Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak na link building pro e-shop

jak na link building pro e-shop, rozhovor se Zdeňkem DvořákemBudování zpětných odkazů pro e-shop nebo webovou stránku link building je běh na dlouhou trať. O tom, jak jej dělat efektivně, v souladu s aktuálním trendem a s jakými nástroji pracovat, jsem si povídala se Zdeňkem Dvořákem z linki.cz.

 

1. Zdeňku, jak by podle vás měl vypadat kvalitní link building v roce 2019?

linkbuilder Zdeněk Dvořák, linki.cz

Zdeněk Dvořák se věnuje SEO a link buildingu, affiliate managementu, blogování, ale potkáte jej i jako DJ např. na Žhnetofeste. Zdroj foto: Instagram Zdeňka Dvořáka

Předně by měl vycházet z nějakého plánu. Měli byste vědět, kolik zhruba odkazů potřebujete, abyste se dokázali posunout nahoru. Nemá smysl tlačit kvantitu za každou cenu. A dělat něco, jen abyste něco dělali, také nedává úplně smysl.

Podstatná je stále tematická relevance.

Ještě důležitější je ale, odkud na daném webu se odkazuje. Vyšší výkon mají stále odkazy z hlavního obsahu stránky, tedy prostor mimo záhlaví, postranní panely nebo patičku.

Z mých pozorování, jak se stránky chovají, mám dojem, že pokud je obsah s odkazem nějak označený jako komerční, pak odkazy fungují méně. Proto vidím jako ideální snažit se získat odkazy jinou cestou než nákupem.

Už taky máme k dispozici nástroje, které nám ukazují viditelnost domény v Google, a to je podle mě skvělý indikátor síly webu. Co se dobře umisťuje, poskytuje také hodnotné odkazy. Neviditelné weby nemají co předat. Díky tomu si můžete lépe vybírat své cíle.

Na co se u nás hodně zapomíná, je nepřímý link building, v anglickém internetu na něj narazíte pod pojmem 2nd tier link building. Lidé získávají odkazy pro svoji doménu, ale následně se silou odkazující stránky už nijak nepracují.

 

2. Jaký je rozdíl mezi link buildingem pro Seznam a Google?

Získat odkaz je stejně těžké bez ohledu na to, kde má pomoci. U Seznamu stále sleduji určitý důraz na množství signálů, což u Google může být kontraproduktivní.

 

3. Když se řekne link building, spousta lidí si ještě pořád představí jen nákup PR článků. Na vašich školeních se proto účastníci naučí i to, jak má vypadat efektivní strategie pro budování zpětných odkazů. Kromě toho, že kvalitní zpětné odkazy patří mezi hodnoticí faktory Google, jaký je další relevantní důvod, proč je nutné se v rámci SEO věnovat i link buildingu?

Důležitá je i návštěvnost. Na rozdíl od SEO efektu je ale častěji jednorázová, nebo dobře neplní očekávání.

Odkazy podporují crawling, protože boti vyhledávačů chodí rádi tam, kam vedou odkazy. V access lozích je to jasně vidět. To je dobrý důvod, proč odkazy získávat, jestliže chcete mít v indexu co nejvíce aktuální obsah svého webu. Také hrají roli v relevančních modelech.

Další důvody jsou hůře měřitelné, ale díky odkazům vznikají další odkazy. Dobře je to vidět třeba na přebírání odkazů z Wikipedie.

 

4. Jeden kvalitní backlink je mnohem hodnotnější než 10 měně kvalitních. Na vašem webu najdeme hned několik nástrojů pro link building a SEO. Které z nich považujete za must have, pokud se e-shopař rozhodne link buildingu věnovat na vlastní pěst?

Zdeněk Dvořák ako poradca na Reshoperi 2019

Zdeněk Dvořák své know-how o tom, jak na link building pro e-shopy odevzdával i účastníkům Reshoper 2019. Zdroj foto: FB Reshoper

Určitě jeden ze dvojice Collabim nebo Marketing Miner pro evidenci a hlídání aktivit a získaných odkazů, rank tracking pro trendy a data ze SERP Google. Na těch se můžete hodně naučit a zjistit, jak na co který vyhledávač reaguje. Tady bych rád upozornil na skvělou funkci Collabimu s názvem Marketingový deník, která funguje podobně jako poznámky v GA. Jen je můžete přiřadit ke konkrétní vstupní stránce, setu klíčových slov nebo třeba štítků.

Hodně času dokáže uspořit Ahrefs, který se sice jeví drahý, ale data v něm umějí tu investici vrátit. Nicméně přemýšlení o tom, kdo a proč by mohl mít důvod na vás odkázat, dovede pro většinu lidí Ahrefs nahradit. A Ahrefs je totiž inspirace, ale už nemusíte tak dobře poznat, jestli a které odkazy někomu pomohly.

Takže skutečný must have bude jen prvně uvedená dvojice, resp. jeden z nich. Ahrefs je pro skutečně profi využití.

Link building e-shopům ale doporučím v případě, že už vydělávají přes jiné kanály. Vliv odkazů se projeví za dlouho a do té doby je třeba nějak vydělávat.

 

5. Největší nepřítel zpětných odkazů je nefunkční link. Chybu 404 po kliknutí na odkaz nechce vidět nikdo z nás. Nefungující odkazy dokážeme rychle zjistit i v Search Console. Poradíte nějaký nástroj, prostřednictvím kterého by je e-shopaři mohli hromadně opravit?

Tohle je spíš otázka na e-shopové řešení, protože v případě opravy jde technicky o přesměrování na vlastním webu.

Rád bych ale zmínil, že stavový kód 404 nutně nemusí být problém. Jestliže přestane existovat nějaký produkt a součástí vaší strategie není ukázat podobné produkty na stránce neexistujícího produktu, pak je v pořádku nechat URL zmizet bez náhrady. Pro to se ale hodí lépe stavový kód 410, který botům řekne, že URL je trvale zrušená.

U hlášení z GSC je nejlepší je roztřídit podle toho, na jaké skupině URL se odehrávají a jestli to představuje problém.

Z pohledu link buildingu je problém, když na adresu, která vrací 404, vedou externí odkazy. V ten moment přicházíte o jejich přínos. I proto je dobré mít nějakou pravidelnou rutinu, která tyto kódy odhaluje.

 

6. Na závěr pár doporučení od vás jaké zdroje, resp. blogy o link buildingu byste doporučoval sledovat? Případně nějaké e-booky nebo publikace, které jsou podle vás top. 🙂

Každý zájemce o link building by si měl přečíst Ultimate Guide to Link Building od Erica Warda a Garetta Frenche.

Hodně komplexní a z praxe je také The Link Building Book od Paddy Moogana.

Z blogů mám rád Citation Labs a Sharp Rocket z Filipín, kde píší opravdu hodně prakticky. Sleduji i Matta Diggityho, který je guru přes PBN, a i když to není můj styl práce, data a případovky má povedené.

 

linkbuilder Zdeněk Dvořák, linki.czZdeněk Dvořák, link builder na volné noze. Se získáváním zpětných odkazů pomohl např. i Biano.cz, Alza.cz nebo Podnikatel.cz.

Kontakty:

web, blog, Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)