Petr Chvál – Konkurenční boj je všude, proto sázím na jedinečný obsah
Petr Chvál je již od svých 11 let zaníceným hráčem. Po skončení rodinného podnikání se rozhodl založit vlastní e-shop s herními konzolemi a příslušenstvím. Zvolil zajímavou obchodní strategii – vytvořil si celkem 3 internetové obchody, které si konkurovaly navzájem.
Vyplatilo se? Přesvědčte se sami. 🙂
1. Petře, svůj první e-shop jste si v ByznysWebu vytvořil v roce 2009, dnes u nás provozujete celkem 4 e-shopy, z toho 3 s herními konzolemi a příslušenstvím. Jak jste se dostal k tomuto oboru podnikání?
Předem ohlášený blížící se konec rodinného podniku mne donutil k rozhodnutí co dál. Na pracovní standardní (směny, pevná pracovní doba…) zapojení jsem nebyl navyklý, jako jediná možnost, jak se realizovat, bylo založení e-shopu. Jelikož jsem hráč tělem i duší, bylo o zaměření víceméně rozhodnuto. Výstavba byla komplikovaná a pro mě jako neznalého e-shopera poměrně vyčerpávající. Začátek to tedy zcela jistě nebyl ideální a hladce neprobíhalo prakticky nic. Volba redakčního systému CMS FLOX se ukázala jako správná cesta. I když při dnešním pohledu je původní systém a náš výtvor ve formě první verze webu dnes již úsměvný. Každopádně se díky skvělé komunikaci s ByznysWebem podařilo vše připravit a web spustit. Co se týče velikosti, jsme malí hráči – určitě je spousta prostoru k růstu, uvidíme, kam se letos posuneme. Plány jsou poměrně velké a obsáhlé. Přesun na FLOX 3, grafika, nová nabídka produktů, optimalizace pro vyhledávače. A spousta dalšího…
2. Čím se od sebe odlišují vaše e-shopy? Resp., proč jste se rozhodl pro 3 e-shopy se zdánlivě stejným zbožím? 🙂
E-shopy jsou odlišné, aktuálně provozujeme Konzole-store, Konzole-příslušenství, Gamecontrol a nově, jako takové odlehčení z herního prostředí i Fetishzone. Herní mají podobné zaměření a původně měly vytvářet záměrnou konkurenci sami sobě. 🙂 Jak postupoval čas, začaly se odlišovat. Co nenajdete na jednom, je na druhém, popřípadě za rozdílné ceny. Konzole příslušenství je aktuálně více zaměřen na náhradní díly, Konzole store na merch a Gamecontrol, ten je již víceméně zaměřen na prodej značkového příslušenství francouzského výrobce Undercontrol, kterého zastupujeme na CZ a SK trhu.
3. Kolik lidí máte v týmu?
Původní myšlenka one man show zůstala až do dnešního dne, má to své výhody. Pokud je potřeba, je k dispozici velmi schopný tým baličů. Ty máme ale jen formou externích brigádníků, taktéž co se týče přidávání položek a úpravy těch původních, rovněž formou dlouhodobé spolupráce s externisty. Minimalizuje to tak náklady na provoz. Není to vždy jednoduché, ale zatím je to dostačující. Nově jsme přestěhováni do nových prostor, skladovací prostory bylo nutno zvětšit. Každý rok se prodeje zvětšují, a tak bude nutné v průběhu roku rozšířit vlastní tým a nespoléhat se jen na externisty. Letošní Vánoce jsme dokonce museli 14 dní před koncem přistoupit k zablokování nákupních košíků z důvodu extrémního množství objednávek. Nebylo by možné je všechny vyřídit s doručením do Vánoc. Spousta zákazníků tak byla velmi nazlobena, krok to však byl nutný ke zvládnutí situace.
4. Herní průmysl vás živí, ale zajímal by mě váš pohled nejen jako profíka, ale zejména rodiče. 🙂 Jak to máte s herními konzolemi, resp. tablety nebo mobily? Setkáváme se s názorem, že pro dnešní děti jsou tyto technologické vymoženosti v podstatě edukační pomůckou, ale je zapotřebí využívat je s mírou. Někteří rodiče jsou striktně proti i v této mobilní době a snaží se své děti vést jiným směrem. Jak to vnímáte?
Já hraji od dob Didaktiku/Atarka přes PS1 a dále… od věku 11 let, předtím nebylo na čem. 🙂 Máme dva syny, Petříka a Jonáška, 10 a 2,5 let oba jsou bohužel již hraním značně poznamenaní. Vidí to doma a hlavně ten mladší se už taky namotal na hraní (tablety, telefony), nebude dlouho trvat a má PS4 bude v jeho spárech. Jsem tedy ten poslední, co by mohl moralizovat. Určitě to není ideál, snažíme se to ale alespoň trochu korigovat. Staršího syna to žene k lepším výsledkům ve škole – zákazy hraní jsou u nás častým oblíbeným a efektivním trestem.
5. Herní konzole je jedním z ideálních dárků pro děti a teenagery. Co byste poradil rodičům nebo jiným rodinným příslušníkům, kteří se rozhodnou koupit pro dítě takovýto dárek – jak si vybrat herní konzoli, jaké parametry by měla mít, jaké příslušenství byste zároveň doporučoval koupit …
Aktuálně pro děti je asi nejvhodnější PS4 Slim, nabídka titulů je vhodná i pro ty menší, na své si přijdou i teenageři. Cena konzole není až tak vysoká a při zvolení vhodného titulu se zabaví i tatínci. Kapesní konzole Nintendo Switch je taktéž skvělou volbou – ta se však u nás moc zatím neuchytila. Doporučuji tedy všem volit konzoli Playstation 4.
6. Jak jste na tom s konkurencí a získáváním nových klientů? Využívate reklamní kampaně nebo profitujete z doporučení od samotných zákazníků?
Popravdě nejsem typ, který by hlídal ceny a tlačil je níž než konkurence. Konkurenční boj probíhá všude, ale snažím se vymýšlet obsah, který je jedinečný a nikdo jiný jej nenabízí.
Zákazníci si tak cestu najdou i k nám přes přirozené vyhledávání. Kampaně moc neřeším, určitě by se dalo prodeje nakopnout do úplně jiných dimenzí – jsem skromný, zatím jsou prodeje dostačující.
7. Máte nějakou vtipnou příhodu se zákazníky?
Každý den přináší nějakou zajímavou příhodu, denně se něco řeší. Asi největší zajímavost bylo dodání kabelu do kanceláře prezidenta republiky. Plus další zajímavé adresy jako patologie, krematorium, blázinec, atomová elektrárna apod.
Chcete si i vy zkusit podnikání na internetu?
Vytvořte si e-shop na 30 dní zdarma a otestujte si, jaké funkce pro tvorbu úspěšného webu vám v ByznysWebu nabízíme: