Unikátní produkty v e-shopu přitáhnou zákazníky jako magnet
Přemýšlíte o tom, jak vytvořit úspěšný e-shop? Jedním z předpokladů jsou jedinečné produkty. Nebo nadčasové, jako v případě Veroniky Filipin z waterfall-products.cz.
Prvního dodavatele si vygooglila, objednala na zkoušku 20 ks retro vodovodních baterií a riskovala celou výplatu. První měsíc sice nic neprodala, ale neztrácela naději a vyplatilo se.
Spolu s manželem se jim za 4 roky aktivní spolupráce podařilo zdvojnásobit tržby na milion Kč měsíčně. Další z příběhů o tom, jak podnikání, do kterého vkládáte celé své srdce, přináší ovoce.
1. Veroniko, waterfall-products.cz jsou oblíbené a známé nejen na internetu a sociálních sítích. Spousta designérů již přesně ví, na koho se obrátit při rekonstrukci koupelny nebo interiérů v provence, vintage nebo rustikálním stylu. Není divu, že o vás píší i v médiích. Podnikáte spolu s manželem, jak to všechno zvládáte – showroom, shánět nové produkty a dodavatele, vybavovat objednávky, komunikovat se zákazníky, dolaďovat detaily …? Pomáhá vám ještě někdo?
Většina věcí nás opravdu velmi baví, výběr a plánování nových produktů, objednávání vzorků a náš malý showroom děláme s obrovskou vášní. Míra (manžel) má skvělé nápady na výrobu a je neskutečně zručný perfekcionista. A pokud si já nejsem jistá třeba barvami plánovaného sofa, zeptám se jeho a společně rozhodneme. Já se někdy rozhoduji velmi emotivně a proto jdu s finální verzí objednávek za ním. On je větší praktik.
Je ale pravda, že někdy je období, kdy je toho moc. Nyní se nám spíše daří obklopovat výbornými externími “spolupracovníky”, kteří nám pomáhají, např. skvělý fotograf, grafik, kvalitní dopravce nábytku, nemůžu zapomenout ani na naši precizní paní účetní. 🙂 Opravdu šikovní lidé jsou k nezaplacení a držím se jich jak klíště. Vím, že dobře odvedená práce se mnohonásobně vrátí. Trochu problém je v tom, že nechceme klasické zaměstnance, ale spíše partnery, kteří budou firmou žít, tak jako my. Mít vlastní nápady atd. Několikrát jsem se ale velmi spálila a aktuálně to nechci opakovat. Není jednoduché svěřit vlastní dítě do rukou někoho cizího. 🙂 Ale ten čas asi přijde.
2. Nejen, že své produkty pečlivě vybíráte a dovážíte, vy je dokonce i navrhujete. Ve vašem e-shopu najdeme skutečné skvosty, jako např. retro koupelnovou skříňku z barikového sudu. Ta okouzlí i návštěvníky Krumlovské věže. Co vás inspiruje při navrhování koupelnových baterií, doplňků a nábytku?
Inspiruje nás zahraničí, hotely, Instagram, Pinterest. I to, že spousta zboží na našem trhu prostě není. Mám radost, když nás dokáže inspirovat náš zákazník. Nedávno jsme zasílali zlaté koupelnové doplňky do tmavě modré koupelny, kombinace byla tak nádherná, že jsme se rozhodli objednat na sklad vanu v identických odstínech.
Koupelnovou skříňku ze sudu vyrábí manžel, aktuálně se chystáme na různě barevné varianty. 🙂
Je dobré mít oči otevřené a nechat se inspirovat. Stejně tak ale i své nápady realizovat, zde bohužel většina lidí končí. Znám spoustu lidí, kteří jsou neskutečně šikovní a nadaní, vůbec se s nimi nemůžu rovnat. Nic je ale netáhne. Já mám nutkání, a dokud věc nedokončím, toho vnitřního napětí se nezbavím. (Zde by asi manžel doplnil, že kéž bych to tak měla i s úklidem…:D, ten mě opravdu nechává klidnou).
Krumlovská věž je fantazie. Krásné místo, sice je to pár kilometrů od domova, ale ráda bych se tam někdy ubytovala, třeba jen přes noc, je tam totiž krásná zahrádka, kde bychom si rádi dali ranní kávu. Zrovna dnes jsem četla, že tam údajně straší. 🙂
3. Vaše podnikání nabralo nedávno další rozměr. Retro baterie, koupelnové doplňky a nábytek je součástí sítě prodejen SIKO nejen v Čechách, ale už dokonce i v slovenské Nitre. Jak se vám to povedlo?
Siko nás kontaktovalo samo, na schůzku jsme vzali našeho psa, aby viděli, že si jedeme po svém… nakonec jsme ale po první schůzce byli všichni nadšení a těšili se na vzájemnou spolupráci. 😀
Tuším, že některé produkty jsou i na pobočce v Bratislavě, ale tím si teď nejsem úplně jistá. Velmi si vážíme této spolupráce a příběh zakladatelky paní Valové je velmi inspirující. Fascinuje mne, že i když jde o tak velkou firmu, jsou opravdu sehraní a spolupráce je velmi profesionální, přátelská a věcná. Mám ráda, když jdou u objednávek emoce stranou, a pokud se vyskytne problém, rychle a věcně se řeší. Z naší strany je určitě ještě co zlepšovat a pracujeme na tom. 🙂
4. Své podnikání děláte opravdu na maximum. Kromě kvalitního zákaznického servisu jste k dispozici i na sociálních sítích. Tvorba unikátního a uživatelsky hodnotného obsahu je součástí vaší marketingové strategie již několik let. Svědčí o tom i návštěvnost vašeho blogu. Jaké jsou podle vás ty nejefektivnější činnosti, které e-shopařům pomohou získat nové zákazníky?
Snažím se vžít do role zákazníka a zobrazovat informace, které zajímají i mě. Někdy Google upřednostňuje články před samotným obsahem e-shopu. To je důležitá informace. Je tedy vhodné zapracovat na otázkách, které zákazníky zajímají. a snažit se je zodpovědět bez toho, aby člověk nesmyslně protlačoval produkty k prodeji.
Velmi záleží i na tom. jak velká konkurence je na daný produkt. My se snažíme mít obsah e-shopu vždy unikátní, pokud je o produkty zájem, jde vše samo. Samozřejmě je potřeba zajistit kvalitní popis, fotografie, podporu na sociálních sítích popř. PPC reklamu, zaregistrovat se ve srovnávačích atd. Je dobré nenechat nic náhodě. Pokud je na produkt velká konkurence, musíte nabídnout něco, co jiné obchody nemají, a to nemusí být vždy lehké.
Pokud bych měla činnosti seřadit, v našem případě by to bylo asi v tomto pořadí:
- SEO optimalizace ruku v ruce s kvalitou redakčního systému.
- Kvalitní servis, ten často přináší doporučení a po určité době může jít o nemalou část prodeje.
- PPC kampaně (ovšem kvalitně sestavené, v tomto případě nevěřím, že cizí osoba je schopná sestavit kampaně vhodně, to dokáže pouze člověk, který se v e-shopu naprosto orientuje a ví, která klíčová slova vyřadit a naopak na která zacílit s vyšší cenou za proklik, v tomto případě mohou být nezkušené začátky velmi drahé).
- Podpora sociálních sítí ‒ věřím, že váha u nás ještě poroste, spoustu novinek a informací není reálné zveřejňovat na webu, zatímco sociální sítě jsou pro to jako stvořené. Vlastně až letos slýchám zakázníky říkat, že se jim líbil ten stolek na Instagramu či že nás našli přes Facebook. Mám z toho velkou radost.
Jiný e-shop na tom bude ale úplně jinak a bude mít jiné priority.
5. Konverzní cesta zákazníků e-shopů se neustále rozšiřuje. Čím dál tím více faktorů dokáže ovlivnit rozhodnutí o koupi. Pociťujete i vy nějaký zásadní rozdíl ve změně nákupního chování?
Určitě, zákazník se stává náročnějším, vyžaduje více informací a větší pohodlí. Když si vzpomenu na začátky, kde nebyly na webu ani technické nákresy a rozměry, a přesto se slušně prodávalo, zpětně tomu ani nevěřím… Opravdové plus je, že zákazník může vrátit zboží v zákonné lhůtě. Pokud tedy baterie vyloženě nepasuje, zašle se zpět k nám či vymění za jiný produkt. Zaslání vzorků povrchů na vyžádání či nafocení dřezu s určitou baterií apod. je samozřejmostí.
Jsou ale hranice, za které už nejdeme. Nesmyslné úpravy baterií na zakázku, vyhledávaní produktů mimo nabídku pro specifického zákazníka. Tam může nastat problém s náhradními díly. A nechceme se tomu vystavovat. Vážíme si, pokud zákazník respektuje naši nabídku.
6. Produkty ve vaší nabídce jsou opravdu jedinečné, čemuž samozřejmě odpovídá i jejich cena. I přesto, že tyto retro baterie, koupelnové doplňky a nábytek mají i u konkurence vyšší cenu než obyčejná „klasika“, na sociálních sítích se najdou komentáře typu „To je drahé“ apod. Jak je podle vás možné přesvědčit takovéto zákazníky, že cena naprosto odpovídá designu a kvalitě? Kromě produktových obrázků a popisů produktů, co ještě potřebuje zákazník vědět?
Ano, můj oblíbený koment je „Cena“, ačkoliv je uvedena minimálně v odkazu. 😀
Je mi jasné, že takový zákazník o produkt ve skutečnosti nemá zájem, pokud by ho měl, přečetl by si text a klikl na odkaz. Takovéto komentáře je potřeba brát s rezervou.
V žádném případě zákazníky nepřesvědčujeme. Vynaložená energie by se strašně minula účinkem. My máme svou cílovou skupinu, a ačkoliv by si někdo mohl myslet, že jde o „vyšší vrstvu”, tak tomu tak není. Naprostá většina zákazníků jsou rodiny s dětmi či menší firmy. Občas potkáváme velmi zajímavé lidi. A když přijedou se psem a pokecáme 3 hodinky, tak je to naprostý ideál.
Nemůžete se ale zavděčit všem. To je zbytečný boj.
Rádi zařazujeme nejenom produktové fotografie, ale i obrázky tzv. z terénu, resp. z showroomu, celkem se tím zákazníkovi ujasní proporce a výsledný dojem. Kolikrát jsme sami z výsledku překvapeni. Pokud se nám takto líbí např. set umyvadla s baterií, zařadíme produkt do prodeje a necháme ho nafotit ve 360°. Celý set má pak výhodnější cenu oproti samostatným produktům.
7. S ByznysWebem jste začínali v roce 2009 s e-shopem water-fall.cz, který funguje ještě na neresponzivní verzi Flox 1. Ale waterfall-products.cz je již plně responzivní na verzi Flox 3. I přesto, že Google postupně tlačí e-shopaře do SSL a responzivního webdesignu, daří se i prvnímu e-shopu. Čím je to podle vás způsobeno?
Tak to bych také ráda věděla. 🙂 Změny nejdou asi tak rychle, jak by se mohlo zdát.
Je potřeba být připraven, ale zároveň jsme nechtěli riskovat razantní přechod a přeindexování celého webu. E-shopy tedy klidně běží oba. Změny ale probíhají a návštěvnost i obchody se pomalu přesouvají na Flox3. Chvilku jsme nový e-shop jeli na Prestashopu, ale víkendy jsem trávila hledáním různých modulů a nastavováním věčně nefunkčního Paypalu, o menších úpravách v kódu, tak aby systém vyhovoval a občas i fungoval, 😀 nemluvě. Pak mi vstoupil do cesty Flox3 a byla to láska na první pohled. Myslím, že jsem ani nečekala, až uplyne celé zkušební období, a hned se rozhodla, že to je ono. Pokud se vyskytne nějaký problém, v podstatě ihned ho s podporou vyřešíme. A to strašně šetří čas.
8. Pokud byste měli rozběhnout svůj třetí internetový obchod, využili byste ByznysWeb znovu? Proč?
Myslím, že by nebylo o čem přemýšlet. Jednoznačně ano. Redakční systém je seo friendly, to máme ověřeno časem, je intuitivní a propracovaný. Nic vám při práci nevadí, nepřekáží, vše funguje tak, jak má, a člověk se může v klidu soustředit jen na svou práci. A to je nejdůležitější základ.
Manželé Filipinovci se ve svém podnikání našli. Krůček po krůčku vybudovali svou představu o podnikání na značku, která je sama o sebe garancí kvality, originality a poctivé práce. Tak to prostě mají.
Vám přeji, aby se vám takový #lovebrand povedlo vybudovat taky.
Inspirace, jak na to, najdete i na konferenci esko2017.sk, kterou organizujeme 22. 9. 2017.