, Zboží.cz …). Pokud nejste nejlevnější, možná upoutáte popisem produktu nebo kvalitnější fotografií.
  7. Marketing je běh na dlouhou trať – nevzdávejte se hned na začátku. První výsledky se ukážou až postupem času. Výběrem vhodných metrik zjistíte feedback na jednotlivé reklamní kampaně a včas můžete zbytečné utrácení Vašich financí přesměrovat efektivnějším směrem.
  8. Každý atribut má své PRO a PROTI – stejně jako má mince 2 strany, tak je potřeba zvážit všechny možné důsledky Vašich rozhodnutí. Není nutné byznys rozšiřovat násilně, v čase, když nejste právě v plusu.
  9. Přiznejte své nedostatky, výsledkem je pozitivní feedback není hanbou připustit si, že ne všechno se nám vydařilo. Schopnost přiznat si chybu svědčí i o tom, že jste jednou z mála firem, které si zakládají na upřímnosti (zejména v období, kdy se to v médiích lhaním jen hemží). Vaši zákazníci ocení, že jste si vědomí svých omylů.
  10. Nikdy se nesnažte předvídat budoucnost, je to nemožné – jakým směrem se bude ubírat Vaše podnikání záleží jen a jen na Vašem úsilí a rozhodnutí. Přešlap Vás může stát příliš mnoho, ale riskováním také můžete mnoho získat. Neobracejte se tedy s radou o pomoc astrálním směrem, ale zamyslete se nad reálnými analýzami Vašich obratů, dat, které jste za poslední období nasbírali. Obraťte se na odborníky, kteří Vám s analýzami pomohou.
  11. Úspěšní budete jen v případě, že jdete s dobou – sledujte trendy, aktivujte si RSS kanál a čtěte novinky z ekonomiky, podnikání, online nakupování nebo sociálních sítí. Využívejte například Google Reader
  12. “Bez peněz do hospody nelez!” – svatá pravda. Bez finančního rozpočtu podnikání nemá budoucnost. Aby jste mohli začít vydělávat, musíte nejdříve investovat. Vypracujte si tedy byznys plán s orientačními kalkulacemi. Oslovte společnosti, kterých corebusiness je tvorba web stránek, internetový marketing apod. a nechte si vypracovat cenovou nabídku.
Příště si řekneme, jaký význam pro online marketing mají blogy a blogeři.

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)