Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak vytvořit úspěšnou značku bez velké investice 2.část

V první části této minisérie, která vznikla na základě přednášky Jakuba Čecha na #ESV2016 jsme si vysvětlili, proč je dobré budovat značku, čím ji podpořit a na jakých základních pilířích by měla stabilně stát. V této části se podíváme na plán budování značky, který vám může ušetřit čas i peníze. Když se ho budete držet, dokážete reálně odhadnout svoje možnosti v rámci spuštění a podpory své značky. Nedostanete se tedy do časové tísně, která by vás přinutila udělat unáhlená a neuvážená rozhodnutí, jež by vás v budoucnosti mohla stát důležité finanční zdroje.

Celý plán budování značky je postavený na 3 fázích:

1. Obchodně-strategická fáze

Je fáze budování obchodního plánu a modelu. V tomto bodě si stanovte všechny nejdůležitější ekonomické faktory, které budou vaše podnikání a budování značky provázet.

  • Analýza konkurence trhu – je nevyhnutelná a velmi důležitá. Potřebujete poznat své konkurenty a zjistit jejich silné a slabé stránky. Poučit se z jejich chyb, ale i z jejich předností. Neváhejte konkurenty navštívit, nakoupit si u nich, využít jejich služeb, případně oslovit jejich zákaznickou podporu. Stát se na chvíli jejich zákazníkem a vyzkoušet si je na vlastní kůži. Samozřejmě že nemusíte zkoušet každého, stačí se zaměřit na ty největší obchodní rivaly.
  • Definice cílové skupiny – stanovte si, koho chcete oslovit, a cilte přesně na tuto svou potenciální skupinu zákazníků. vaše služby však musí splnit jejich očekávání a být jim vhodně podané.
  • Účel – je potřebné mít jasno v tom, co je účelem vašeho podnikání. Chcete podnikat v elektronice, ale jakým způsobem? Chcete se věnovat prodeji koncového produktu zákazníkům, chcete prodávat náhradní součástky, chcete prodávat technologické novinky z celého světa, anebo se chcete věnovat servisu? Jednotlivá odvětví jsou už poměrně rozsáhlá, aby je bylo možné pokrýt hned od začátku celá. Proto je lepší, když si stanovíte přesný rozsah sortimentu a služeb, které budete prodávat. Tento krok je úzce spojený se stanovením cílové skupiny zákazníků.
  • Filozofie a vize firmy – v prvním bodě, obchodně-strategické fázi, je důležité stanovit si plány do budoucna, směřování a filozofii firmy, která bude definovat, jak svou firemní politiku a plány budete naplňovat. Klienti se rádi ztotožňují se značkami, jejichž filozofie je jim blízká.

Banner: vytvořte si vlastní e-shop s ByznysWeb.cz i vy

2. Vizuálně-kreativní fáze

Tvorba vizuálních materiálů, které budou vaši firmu reprezentovat.

  • Tvorba názvu –  vyberte si název, se kterým se ztotožníte, který se bude v první řadě líbit vám. Když je název příbuzný s odvětvím, ve kterém podnikáte, mohou si vás lépe zapamatovat. Ale ne všechny názvy firem jsou takové. Vezměte si například takový Nike, Apple nebo Alzu. Nic v jejich názvu nenapovídá, čemu se věnují. Když budete nabízet kvalitní produkt a služby, zákazník se s Vaším názvem ztotožní velmi rád.
  • Tvorba loga – logo, podobně jako název, bude vaši značku reprezentovat nejčastěji. Zvolit správné logo může být často obtížné, jelikož je třeba zohlednit typ loga, barevnou kombinaci loga, případnou symboliku loga, jeho výraznost, zapamatovatelnost. Při tvorbě loga je důležité zohlednit opravdu mnoho faktorů, proto i největší značky sem tam svoje loga redesignují. Neváhejte se v tomto směru obrátit na odborníky.
  • Korporátní identita / firemní identita – jde v podstatě hlavně o vizuální identitu vaší firmy a o to, jak bude působit na jiné a jaký dojem budete vytvářet. V souladu s nastavenou a jednotnou korporátní identitou by měly být vyrobené všechny materiály od potištěných propisek přes uniformy zaměstnanců, hlavičkový papír, faktury, razítka až po polepy na auta a reklamní poutače. Jde o celkový grafický a designový návrh vaší prezentace. Když ji vaši klienti uvidí, mělo by jim být jasné, že jde o vás a že si držíte svoji cestu a styl a stojíte pevně na nohou.
  • Jako příklad velmi známé firemní identity jsou čerpací stanice Shell. Když přijdete na kteroukoli čerpací stanici této značky, budete to vědět, i kdyby odstranili logo nebo názvy. Zaměstnanci používají jednotnou uniformu, interiér je zařízený ve stejných barvách a venek stanice taktéž.
  • Firemní nebo korporátní identita by se měla ztotožňovat s barvami a designem použitým v logu a s Vaším celkovým brandem.
  • Tvorba vizuálních propagačních materiálů – materiály jako bannery nebo newslettery by měly mít konkrétní formu, která v sobě bude zahrnovat vaši korporátní identitu, ale bude vyjadřovat také informaci, kterou chcete sdělit zákazníkovi. Je taktéž důležité zvolit si správně barvy, styl prezentace, kompozici. Když se například rozhodnete pro kreslené materiály, je vhodné, aby Váš grafik využíval stejný styl a ne stále jiný.
  • Je podstatné, aby klienti vaše materiály poznali na první pohled. Doporučujeme konzultovat tvorbu těchto materiálů s odborníky, a to ideálně vždy s tím stejným, pokud to lze. Investice do správně navržených materiálů se vám s jistotou vrátí několikrát. Naopak nepěkným a neprofesionálním návrhem můžete nejen odradit zákazníky, ale i ztratit punc originality a důvěry.

3. Komunikační fáze

V poslední fázi se stanovuje způsob komunikace mezi vámi a vašimi zákazníky. Když máte omezený rozpočet, je vhodné vybrat si jedno konkrétní médium, přes které se chcete prezentovat, a využívat jeho možnosti naplno. V dnešní době se nejvíc vyplatí internetové kampaně. Oproti ostatním médiím mají nízké počáteční náklady a jejich efektivita se dá přesně změřit. Když se vám nastavení internetové reklamy nelíbí, můžete ho změnit okamžitě, což u jiných reklamních kanálů není tak jednoduché.

Ukažte svou značku světu – nebojte se využít materiály, které jste vytvořili v době druhé fáze, a odprezentujte svou značku i vizuálně. Správně zvolený vizuál dodá vaší značce charakter a podtrhne filozofii, kterou jste si zvolili.

Na závěr bych už jen dodal krátký poznatek, na který narážím, ať už na konferencích, či v odborných článcích a marketingových knihách: Poslouchejte své zákazníky, věnujte pozornost tomu, co chtějí, a držte se pevně svých vizí. Zákazníci se rádi spolehnou na společnosti, které jsou stabilní, u kterých vědí, co od nich mohou očekávat, a které naslouchají jejich potřebám.

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracoval jako Key Account Manager pro klienty ByznysWeb.cz a BiznisWeb.sk. Momentálně řeší UX a SEO v ui42.sk.