Internetový mem a jeho využití v online marketingu
Souvisí MEM s memorováním? O čem je mem a má něco společné s vjemem?
Dost bylo chaosu, pojďme pěkně od začátku!
V sobotu 4.února 2012 jsme se zúčastnili BarCampu ve Vsetíně. Jednoznačně nejzajímavější přednáška byla Internetové memy a jejich využití pro marketing od Báry Buchtové.
Pojem MEM poprvé použil britský zoolog, biolog, etolog a spisovatel Richard Dawkins.
MEM je
- odvozen z řeckého slova mimema – napodobovat a z anglického slova memory – paměť
- analogický k pojmu GEN
- základem kulturní evoluce
- replikující se jednotka kulturního přenosu
- informační řetězec, který se replikuje
- píseň (cover verze), parodie, chytlavý slogan, styl oblékání, účes … jednoduše cokoliv, co se šíří dál, napodobuje, mění a mutuje
Internetový mem
- mem šířící se prostřednictvím internetu
- představuje šíření digitálního souboru nebo hypertextového odkazu na internetu – prostřednictvím e-mailu, blogu, sociálních sítí, icq apod.
Aktuálním příkladem (nejen) internetového memu je například slovenská Kauza Gorila.
Asociace spjatá s tímto milým zvířátkem se vryla do paměti Slováků na velice dlouhou dobu.
V České republice je představitelem žijícího memu například Václav Klaus a jeho “propisková kauza”.
Nejen v české internetové komunitě je známý výrok důchodkyně Věry Pohlové, který v anketě o úniku informací o sporožirových účtech klientů České spořitelny zveřejnil denník Metro v roce 1999:
“Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.”
Tato “hláška” paní Pohlové je nejrozšířenějším a nejznámějším českým internetovým memem. I portál tyinternety.cz se jím inspiroval.
Dalším dobrým příkladem internetového memu, který vznikl jako parodie na Google vyhledávání je Láska z Brna:
Internetové memy ve světě:
- Double Rainbow
- Jill and Kevin – svatební nástup, rozvod, parodii jejich videa využil i britský T-mobile, který se inspiroval svatbou Wiliama a Kate Middleton
- virál pro SmartWater s Jennifer Aniston
- JackAss
- Chuck Norris (využil ho i český T-mobile)
- Justin Bieber
Úspěšnost internetového memu
Pokud má být internetový mem úspěšný, musí vycházet z vtipné pointy. Může využít kuriozitu nebo hrozbu, resp. může útočit na emoce. Internetový mem může být dokonce i trapný – jeho šíření by se následně dalo přirovnat k suchému nebo trapnému vtipu, na kterém se lidé i přesto smějí nebo ho sdílejí kvůli tomu, že po jeho shledání jim zůstala “viset brada” a řekli si, že jej jednoduše musí pustit dál.
Internetový mem může šířit i světonázor nebo provokovat k hlubšímu zamyšlení.
Internetové memy a online marketing
K tomu, aby jste vytvořili internetový mem stačí sledovat dění kolem Vás a v pravý čas zareagovat.
Například, pokud je v médiích aktuálně přepíraná informace, že podle nejnovějších výzkumů uklízejí ženy v domácnostech čím dál tím méně, vyrukujte s vlastním, vtipným video spotem o robotickém vysavači.
Pokud prodávate kancelářské potřeby, zkuste natočit amatérské video parodující onu propiskovou aféru. Na stejném principu se šíří videa o následcích konzumace bonbonů mentos a colových nápojů. Žádná žaloba od společností distribuujících kolu a mentos nehrozila, jelikož šíření těchto videí jim samozřejmě zvedlo obrat.
Internetovým memem se může stát i část blogu – například výstižná fotografie nebo karma blogu, příp. počet “lajků” na Facebooku.
Pokud se kolem Vaší značky rozpoutala diskuse, začínáte budovat mem.
O šíření internetových memů na internetu pojednává webová memetika.
O tom, jakým způsobem se Vámi vytvořený mem šíří, se dozvíte například prostřednictvím:
- statistik návštěvnosti reklamních kampaní prostřednictvím Google Analytics a nástroje URL Builder
- služby klábosení.cz, Google Blog Search, OpenBook …
- klastrovacích nástrojů- SocialBakers, ZoomSphere, Tweetmeme
Využití internetových memů
Jestli nepatříte mezi kreativce, nic se neděje, svezte se na vlně existujících internetových memů – například reklama na Skittles se inspirovala právě Double Rainbow (v reklamě je využitý mem duhy a smíchu).
Pokud si z vašeho produktu na internetu lidé utahují, nechte je. Prodeji produktu to jen pomůže, jelikož lidé budou chtít testovat, zda spodní prádlo vydrží opravdu všechno apod.
Lidé nejlépe reagují na internetové memy využívající:
- známé osobnosti
- zvířata – šteňátka, kočičky, papoušci apod.
- děti, batolata
- sexuální podtón nebo dráždivé scény
Internetový mem představuje informační odkaz šířený prostřednictvím internetu.
Internetový mem se využívá i v online marketingu na propagaci vašich produktů nebo značky.