Jak rozjet rodinné podnikání
Michal Bugeľ s bratrem Andrejem již během studií na vysoké, resp. střední škole přemýšleli o tom, že rozběhnou rodinné podnikání. A jelikož lidé prý nejvíc utrácejí za děti, svatby a pohřby, rozhodli se, že rodinný byznys se bude týkat právě hraček pro děti.
Eshop založili v roce 2013 a po první vánoční sezoně bylo definitivně rozhodnuto, že toto je ta správná cesta. Svědomitá práce a úsilí obou bratrů přineslo ovoce. Eshop originalnehracky.sk dnes najdete na prvních místech na Googlu.
Pokud i vy plánujete rozjet vlastní eshop, ale stále nevíte, s čím podnikat, věřím, že inspirativní rozhovor s Michalom Bugeľom vám v rozhodování pomůže.
1. Michale, měla jsem tu čest sledovat vaši cestu k zaslouženým prvním pozicím ve výsledcích vyhledávání :), prozraďte pár tipů i začínajícím e-shopařům. Čemu by se měli primárně věnovat?
Pokud jste na tom asi jako každý začínající eshopař, určitě nemáte peněz na rozdávání, a proto si myslím, že nejdůležitější věcí pro vás je výběr dobrého provozovatele eshopu a hlavního dodavatele zboží. Všechny další věci si již dokážete udělat sami, případně je časem změnit podle vlastního uvážení, bez nějakých velkých finančních ztrát.
Když už víte, co chcete prodávat, máte stránku, dodavatele, kurýry a přidané základní informace o produktech, tak spusťte web stránku. Nyní ale přichází to nejtěžší. Jak získat relevantní návštěvnost webu a odlišit se od konkurence? My jsme se od začátku rozhodli jít cestou SEO a musím říct, že to bylo to nejlepší rozhodnutí.
Je to sice dlouhodobý proces, ale v konečném důsledku vás stojí jen váš čas. Když to myslíte se SEO vážně, určitě bych doporučoval systém Collabim (základní verze je úplně zadarmo) a návody od ByznysWebu (zde najdete odpovědi téměř na všechno). V současnosti využíváme několik reklamních kanálů, jako jsou Facebook (soutěže), newsletter (novinky, akce) a srovnávače zboží (Heureka, Najnákup, Pricemania). Jak vidíte, jsou to všechno služby, které jsou téměř zadarmo a např. efektivitu takových srovnávačů si dokážete krásně změřit. Největší návštěvy máme, ale samozřejmě z organického vyhledávání na Googlu. Reklamu přes E-target, resp. Google AdWords jsme několikrát zkoušeli, ale je to pro nás nezajímavé, jelikož prodáváme položky s nižší cenou a menší marží. Jednoduše řečeno, cena kliku je dost podobná, ať už prodáváte 20€ hračku, nebo 20 000€ auto. Takže pokud bychom prodávali položky s vyšší sumou, resp. větší marží, určitě by se nám to vyplatilo, takto to pro nás byly jen vyhozené peníze, a to mohu říct, že na nastavení reklamy jsem si dal opravdu záležet.
S čím rozjet rodinné podnikání?
Tak toto je otázka, kterou si kladou nejen začínající, ale i pokročilí eshopaři, tak nečekejte, že vám tady dám nějaký svůj super tip. Přece jen, kdyby nějaký byl, nechal bych si ho pro sebe. 🙂 Poradil bych vám ale určitě prodávat něco, co již funguje v zahraničí. Ze západní Evropy se k nám dostává spousta zajímavých produktů se zpožděním pár let. Já osobně vůbec nemám nějaký super vztah k domácím mazlíčkům (psy, kočky), ale mám pocit, že v poslední době je to takový hit, že kdybych k nim vztah měl, určitě bych tuto díru na trhu chtěl vyplnit.
2. Kromě toho, že prodáváte opravdu kvalitní, bezpečné a „dětemodolné“ hračky, což mohu osobně potvrdit :D, jaké jsou vaše další prodejní argumenty?
Kromě těch výše uvedených klíčových argumentů se snažíme zákazníkům nabídnout obrovský výběr hraček, rychlé dodání a zákaznický servis, který je standardem zejména v zahraničí. Mnohokrát odpovídáme na maily i o víkendech a každou připomínku se snažíme okamžitě vyřešit a dosáhnout spokojenosti zákazníka.
3. Design vašeho e-shopu je stručný, jasný, výstižný. Zajímal vás při jeho tvorbě i názor zákazníků? Nebo jste se rozhodovali nějak tak přirozeně, podle sebe?
Vždy se snažíme tyto změny odkomunikovat v úzkém kruhu lidí, a tak vybrat v rámci možností to nejlepší řešení. Cílem pro nás je právě to, aby byl web stručný, jasný a výstižný. Rovněž jsme si u kategorizace pomáhali kategoriemi produktů ve srovnávačích zboží a zbývající kategorie jsme tam intuitivně začlenili. Filtrování produktů je stále nedokončené a přemýšlíme, jakým způsobem jej vylepšit, aby to bylo ještě přehlednější a stručnější. Právě přes Google Analytics vidíme opakující se hledání, tak to bude potřeba vylepšit. Na úvodní stránce máme na dvou místech uvedeny i výrobce, aby se tam zákazníci mohli co nejrychleji dostat, jelikož spousta z nich hledá právě podle oblíbeného výrobce.
4. Provozovat úspěšný eshop znamená i pravidelně sledovat a vyhodnocovat efektivitu jednotlivých marketingových strategií, kampaní. Stačíte si na všechno sami, nebo využíváte i externisty?
Všechno si děláme výlučně sami. Samozřejmě víme, že časem to již z časových a jiných důvodů budeme nechávat profesionálům. Momentálně by to ale pro nás byly jen vyhozené peníze. Sledování eshopu přes Google Analytics a taky získání důležitých dat z Google Search Console nám dává všechny potřebné informace.
5. Jakým způsobem získáváte informace o aktuálních trendechv online marketingu – řídíte se jimi?
Když mám čas, rád si prohlédnu webové stránky, které se tímto zabývají. Jsou to např. Visibility, Pizzaseo, blog na ByznysWebu nebo jen hledám informace od Googlu. Workshopů, eventů a školení se nezúčastňuji, jelikož je to pro mě časově dost náročné (Bratislava je 3 hodiny cesty autem) a taky mám pocit, že spousta těch informací, které tam zazní, si člověk umí najít i na internetu. V rámci volného času jsem si udělal certifikát přes Digitální Garáž od Googlu a přečetl „E-shop kniha aneb návod jak vybudovat úspěšný eshop“ od Jana Kalianka, kterou určitě doporučuji začínajícím i pokročilým eshopařům.
Bratři Bugelovi již vědí, jak svůj rodinný byznys co nejlépe zpropagovat. Na trhu jsou téměř 5 let, a i přes to, že konkurence v tomto segmentu stále roste, vědí, že výborný zákaznický servis a rozumná cena jsou pořád ty nejlepší argumenty.
Jak rozběhnout úspěšné rodinné podnikání v Čechách nebo v malém městě?
Kromě dodavatelů zboží budete potřebovat i spolehlivé a rychlé eshopové řešení.
Vytvořte si eshop nebo webovou stránku na 30 dní zdarma a zkuste si eshop systém, se kterým pracují i Andrej a Michal Bugelovi.