Šup SEM, šup tam aneb co obsahuje Search Engine Marketing?
Search Engine Marketing (SEM) je marketingový nástroj zaměřený na propagaci a zviditelnění www stránky a povědomí o ní. Stejně, jako SEO (optimalizace pro vyhledávače), má hlavní cíl ve zvýšení návštěvnosti.
Nejčastější formy SEM
Nejčastější podobou SEM je placená reklama, tedy PPC model pay-per-click.
- PPC reklamy – např. Google AdWords, eTarget, Sklik, Facebook založené na principu Pay Per Click
- bannerová reklama – bannery v kontextové síti, na YouTube.com
- nákup odkazů – v souvislosti se zvířecími updaty Panda a Penguin však pozor na nekvalitní zpětné odkazy a SEO lišty
- přednostní zápisy v katalozích jako např. heureka.cz, zboží.cz nebo BoziCeny.cz
- Reklamy na Facebooku – Sponzorované příběhy
- Affiliate programy
SEO vs. SEM
Základním rozdílem mezi SEO (= optimalizace pro vyhledávače) a SEM (= marketing ve vyhledávačích) je podle některých odborníků fakt, že v rámci SEM nejsou potřebné žádné úpravy na stránkách inzerenta. Determinujícím faktorem jsou jen finanční možnosti inzerenta. Nákup pozic pracuje s existujícím obsahem na webu.
Názory kompetentních jsou však odlišné. Někteří tvrdí, že součástí SEM není SEO, ale jen placené kampaně (příklad). Na americkém kontinentu pro změnu převládá názor, že SEM zastřešuje i SEO (příklad).
*Poznámka:
Pokud je web stránka málo přehledná a inzerent si platí PPC reklamu, využívá affiliate systém a další formy SEM, výsledný efekt může být nižší a peníze za reklamu jsou doslova vyhozené ven oknem.
V takovém případě i úprava www stránky může pomoci ke zvýšení konverzního poměru a my by jsme ji doporučovali.
Výhody SEM
1. Přesné zacílení – stejně, jako při PPC kampani, i v rámci SEM je díky placeným možnostem kampaň zacílená přesně na klientelu, která opravdu hledá produkty nebo služby, které nabízíte. Neefektivní utrácení finančních prostředků je značně eliminováno ve srovnání např. s bannerovou reklamou.
2. Rychlý výsledek – je všeobecně známo, že placené kampaně se dají spustit prakticky okamžitě a tak ze svých investic brzy uvidíte i reálný zisk.
3. Dopad SEM – cca 80% uživatelů internetu využívá internetové vyhledávače (domácí i zahraniční). SEM se v rámci vyhledávačů orientuje i na zahraniční trh – zahraniční vyhledávače, proto se počet oslovených uživatelů několikanásobně zvyšuje. Samozřejmostí je přizpůsobení reklamního textu pro danou krajinu, resp. volba angličtiny jako centrálního jazyka. Např. v případě technických zařízení je anglická terminologie akceptovatelná i na domácím území.
4. Zvýšení návratnosti investic – díky placeným kampaním velice rychle zjistíte, která klíčová slova jsou pro vás efektivní a která méně.
Kde SEM zabírá nejvíc?
Google a jeho možnosti jsou samozřejmě leadrem v případě PPC reklam a bannerových reklam.
V oblasti srovnávačů zboží dominuje v ČR zboží.cz, na Slovensku např. heureka.sk.
Velice rozšířená je momentálně i bannerová reklama na YouTube.com.
Ukázkový postup při SEM via Euroekonom.sk
V tomto případě SEM počítá i s pomocí SEO optimalizace.
- Analýza klíčových slov a odhad nárůstu viditelnosti a návštěvnosti www stránky
- SEO optimalizace, click-stream analýza, SEO audit, tracking systém
- zvýšení návštěvnosti a viditelnosti www stránky, PPC kampaně ve vyhledávačích, kontextová reklama např. v Google AdWords, Sklik, eTarget, AdFox