Hurá, vytvořil jsem e-shop… co dál?
Kdy přijde první objednávka? A nemohlo by jich být ještě víc? Proč funguje jiný e-shop lépe než ten můj?
Věřím, že tento článek bude kromě odpovědí na výše uvedené otázky také inspirací pro všechny, kteří začínají s podnikáním na internetu a vytvářejí svůj první e-shop. Přitom vytvořit funkční e-shop v systému FLOX od ByznysWebu je snadné.
Představte si sebe jako zákazníka: chcete si něco koupit na internetu. Cokoliv. Jaké argumenty vás přesvědčí? Jak najdete daný e-shop?
Ano, přesně toto jsou faktory, které ovlivňují rozhodování zákazníků o koupi?
Takže, vzhůru nakupovat
Jak? Všechny možnosti nákupu ve svém e-shopu si otestujte sami. Vložte zboží do košíku a objednejte si jej. A pak to udělejte ještě jednou… a ještě jednou. Pokud se vžijete do role zákazníka, mohla by vás zajímat cena za dopravu, obchodní podmínky, kontakt nebo vrácení zboží. Vidíte tyto údaje?
Jak dostat návštěvníky do e-shopu?
Základní zdroje návštěv jsou 4:
- organické (přirozené) vyhledávání,
- přímá návštěvnost,
- placená návštěvnost z PPC + jiných forem reklam,
- ze sociálních sítí.
Organické vyhledávání je založené na prokliku z různých vyhledávačů a katalogů, kde vyhledávající zadal takové slovo nebo slovní spojení, že ve výsledcích vyhledávání se ukázal váš e-shop.
Pokud máte správně nastavené SEO, následuje další krok: přidejte svůj e-shop do těchto vyhledávačů a katalogů. Například pokud chcete, aby vás zákazníci našli přes Centrum.cz, zaregistrujte se do něj.
Projděte si alespoň ty největší a nejhodnotnější vyhledávače, jejich seznam najdete v našem FAQ. Do těch, které používají roboty na prohlížení internetu (jako např. Seznam a Google), se můžete dostat nejčastěji např. takto:
- manuálně přidat e-shop na indexaci,
- odkazem do vašeho e-shopu umístěném na jiné stránce.
Pokud někdo zadá správnou URL vašeho e-shopu do prohlížeče, hovoříme o přímém zdroji návštěvnosti. Odkud ji znal? Z doslechu, ze sociální sítě, z vizitky, letáčků nebo recenzí apod.
Organická návštěvnost může (a měla by být) hlavním zdrojem návštěv vašeho e-shopu. Ale ani ona nedokáže pokrýt všechna klíčová slova a pružně reagovat na změny v e-shopu (časově omezené akce, výprodeje). Tam, kde nestačí, nastupuje placená reklama.
Je spousta forem placené reklamy. Základem je tzv. PPC reklama – jako je napríklad Google Ads, Sklik.cz nebo Etarget. Jednoduše řečeno – nadefinujete si klíčová slova a sumu, kterou jste ochotni za návštěvu svého e-shopu z nich zaplatit, reklamní odkaz a to je vše. Teda ne tak docela. Jelikož reklamní plochy je málo, cena za umístění se licituje a mění. Vzpomínáte si na Tamagoči? PPC reklamy jsou o tom. Sledovat, analyzovat, přizpůsobovat. Každý den. Jinak umře.
Do toho se ještě přimíchají vyšší formy jako remarketing a retargeting, různé pixely atd.
Ze zkušenosti doporučuji investovat i do reklamy ve srovnávačích zboží. Jsou zde sice kratší dobu než PPC reklama, ale jelikož spousta e-shopů nevyužívá jejich potenciál, konkurence v nich je stále menší než např. v Ads.
V závislosti na druhu zboží, které prodáváte, může být návštěvnost ze sociálních sítí pro vaše podnikání přínosem. Na sociální sítě se lidi chodí zejména bavit a něco se dozvědět, tak z facebookové stránky nedělejte výkladní skříň. Oblíbené jsou například videonávody na YouTube. Na to, abyste produkt představili a pověsili na internet, stačí stativ, mobilní telefon nebo kamera a špetka talentu. A nezapomeňte do videa vložit odkaz na svůj eshop. To je skvělý způsob, jak udělat reklamu bez reklamy…
Jelikož víme, že zařazení se do katalogů a vyhledávačů trvá delší dobu, rozhodli jsme se v ByznysWebu pomoct každému, i začínajícímu webu. Proto můžete využít bezplatnou SEO pohotovost.
„Řeč se mluví a voda teče“ – kde jsou mé objednávky?
Každý e-shop má určitou míru konverze, tedy splnění cíle (odeslání objednávky nebo vyplnění formuláře). Nemůžete ale počítat s tím, že každá návštěva skončí konverzí.
Tak schválně – myslíte si, že 5% míra konverze je dobrá?
Odpověď najdete níž.
Víte, jak zjistit míru konverze v e-shopu? Jednoznačně přes Analytics. 🙂 Pamatujte, že toto je byznys a ne ruleta. Rozhodnutí, co a jak namícháte do svého marketingového mixu, jsou výsledkem analýz a ne tipů.
5% míra konverze je výborné číslo, vypovídá např. o tom, že každá 20. návštěva internetového obchodu přinese objednávku. Pokud na začátku podnikání na internetu dosáhnete míru konverze 1 %, blahopřeji vám. 🙂
Marketingový mix
Vraťme se k otázce z úvodu – proč funguje e-shop vašeho známého lépe než ten váš?
V čem vidíte příčinu vy?
Nedá se konkurovat historií a množstvím doporučení, když jste včera začali podnikat, že? Ale máte možnost předběhnout dinosaury a využít nové možnosti marketingového mixu.
Když dokážete přesně vysledovat, který zdroj návštěvnosti vám přináší objednávky, a zároveň víte, kolik vás stojí, máte skvělý základ pro strategickou hru. Vzpomínáte si? Postavit budovy, stavět železnice, budovat letiště a získávat cestující.
Pomocí moderních e-mailových nástrojů na hromadné odesílání můžete využít například A/B testování, blahopřání k svátkům, detailní statistiky o čase, kdy váš e-mail uživatel přečetl a kdy ne, a tak přizpůsobit čas odeslání jeho zvyklostem.
Vyzvěte je k akci – například „napište recenzi a my vám dáme 5% slevu“.
Součástí dobré reputace je korektní způsob komunikace se zákazníky. Pokud váš zákazník čeká na odpověď příliš dlouho, roste v něm nespokojenost. Proto máte ve FLOXu statusy a možnost posílání informačních e-mailů nebo SMS. Jednoduché je i přidání live chatu.
Zamyslet se můžete i nad způsoby platby a doručením zboží. Co by vaši zákazníci uvítali? Rychlé doručení nebo nízkou cenu? Nabídněte jim obojí. Až 60 % nákupů zůstane v košíku… není to škoda? Tolik vynaložené námahy a zůstat stát před tlačítkem Dokončit objednávku?
Pokud máte pocit, že váš e-shop vybudovaný ve FLOXu stagnuje, a chtěli byste jeho potenciál vylepšit, připravujeme pro vás školení o tom, jak na SEO ve FLOXu. O jeho termínu vás budeme co nevidět informovat prostřednictvím newsletteru a FLOX poradny na Facebooku.