Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak na influencer marketing – rozhovor s Janou Malaga

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč vlastně influencer marketing funguje a zda je vhodný i pro vaši značku nebo produkt? 

Pokud ve svém e-shopu prodáváte produkty z odvětví krása, zdraví, zábava, rodičovství, cestování, móda, jídlo, hudba, DIY návody nebo technologie (zdroj: harton.sk), tak rozhodně ANO. 

Lidé totiž věří influencerům víc než konkrétní značce. V době reklamní slepoty, kdy na nás odevšad vyskakují reklamy, je přirozený obsah od influencera vítaným zpestřením. 

Pokud zvažujete využití influencer marketingu, třeba i pro jazykové verze svého e-shopu, v rozhovoru s Jankou Malaga z Content Agency se dozvíte:

jak na influencer marketing

Jak vybrat influencera pro e-shop

1. Influencer marketing je v posledních letech velmi žádaný. Influenceři ovlivňují nákupní rozhodnutí našich zákazníků a pomáhají budovat povědomí o značce. Pokud bychom se podívali do historie, první influenceři byli např. papež nebo královské rodiny, kteří úspěšně propagovali léky. Dnes kdy máme díky agenturám, jako například Content Agency, rozsáhlé databáze, podle jakých kritérií bychom měli hledat vhodné influencery pro své kampaně?

V momentě, kdy se značka rozhodne oslovit na spolupráci persony, měla by mít jasno v tom, jaký typ osob hledá, chce a potřebuje. Kritérií je spousta. Nejčastěji se přihlíží k pohlaví, věku, lokalitě, kde působí, zájmu, stylu komunikace, životní filozofii, profesionálnímu backgroundu, kvalitě foto/video/text obsahu, na které sociální síti je aktivní…  

Na druhé straně do hry vstupují i kritéria výběru vhodné persony s ohledem na cílovou skupinu, kterou dokáže profil daného influencera zasáhnout. Po kvantitativní stránce vnímáme počet sledovatelů/fanoušků/odběratelů. Co se týče kvalitativních kritérií, důležitá je nejen demografie, ale i engagement rate (ER) nebo saturation rate (SR). 

Etický kodex pro spolupráci s influencery

Jana Malaga, zakladatelka slovenské Asociace blogerů a Managing Director – Content Agency.
Zdroj foto: archiv Janky Malaga

2. Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze (FSV UK), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), AKA – Asociace komunikačních agentur a další agentury stojí za vznikem Kodexu influencera. V něm jsou definována pravidla spolupráce s influencery v ČR. Existuje něco podobného i na Slovensku?

Po vzniku Asociace blogerů (říjen 2016) a po tom, jak sílil obsah blogerů a influencerů, jsme vytvořili etický kodex pro její členy. Na Slovensku aktuálně není žádná autorita, která by kodex influencera přijala, ale aktuálně je vytvořená, na základě mé iniciativy, pracovní skupina, ve které se tomu (na půdě IAB Slovakia) chystáme intenzivně věnovat. Věřím, že letos budeme naše bratry Čechy následovat. 

Průměrná cena influencerů

3. Jani, můžeme prozradit, jaká je průměrná cena postu a IG story u influencerů? 

Výšku honoráře do značné míry ovlivňuje počet sledujících na Instagramu, počet odběratelů na YouTube. Není rozhodující, zda se jedná o profil fitness trenérky, nebo playmate. Cenu si reguluje každý influencer a do značné míry si jí limituje i počet spoluprací. Pokud jich nechce mnoho, má vyšší cenu. 

U instagramerů, kteří mají nad 100k sledovatelů se honoráře za 1 IG post + IG story pohybují od 850 eur (22 250 Kč) bez DPH. Průměrná cena je 2 000 eur (52 340 Kč).

Průměrná cena za 1 IG post a 1 IG story u influencerů je kolem 52 000 Kč.

4. Jaké nástroje byste doporučila pro správu, manažování a vyhodnocování kampaní s influencery? Resp. se kterými jste spokojeni u vás v Content Agency?

Naším nejlepším přítelem je Google – používáme jej na reporty a s našimi stálými klienty sdílíme databáze „jejich“ influencerů přes Google Disk. Velmi dobře poslouží Hypeauditor nebo Social Blade. Ráda bych upozornila také na heepsy.com nebo influence.co. Ale kdyby tyto databáze 100% fungovaly, tak by naše agentura již dávno neexistovala.

Jak probíhá spolupráce s influencery přes Content Agency?

5. Spolupráci s influencery tedy můžeme navázat dvěma způsoby. Buď si je vytipujeme a oslovíme sami, nebo si najmeme profíky, kteří již přesně vědí, jak postupovat, a udělají všechno za nás. A to jak s českými, tak slovenskými nebo třeba maďarskými a polskými influencery. Jak to celé probíhá? Jak dlouho celý proces od zpracování podkladů, přípravy zadání, přes výběr a komunikaci s influencery až po finální vyhodnocení trvá?

Nejčastější postup je takový, že nás klient kontaktuje mailem a pošle nám základní informace. Abychom ale byli v obraze, následně si zavoláme a projdeme si detaily a odpoví nám na naše otázky (debrief), které nám pomohou připravit koncept na klíč. 

Pak už je na nás, abychom na základě toho připravili seznam vhodných person, z nichž si klient vybere ty osoby, které následně oslovíme, zda mají zájem spolupracovat s danou značkou. 

Naštěstí máme v agentuře velkou osobní databázi přímých kontaktů, a tak můžeme influencerům (jejich agentům) zavolat a probrat s nimi detaily zakázky obratem. Pravdou je, že spousta influencerů nereaguje na e-mailové nabídky. Každým rokem je to horší. Asi i proto se na nás v poslední době obracejí značky, které to již s influencery zkusily, ale nedařilo se jim je nakontaktovat.  

Pak už přichází na řadu objednávka/smlouva, která je detailní a myslí na všechno s cílem realizace tip ťop kampaně – aby byla značka i influencer spokojení. Dolaďujeme detaily kampaně.

Po kampani připravíme a zasíláme zákazníkovi report. 
Celý proces trvá dva dny až dva měsíce. Záleží na náročnosti kampaně, počtu oslovených influencerů. 

Proč až tak dlouho?

V případě, že má influencer připravit reklamu na produkt, se kterým nemá osobní zkušenost a testuje jej, tak to může přípravu kampaně prodloužit na dva až tři měsíce. 

Influencer nemusí být jen známá celebrita, může to být odborný lékař, ale klidně i zvíře. U mladšího publika jsou oblíbení i virtuální influenceři jako např. Bejby Blue nebo Lil Miquela. 

Jak jste na tom s influencer marketingem vy? Má čestné místo ve vaší marketingové strategii? Podělte se s námi v komentářích o své zkušenosti s influencery.

TIP na závěr: Chcete vědět, jak pomohou influenceři a influencerky vašemu e-shopu a podnikání? Stáhněte si ebook o influencer marketingu zdarma nebo rovnou kontaktujte Content Agency, kde vám s influencer marketingem rádi pomohou. Zkušenosti mají nejen s českými a slovenskými influencery a influencerkami, ale také s polskými a maďarskými.

avatar
Autor: ByznysWeb.cz Tvorba webových stránek a e-shopu v responzivním designu a vlastním redakčním systému. Vytvořte si na zkoušku webové stránky a eshop zdarma. Na ByznysWeb lze snadno přemigrovat i zaběhnutý e-shop. Vyzkoušejte si, jak to u nás funguje. Vlastní e-shop si u nás vytvoříte rychle i bez programátora a grafika.