Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Které SEO nástroje se vyplatí využívat a které ne?

seo-nastrojeSEO nástroje slouží na analýzu webových stránek, např. na analýzu zpětných odkazů nebo zdrojového kódu, příp. hustoty klíčových slov atd. Výrazně usnadní práci každému administrátorovi a informace, které jejich prostřednictvím získáme, ovlivní úspěch samotné SEO kampaně.

SEO nástroje zdarma

Není důvod je zavrhovat, jelikož poskytují podrobné statistiky a výsledky jako placené nástroje. Mezi nejpopulárnější a nejpoužívanější patří nepochybně:

1. Google Webmaster Tools představuje komunikační kanál, prostřednictvím kterého můžete nejen zjistit, jak Váš web vnímá Googlebot, ale i to, na jakých pozicích se nachází Váš web v rámci vyhledávání na Googlu, ale např. i vygenerovat sitemapu, zaindexovat nově přidané stránky apod. Nástroje pro webmastery rovněž oceníte i v případě, že máte problém s malwarem. Pokud ještě nemáte Google Webmaster účet, můžete si jej založit zde.

2. Google Analytics – umožňuje nejen měřit prodej, ale poskytuje i komplexní informace o tom, jak se návštěvníci  na Vašich www stránkách a e-shopech pohybují, odkud k Vám přišli, zda (ne-)zrealizovali nákup, kam klikli po (ne-)dokončení objednávky, prostřednictvím jakého zařízení nakoupili apod.

3. Google Keyword Plannerplánovač klíčových slov v rámci služby AdWords Vám pomůže:

  • vytvořit nové obsahové kampaně nebo rozšířit již existující kampaně, nebo vytvořit nový seznam klíčových slov z již existujících seznamů
  • vytvořit konkurenceschopné nabídky a rozpočty pro kampaně
  • zjistit, jak bude fungovat Váš nový seznam klíčových slov

4. Sklik návrh klíčových slov  Vám pomůže při zakládání nové kampaně nebo v rámci inovace sestavy klíčových slov. Výsledky vyhledávání poskytuje ze Seznam.cz.

5. Google Trends – umožňuje kromě sledování trendů v konkrétní krajine vyhledávat např. klíčová slova z Vašeho účtu v Google AdWords (nevýhodou ale je, že klíčová slova z Vaší kampaně není možné do Google Trends automaticky naimportovat, stejně jako není možné zobrazit vyhledávané výrazy s malým objemem vyhledávání).

6. Bitly.com není jen nástroj pro zkracování URL adres, jeho hlavním přínosem pro majitele www stránek a internetových obchodů je právě v tom, že díky statistikám pomáhají lépe poznat a pochopit své cílové publikum.

7. CopyScape – software rychle odhalí plagiátory, kteří zkopírovali obsah z Vašich www stránek nebo e-shopů. Jednoduše vložíte URL adresu Vaší podstránky a systém hned dohledá případné duplikáty.

8. Image SEO Tool – odhalí (ne-)vyplněné alternativní tagy u obrázků na Vašem webu. Nemusíte tak v rychlosti zobrazovat zdrojový kód. Jednoduše vložte konkrétní URL adresu a ihned získáte přehled obrázků a přiřazených nebo chybějících alt tagů.

9. Xenu – desktopová aplikace, která pomáhá odstranit technické nedostatky webu. Reporty přinášejí informace o indexovaných stránkách, neexistujících nebo přesměrovaných podstránkách, duplicitě, samotné struktuře www stránky. Dále poskytuje informace o funkčnosti, typu souborů, title, URL a chybách serveru. Odkazy si vyexportujete do textového souboru nebo klasického CSV, příp. HTML.

10. SEOnástroje.cz – soubor nástrojů na analýzu klíčových slov, pozici ve vyhledávačích (Google.cz, Google.sk a Google.com, Seznam, Jyxo a Morfeo), denní a týdenní) vyhledávanost slov nebo frází apod.

11. Rich Snippet Optimizer – rich snippets alias rozšiřující informace ve výsledcích vyhledávání umožňují v rámci SERP zobrazit např. hodnocení zákazníků, ceny produktů a informácie o skladovej dostupnosti, fotky, jméno autora apod. Snippets, které se zobrazí ve vyhledávání jsou tvořeny z tagů Title a Description. Snippet Optimizer Vám ukáže, jak budou snippets vypadat ve finále.

Spoplatněné SEO nástroje

1. MajesticSEOje vhodný na analýzu odkazového profilu – souhrn odkazů, nové a ztracené odkazy, nofollow odkazy, anchor texty, odkazující domény, mapu, která vizualizuje, z jakého státu přicházejí odkazy na Váš web, stránky analyzované domény z konkrétní IP adresy atd.

Na analýzu Vašich webů můžete využit Historic Index, který nabízí zdroje až 5 let zpátky nebo Fresh Index (odkazy za posledních 60 dnů). Uvedený SEO nástroj je zpoplatněn v případě, že Vám nestačí omezené výsledky v rámci Majestic Site Explorer.

Upozornění: na administraci si musíte jistý čas zvyknout, není příliš user friendly, ale časem se zorientujete 🙂

2. Collabim – výborný český produkt, který je bez poplatku v případě, že spravujete len jedny www stránky nebo internetový obchod. Kromě sledování pozic Vašich webů ve vyhledávačích (Google a Seznam) můžete sledovat např. Vaši konkurenci, odhalit weby pro získání nových zpětných odkazů, ale především ušetří poměrně dost času, který jste předtím trávili vyhodnocováním reportů.

3. Ahref Site Explorer – slouží na analýzu odkazového portfólia, poskytne Vám přehledné grafy, informace o použitých anchor textech, doménách, IP adresách i typech odkazů (a v placené verzi se lze u odkazů zjistit i URL adresu), počtu zpětných odkazů atd.

4. SEOMoz – Vám bude nápomocen nejen v rámci SEO, ale i v rámci správy sociálních sítí. Projekt Open Site Explorer slouží rovněž na analýzu odkazového portfolia, zobrazí Vám trvalé přesměrování 301. Fresh Web Explorer například zobrazí zmínky o  Vaší značce, Vašich klíčových slovech nebo konkurentech .

5. Pingdom Tools – patří mezi online nástroje na měření a optimalizaci rychlosti načtení www stránky a e-shopu. Zobrazí čas, za který byly soubory staženy a jejich velikost. Rovněž umožňuje zjistit DNS záznamy nebo pingnout web.

6. Semrush – kromě sledování konkurence (pozic v přirozených výsledcích vyhledávání nebo textů PPC reklam) nabízí i možnost  najít kvalitní slova pro long-tail. Nevýhodou je, že v našich končinách jej využijete zřejmě jen v případě, že podnikáte i v anglicky mluvících krajinách.

7. InkyBee – nástroj pro bloggery. Stačí si vytvořit seznam spravovaných blogů a kromě počtu zpětných odkazů získáte přehled i o zaangažovanosti Vašich fanoušků nebo followerů.

8. HootSuite – skvělý nástroj na zveřejňování příspěvků na sociálních sítích. Ale, v rámci statistik dokáže vyhodnotit zapojení fanoušků, resp. followerů na Facebooku, LinkedIn-u, Google Plus nebo Twitteru, můžete jej propojit s Vašim účtem v Google Analytics. Implementovaný zkracovač URL adres je možné doplnit o jakékoliv tracking parametry, aby jste mohli rychleji vyhodnocovat zaangažovanost publika.

9. Semor – další český SEO nástroj, kt. je prozatím nováčkem na trhu. Více informací o Semor-u najdete v našem dalším článku.

tipTip na závěr: v případě, že jste již do Vašeho webu zakomponovali klíčová slova z Vaší kampaně a nějakým způsobem jste pozapomněli na to, kde jste přestali, použijte například KeywordDensity analyzátor. Pomůže odhalit, které keywords již na webu máte.

Na internetu samozřejmě najdete ještě nespočetné množství dalších bezplatných a placených SEO nástrojů, které Vám usnadní Vaši práci. Předtím, než se rozhodnete, kterou z metrik budete využívat, dopočujeme otestovat více testovacích verzí.

Nám se v praxi osvědčila kombinace Google nástrojů (zejména Google Webmaster Tools a Google Analytics) s MajesticSEO a Collabim.

Pozn.: článek byl publikován v časopisu Manazerskecentrum.sk

Zdroj:

http://searchenginewatch.com/article/2303494/21-Best-FREE-SEO-Tools-for-On-Page-Optimization

http://blog.biznisweb.sk/2013/09/online-nastroje-pre-odhad-trafficu-klucovych-slov/

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlgVNSddFpwxdE9rbUZzVEVock5tODFOVWVqellWaWc – gid=0

http://moz.com/blog/100-free-seo-tools

http://michalkubicek.cz/optimalizace-seo/

http://www.poweredbysearch.com/top-10-seo-tools-worth-it/

http://blog.biznisweb.sk/2014/01/rich-snippets-skvely-sposob-zvysenia-navstevnosti/

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku