Pár tipů pro marketing na Facebooku
Sociální sítě umožňují vytvářet a ovlivňovat komunity nebo samotné fanoušky.
Jen v Evropě je podle Zephoria.com počet uživatelů Facebooku 223 milionů. Přičemž průměrný čas strávený na Facebooku je podle stejného zdroje 20 minut.
Podle statistik Facebooku je až 847 milionů uživatelů připojených prostřednictvím mobilního zařízení. Jedná se až o 45%-ní nárust proti roku 2012.
Určitě je proto vhodné založit si Facebook stránky, Facebook skupiny nebo profil, příp. využít i PPC reklamu na Facebooku, pokud to Váš rozpočet dovoluje.
PPC reklamu na Facebooku může využít každý internetový obchod nebo www stránka. Resp. propagaci Vaší firmy můžete prostřednictvím Facebooku realizovat i bez nutnosti provozování vlastního webu. Reklamní poselství totiž dokážete zacílit na Facebook stránky, event. jen na konkrétní událost z Facebook Page.
Co funguje a co ne?
V rámci Facebook marketingu můžeme doporučit zejména sponzorované příběhy.
Všeobecně platí, že nejúčinnější reklama na Facebooku je taková, která vychází z aktuálních potřeb uživatelů Facebooku. Na Facebook lidé nechodí za nákupy, ale chtějí se bavit, komunikovat s přáteli, proto se k nim i tak chovejte.
Pokud jste se rozhodli čistě pro image kampaň, investujte do aplikací odhalujících charakteristiky osobnosti nebo např. různé kvízy. Podle portálu Mashable.com se jedná o nejúspěšnější formu propagace na Facebooku.
Jestli jste se rozhodli nasměrovat PPC reklamu na Facebooku na Vaše www stránky, získali jste další možnost propagovat Vaše produkty, služby nebo akce. Výhodou je, že nemusíte připravovat novou landing page. Nezapomeňte ale na cílovou stránku vložit krátký kód, aby jste mohli měřit konverze.
V případě, že reklamu směrujete na Vaši Facebook stránku, zvyšujete především počet fanoušků. Jedná se o jakousi alternativu word of mouth, jelikož je zřetelné, kterým z Vašich přátel se daná stránka líbí.
Facebook e-shopy, jak se v praxi ukázalo, se příliš neoplatí využívat. Tímto směrem se proto rozhodně neubírejte.
Jak víme, sociální sítě využívají především mladí lidé. Ale v současnosti narůstá i počet uživatelů v produktivním a postproduktivním věku. PPC reklama na Facebooku Vám ale nedokáže zaručit, že najdete dostatek uživatelů ve věku Vaší cílové skupiny. V takovém případě mohou být Vaše investice nenávratně ztraceny.
I když PPC reklama na Facebooku nabízí podrobné cílení, musíte počítat s tím, že uživatelé, kterým se reklama v daný moment zobrazí, Váš produkt aktuálně nepotřebují, resp. jej nehledají.
Reklama na Facebooku Vám sice nepřinese tolik konverzí jako např. reklama ve vyhledávačích nebo srovnávačích zboží, ale je vynikajícím způsobem, jak zvýšit počet fanoušků nebo like-ů k Vašim postům.
V rámci nastavování kampaně si dejte pozor na možnosti platby. Pokud zvolíte platbu za zobrazení reklamy, platíte vždy za tisíc zobrazení dané reklamy. Vhodnější je zvolit platbu za klik, stejně jako v případě klasické PPC reklamy, kdy se cena odvíjí od počtu kliknutí na Váš inzerát. Rovněž počítejte s tím, že ačkoliv se snažíte kampaň zacílit co nejpřesněji, někteří uživatelé ve svých profilech neuvádějí relevantní údaje. V rámci cílové skupiny se ale jedná jen o zlomek uživatelů.
Jak propojit PPC reklamu na Facebooku s komunikací s fanoušky?
Základem je, aby jste přesně věděli, co Vaši fanoušci potřebují a kdy to potřebují.
Je nutné odsledovat si ve statistikách Vašich Facebook stránek, kdy se Vaše publikum zapájí nejaktivněji. Facebook statistiky jsou velice podrobné a přehledné – ihned vidíte, jaký dopad mají Vaše statusy, resp. jaká je zainteresovanost fanoušků apod.
PPC reklamu na Facebooku realizujete prostřednictvím tzv. Facebook Ads.
Kromě klasických reklamních odkazů v pravé části stránky máte na výběr i z následujících možností:
- Sponzorované příběhy – zobrazují se uživatelům automaticky, podle aktivity přátel, obsah sponzorovaného příběhu není možné upravit (vybrat si můžete, zda bude odkazovat např. na Vaše Facebook stránky, posty nebo aplikace).
- Propagace konkrétního příspěvku – při tvorbě příspěvku máte možnost kliknout na zvýraznění příspěvku fanouškům a jejich přátelům nebo přesně zadefinovanému publiku. Když zvolíte právě první možnost, měli by jste vědět, že obsahuje poměrně výrazný nedostatek – příspěvek se zobrazuje zejména přátelům a ne fanouškům stránky. Proto Vaši reklamu nastavte klasicky, přes Správce reklam a zacílte na skupinu.
- Propagace Vašich Facebook stránek přes panel administrátora Vašich Facebok pages.
- Remarketingová reklama – pokud máte k dispozici databázi emailů, např. Vašich zákazníků, dokážete je nahodit do Facebooku a cca o hodinu se dozvíte, kolik z nich reálně Facebook využívá. Tímto způsobem si ve Facebook Power Editoru vytvoříte své vlastní Publikum.
- Reklama, která zapojí uživatele – jedná se o alternativu aplikací na Facebooku, např. anketa nebo událost.
- Reklama při odhlášení – aktuálně nejméně využívaný reklamní formát, jelikož v dnešní době se jen malé procento uživatelů ohlašuje ze svého účtu.
Facebook reklama Vám umožňuje zaujmout cílové publikum grafickým zpracováním reklamy, v případě, že máte dostatečně objemný rozpočet, dovolí Vám platit jen za zobrazení inzerátu. Rovněž si můžete vybrat, kam budete uživatele, kteří na Váš inzerát klikli, navigovat.
Interakci s fanoušky zaručeně zahájíte, pokud jim nabídnete aktuální informace.
Pár tipů pro marketing na Facebooku
1. Měňte Facebook Timeline podle aktuálního počasí, aktuální nabídky nebo dění.
2. V rámci PPC kampaně nezapoménejte na přesnější zacílení – cílit můžete např. podle zájmů, demografických údajů, státu nebo města. Řekněme, že provozujete e-shop s dětským sortimentem, takže zacílíte na maminky od 20-35 let, kterých rodinný stav je zadaná, zasnoubená, vdatá a jsou zároveň fanoušky stránek např. dětských časopisů.
3. Sledujte a srovnávejte statistiky – jako v každé kampani, tak i na Facebooku je potřeba vyhodnocovat efektivitu Vaší kampaně a případně realizovat změny tak, aby jste z něj vytěžili maximum.
4. Nabídněte hodnotnou informaci – nikdo z nás asi nepreferuje zaspamovanou nástěnku, proto si při tvorbě Vaší Facebook reklamy položte otázku – “připadá Vám nebo Vašim přátelům zajímavá?”
5. Zaměřte se na dosažení více cílů a kombinujte! – pokud budete v rámci kampaně neustále inovovat, zvýšíte dosah samotné kampaně, ale i její životnost.
Zdroj
https://blog.byznysweb.cz/2012/02/facebook-marketing-dost-bylo-zanedbavani-zacnete-se-mu-venovat/
http://www.jonloomer.com/2013/06/25/facebook-ad-tools-features/
http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-tools-used-by-pros-today/
http://www.wordstream.com/blog/ws/2013/04/15/facebook-marketing
http://mashable.com/2012/06/17/facebook-marketing-tips-2/
http://mashable.com/2012/05/24/facebook-reach/
http://zephoria.com/social-media/top-15-valuable-facebook-statistics/
https://www.facebook.com/advertising/
Poznámka: Tento článek byl publikován v časopise Zisk Manažment.