Analýza web stránky s Google Analytics – první část
Proč mi nefunguje web? Proč nemám objednávky? Vyplatila se mi vysoká investice do reklamy? Proč mi klesla návštěvnost? I Vy řešíte tyto otázky? Odpověď je jednoduchá – Sledovat, měřit, srovnávat a analyzovat výsledky v Google Analytics!
Tento článek je určen všem vlastníkům web stránek, správcem webů nebo začínajícím webmasterům, kterých zajímá jak sledovat návštěvnost na jejich web stránkách. Jak správně měřit návštěvnost, konverze, měření sociálních sítí nebo odchodovost ze stránky?
Pojďme se spolu v pár jednoduchých krocích naučit jak a co sledovat na svém webu. Nejvhodnější a nejkomplexnější nástroj na to je Google Analytics. Ukážeme si v pár bodech jak se orientovat v novém rozhraní Google Analytics.
Ještě předtím si řekněme – Co je to konverze?
Konverze je Váš cíl, který chcete ve web stránce dosáhnout, nejčastěji je to nákup v eshopu nebo odeslání kontaktního formuláře. Hovoříme, že eshop dosáhl 100 konverzí = 100 odeslaných objednávek. Tyto údaje se dají přes Google Analytics měřit.
Co dokážeme s Google Analytics
Předpokládám, že Google Analytics není potřeba extra představovat. Ale nedá mi neshrnout pár slovy, co všechno tento nástroj dokáže 🙂 Google Analytics nám umožňuje:
- měřit prodej a konverze
- sledovat různé cesty uživatelů Vaší stránky
- vidět podrobný přehled jednotlivých podstránek
- měřit aktivity na sociálních sítích
- sledovat informace o návštěvách z mobilních zařízení
- sledovať, z jakých zdrojů přišli návštěvníci
- sledovat míru odchodů z jednotlivých stránek
- sledovat demografické údaje
- analýzu na stránce
- vytvářet si vlastní přehledy a filtry
- sledovat interní vyhledávání na webu
- a v neposledné řadě např. meziroční srovnání.
Začínáme – nasazení měřícího kódu Google Analytics do web stránky
V první řadě je potřeba mít vytvořen účet v Google Analytics a správně nasazen měřící kód na Vaší web stránce. Pokud máte redakční systém Flox1, návod na nastavení Google Analytics najdete zde. Pokud máte internetový obchod, zaktivujte i nadstavbu E-Commerce.
Jestli používáte nový Flox 2, zde je propojení automatizováno, přiďte do sekce Nastavení – Google Analytics a systém Vás provede. Kód Google Analytics se doplní automaticky včetně doplňků jako E-Commerce.
V úvodní stránce administrace si můžete zaktivovat doplňky Google Analytics. Tak budete po přihlášení do web stránky vždy informováni o počtu návštěvníků a pokud máte eshop, o dosaženém obratu:
Nejdůležitější přehled – Zdroje návštěvnosti
Informace o zdrojích návštěvnosti najdete v přehledu Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Všechna návštěvnost.
Zde se v rychlosti dozvíte počet lidí, kteří navštívili Vaši stránku už i s procentuálním rozdělením, jaká byla návštěvnost z neplacených výsledků vyhledávání, z placených výsledků vyhledávání, ze sprostředkování, přímá návštěvnost, návštěvnost z reklamních kampaní (pokud máte nějaké spuštěné), nebo kolik návštěv přišlo ze srovnávačů cen, nebo jakýchkoliv jiných zdrojů návštěvnosti.
Meziroční srovnání zdrojů návštěvnosti
Občas dostanu otázku – klesl mi prodej, minulý rok jsem měl 2000 objednávek měsíčně, tento rok mám jen 1000 objednávek. A zákazník si často domýšlí důvod, proč se to stalo. Chyba, nedomýšlejte si!
Podívejte se znovu na přehled Zdroje návštěvnosti a srovnejte si údaje meziročně. A hned víte, co se stalo. Analytics Vám pěkně vypíše meziroční % srovnání a možná uvidíte, že jste zapomněli dobít kredit do srovnávačů Zboží a Heureka a právě zde nastal zásadný propad v počtu objednávek.
Možnost meziročního srovnání vidíte vpravo nahoře:
Měření inzerce s Google Analytics
Pokud máte spuštěny kampaně v Adwords, propojením s Analytics můžete sledovat podrobnou výkonnost Vašich kampaní. Přehledy najdete v Inzerce – AdWords.
Samozřejmě musíte mít nastaveno měření E-commerce. Co většina nastaveno nemá, proto jsou i statistiky ochudobněny o spoustu důležitých informací. Linky na pomoc jak nastavit E-Commerce najdete v textu výš v odstavci s nadpisem Začínáme.
Kromě sledovaní konverzí doporučuji sekci Inzercia – Adwords – Klíčová slova a Cílové adresy URL. V sekci klíčová slova na základě výnosů víte okamžitě vyhodnotit, která klíčová slova je potřeba v kampani posilnit a zvýšit tak návratnost investic.
K tomu nám pomůže i sekce cílové adresy URL. V této sekci vidíte, která konkrétní podstránka vygenerovala nejvíce tržeb a která nejméně. Zde víte okamžitě udělat opatření při zaměření se na měřítko Míra odchodů a Času stráveného na stránce. Zde již skutečně stojí za úvahu popřemýšlet, proč zákazníci tak rychle opouštějí danou podstránku. Následně umíte udělat opatření, které mohou vést ke zvýšení tržeb i u těchto produktů.
Příště …
… se podíváme např. na to, jak v Google Analytics zjistíte klíčová slova, jak měřit sociální sítě, jaké SEO pohledy používat a mnoho dalšího – samozřejmě zajímavého :-).