Zkušenosti s podnikáním – zpověď majitele internetové firmy
Tento článek napsal jednatel ByznysWeb, s.r.o. (dříve IRISOFT SYSTEMS, s.r.o. ), Petr Polakovič aby se se začínajícími podnikateli podělil o to, s čím se za posledních 10 let při podnikání setkal.
1. Podnikatelský záměr by měl být unikátní, nemusí být ale jedinečný
- Spíše uspějete, pokud na celém území republiky, kde se chystáte podnikat, máte malou konkurenci. Ideální je do 5-ti konkurentů s potencionálem oslovit 40 tisíc klientů.
- Méně úspěšní budete, když 5 konkurentů může oslovit pouze 100 klientů.
- Představte si situaci, že odběratel, který Vám dělá obrat 20%, z jednoho dne na druhý, rozváže spolupráci. A představte si, že jste, kvůli dobrým vztahům s tímto odběratelem a s vidinou dalšího zvyšování jeho % podílu na tržbách, odmítli další 3 zakázky. Je lepší mít více menších klientů, než jednoho giganta.
- Určitě neuspějete, pokud si otevřete restauraci na ulici, kde je dalších 10 špičkových restaurací a Vaše restaurace není ničím výjimečná.
2. Buďte jiní
Máte konkurenční výhodu? Výhoda, o které vědí Vaši zaměstnanci a kolegové a prezentujete ji zákazníkům jako fakt, proč by si měli vybrat právě Vás. Vědí o této výhodě Vaši zákazníci nebo ji úspěšně tajíte?
Při snaze odlišit se od konkurence nechoďte do extrémů, záleží na kvalitě konkurence :-). Stačí se odlišovat v jedné nebo více z těchto vlastností:
- jednoduchostí ovládání produktu
- větším množstvím užitečných funkcí, které dobře zdůrazníte
- zážitkem z pěkného designu produktu nebo služby
- kvalitní zákaznickou podporou
- přepracovanou web stránkou například od ByznysWeb.cz
- a jiné 🙂
3. Podnikejte efektivně
Čas jsou peníze a když za Vás odborníci odvedou kvalitní práci, proč je nevyužít? Tímto způsobem u nás provozujeme správu reklamních kampaní v Google AdWords a SEO optimalizaci obsahu web stránek. Na druhé straně využíváme externího právníka a účetní, pronajímáme si servery v moderním datacentru v Praze. I díky tomu dokážeme dlouhodobě držet ceny služby ByznysWeb.cz na nízké úrovni.
- využijte externí účetní, ta Vám zpracuje mzdy a personalistiku
- používejte internet banking, zbytečně kvůli každé finanční transakci nechoďte do banky nebo na poštu
- v létě relaxujte, zaměstnejte asistentku a brigádníka, aby Vám v období okurkové sezony pomohli s přípravou marketingových aktivit na podzim a Vánoce
- naučte se odmítat to, co je pro Vás nereálná zakázka. Zbytečně by jste se popálili a kromě toho, by jste mohli získat nespokojeného zákazníka a negativní referenci navíc
- nejefektivnější forma reklamy je internetová reklama ( Google AdWords, Sklik), dá se měřit a výsledky se dají přehledně zpracovávat a vyhodnocovat
4. Poznejte legislativu
V podnikání by jste měli být jako ryba ve vodě, mělo by Vás bavit číst finanční magazíny, zajímat sa o změny v odvodech, ve zdaňování apod. Víte, jaké jsou odvody za mzdu zaměstnanců? Víte, jaké je zdanění zisku? Jak účtovat služební cesty a jak přidělovat diety? Tyto základy musíte ovládat.
5. Buďte realisté, nebuďte naivní
Když si otevřete obchod, nečekejte, že okamžitě u Vás budou nakupovat davy lidí.
Při finančních přepočtech počítejte s pesimističtější alternativou. Určitě Vás neminou neočekávané finanční výdavky. 🙂 Např. na Slovensku jsme museli platit nemalou pokutu za to, že jsme státu neoznámili tvorbu web stránky pro prezidentskou kandidátku. Z často absurdních situací, které Vás potkají, se do budoucna minimálně poučíte.
6. Podnikejte ve více krajinách
Nám například pomohlo, že jsme se “rozběhli” nejen na Slovensku, ale i v České republice, Polsku a Rusku. V současnosti plánujeme expanzi do Anglie.
7. Nejdůležitější na závěr: Makejte, makejte, makejte!
- důsledně realizujte Vaše záměry
- pokud budete celý den chatovat nebo šmírovat kamarády na Facebooku, těžko něčeho dosáhnete. Eliminujte podobné nesmyslné aktivity
- vymýšlejte … nové funkce, zlepšení, nové věci v reklamě, buďte kreativní
- důsledně realizujte Vaše záměry. Makejte, na začátku podnikání je nutné dřít i po večerech a třeba i o víkendu. Později, aby jste se nezbláznili :-), stačí, když budete pracovat celých 8 hodin v práci
- staňte se autoritou v oboru (není to nevyhnutně nezbytné, spíš je to skvělá forma bezplatné reklamy)
- studujte, inovujte, vylepšujte