10 tipů, jak na content marketing
Obsahový marketing představuje tvorbu a prezentování užitečného, hodnotného obsahu, který dokáže přilákat a podnítit ke komunikaci a nákupu cílové zákazníky.
Content marketing není běh na dlouhou trať, ale jeho efekt se dostaví až po nějakém čase. Patří sice mezi dlouhodobější marketingové nástroje, ale přínos je mnohem trvalejší než jednorázová PPC kampaň nebo kampaň na sociální síti.
Neil Pateil v rozhovoru pro Marketing Journal přirovnal fungování content marketingu k drogovým dealerům – „rozumějí nabídce a poptávce; vědí, že jejich úspěch je závislý na kvalitě produktu a word-of-mouth; nespoléhají se na billboardy ani reklamu v médiích. Když je jejich produkt dobrý, lidé jej šíří dál.“ Neil Pateil považuje za nejefektivnější formu content marketingu infografiky.
Proč by měl být content marketing součástí vaší marketingové strategie?
Pokud plánujete podnikat na internetu i v budoucnosti, měli by jste o něm začít minimálně uvažovat. V poslední době je totiž content marketing označován i buzzword-em „nové SEO“. Jeho doménou je, že dokáže přivést potencionálního zájemce na váš web právě tehdy, když řeší konkrétní problém, resp. hledá konkrétní produkt nebo službu. Z hlediska SEO je hodnotný, zajímavý a originální obsah základem úspěchu. Navíc, content marketing pomáhá:
- zvyšovat návštěvnost
- zvyšovat konverze
- zlepšovat důvěryhodnost
- být více Social
10 tipů, jak na úspěšný content marketing
1. Ujasněte si proč, k čemu a s jakým cílem potřebujete content marketing
Klíčové by pro vás mělo být zaujmout pozornost potencionálního zákazníka do takové míry, že na základě vašeho kvalitního obsahu vám poskytne svůj kontakt, se kterým můžete dále pracovat. Takto dokážete zabezpečit, že na váš web směrují zpětné odkazy, že je váš obsah dále šířen např. na sociálních sítích nebo jej distribuujete prostřednictvím e-booků apod.
2. Personalizujte
Segmentujte své zákazníky a jejich zájmy. Vytvořte si tzv. persony se specifickými charakteristikami a chováním. Persony představují vaše ideální zákazníky. Snažte se rovněž identifikovat jejich nejčastější problémy a otázky. Pamatujte, že čím více person vytvoříte, tím bude segmentace přesnější. 🙂 Mezi persony zařaďte i uživatele, kteří využívají mobilní zařízení a tablety – obsah proto přizpůsobte i aktuálním trendům.
3. Jaké metriky využijete na měření účinnosti? Jaké jsou ukazovatele (ne-)úspěchu?
I v tomto případě mohu jen doporučit Google Analytics. Mezi nejpopulárnější metriky patří např.:
- metriky počtu sdílení (sociální metriky) – počty „To se mi líbí“ na Facebooku, počty sdílení na Twitteru, počty sdílení na LinkedIn nebo Plusy na Google+
- KPI (Key Performance Indicators) pro tvůrce obsahu, které sledují např. dobu strávenou na stránce, podíl nových a vracejících se návštěvníků, Bounce Rate, podíl jednostránkových návštěv na celkovém počtu návštěv atd.
- prodejní metriky – jejich cílem je zjistit, který z vytvořených obsahů vám přivádí nejvíce reálných a platících zákazníků
- generování tzv. leadů – resp. sbírání kontaktů na potenciální klienty je nejlepší realizovat až po tom, co nějaký váš obsah viděli. Patří sem např. vyplnění kontaktních formulářů, přihlášení k odběru novinek mailem z RRS kanálu nebo např. komentování na vašem blogu.
4. Jakým způsobem budete tvořit obsah? Jaké kanály využijete na jeho šíření a sdílení?
V první řadě se musíte opět zaměřit na vaši cílovou skupinu, které chcete vaše služby nebo produkty nabízet. Následně je potřeba zapracovat na tvorbě adekvátního obsahu. V žádném případě se nevydávejte cestou trapného klišé ve stylu – „Náš produkt je 100 % ověřený a účinný, co potvrdila i naše anketa“ 100-krát lepší je virální video. Bulvární nadpisy se totiž velice rychle stanou pro vaše klienty odpudivé. Kromě sdílení obsahu na vašich Facebook stránkách a jiných profilech na sociálních sítích, můžete link na váš blogpost zveřejnit např. i v tematických skupinách. Z kanálů na šíření vašeho obsahu využijte např. i bookmarking – linkuj.cz v ČR nebo vybrali.sme.sk na Slovensku.
5. Analyzujte
Sledujte nejen statistiky vaší kampaně, ale samozřejmě i její výkonnost. Odsledujte, kdy mají vaše příspěvky na sociálních sítích nejlepší feedback a kdy jsou vaši potencionální zákazníci online. Komunikujte s nimi v reálném čase.
6. Nevzdávejte se bez boje
Neil Pateil tvrdí, že „aby měl content marketing smysl, je potřeba jej realizovat minimálně 1 rok“. Případný neúspěch vás nesmí odradit. Tvorba obsahu jistý čas trvá a vaše snaha podnítit na základě obsahu konkrétní akci rovněž zabere nějaký čas.
7. Obsah není jen text
Využijte všechny formáty, aby jste své reklamní poselství šířili. Své místo má v content marketingu např. i video marketing. Obsah na webové stránky nebo internetové obchody, příp. firemní blogy může být např. i:
- webinář
- infografika
- publikace na stažení zdarma
- virální video atd.
Při tvorbě obsahu na sociálních sítích se pokuste vyvolat napětí, zabavit své publikum nebo poskytnout ať už reální, nebo fiktivní know how.
8. Je to investice
Podle Mashable je nutné na content marketing nahlížet jako na investici, která začne přinášet ovoce většinou po šesti až devíti měsících práce.
9. Opakování je matka content marketingu
Recyklujte svůj obsah. Samozřejmě nemám na mysli duplikování, ale spíš obrazně řečeno parafrázování. Váš delší blogpost detailně popisující váš produkt nebo služby můžete rozdělit do cyklu krátkých videí apod. Úprava textu vám nezabere příliš mnoho času, nezapomeňte ani na jeho aktualizaci v případě, že máte k dispozici nové studie atd.
10. Věrte si
Neplatí, že když nepatříte mezi profesionály, nezvládnete to. Moderní způsoby komunikace vám umožní stát se dominantním. Navíc, spoustu obsahu již určitě máte k dispozici a ani o tom nevíte – jedná se např. o firemní brožury, návody na použití, fotografie z oslav nebo zaměstnanců při práci apod.
Pár content tipů na závěr
Na svém e-shopu detailně popište produkty a manipulaci s nimi. Event. můžete poradit, jak si vhodný produkt vybrat. Ideální je zakomponovat i recenze produktů či srovnání produktů. Definujte své konkurenční výhody.
V rámci emailového marketingu se můžete svých nových zákazníků po určité době zeptat, jak jsou spokojeni s vašimi službami nebo zakoupeným výrobkem.
Na svém blogu můžete publikovat např. rozhovor s odborníky z oblasti, ve kt. podnikáte nebo i se samotnými zákazníky. Na sociální síti vytvořte album vašich spokojených zákazníků, kteří právě používají (nebo mají oblečen) daný produkt. Příp. oslovte bloggera a zapojte jej do činnosti ve vaší firmě – výsledkem může být blogpost „1 den ve firmě XY“. Vysokou viralitu (ale krátkodobou návštěvnost) dosahují i aktuální kontroverzní témata.
Zdroj:
https://blog.byznysweb.cz/2013/12/newsletter-jak-na-uspesny-content-marketing/
https://blog.byznysweb.cz/2014/03/vyuziti-firemnich-videi-content-marketingu/
http://en.wikipedia.org/wiki/Content_marketing
http://mashable.com/2014/06/23/starting-content-marketing/
https://blog.byznysweb.cz/2011/10/chcete-vedet-co-se-deje-na-vasem-webu-prave-ted/
http://contentmarketinginstitute.com/2014/02/optimize-social-media-content-combat-content-shock/
http://adage.com/article/vocus/content-marketing-s-role/292881/
Poznámka: článek byl publikován v časopisu Manazerskecentrum.sk