Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Monetizace – strategie zpeněžování online projektů

monetizaceMonetizace nebo lidově řečeno vydělávání peněz. V online světě znamená např. vydělávání prostřednictvím web stránky, e-shopu. Mezi nejčastější způsoby patří PPC nebo kontextová reklama, affiliate marketing nebo slevové portály, příp. poskytování vybraných služeb zdarma a doplňkových za poplatek.

Na konferenci Marketing Live 2015 prezentoval Pavol Kubán,  CEO & Founder SCR Interactive, Prezident ADMA.sk zkušenosti své agentury SCR.

SCR působí na slovenském a španělském trhu již 9 let a své služby nabízí do 10 světových krajin.

Ukázky úspěšných kampaní:

monetizácia

Pavol v rámci monetizace doporučuje využít aktiva Vaší firmy.

Mezi aktiva patří např.:

  • databáze zákazníků
  • E-commerce potenciál
  • síť kamenných prodejen
  • Váš obsah
  • postavení Vaší značky na trhu
  • Vaše know-how

Mezi základní byznys modely patří:

  1. Franchise – např. model Mc Donald´s
  2. Distribuce jednoho produktu zdarma nebo za nízkou cenu, přičemž komplementární produkt je k dispozici s vysokou marží – např. Gilette holící strojky a žiletky, Canon a HP – tiskárny vs. tonery.
  3. Reklamní formáty – prodej bannerů, PPC reklama, zpravodajské portály.
  4. Brokerage / marketplace model – např. App Store, kdy si platforma bere provizi z prodeje. Prodej zboží – eBay, pronájem fyzického zboží, resp. ubytování –  AirBnB, prodej virtuálního zboží – Apple store.
  5. Multilevel marketing – konvertování části zákazníků na prodejce – Oriflame, Avon, Tupperware, FM kosmetika, Lyoness.
  6. Poskytování služeb, produkce fyzického nebo virtuálního zboží – prodej zákazníkům, distributorům, sítím a velkoobchodníkům, pobočky v konkrétní krajině.
  7. Distribuce zboží a služeb – maloobchodní řetězce – Tesco, Lidl, Kaufland; zaměření na specifický segment – DM drogerie; privátní nákupní kluby – Big Brands, Fashion Days.
  8. Pronájem fyzického zboží, služeb nebo virtuálního zboží – hotely, hudba, knihy, Spotify, Scribd.
  9. Poskytování funkční služby zdarma – prémiové funkcionality jsou za poplatek, tzv. freemium modely generují zdarma uživatelskou základnu.
  10. Prodej uživatelských dat třetí straně – např. v rámci cílené reklamy na Facebooku.
  11. Win-win-win nebo Groupon  modely poskytovatel získává traffic, nákupce slevu a platforma provizi -slevomaty.
  12. Crowd sourcing model – startup získává finance od malých investorů – např. prostřednictvím kickstarter.com.
  13. In-app commerce – nákup doplňků, rozšíření k aplikaci přímo v aplikaci nebo hře.
  14. Poplatky za zvýraznění pozice – např. realitní nebo pracovní portály.
  15. Odemknutí obsahu, resp. funkcionalit na základě předplatného – např. Piano.
  16. Open Source systémy – např. na tvorbu web stránky, pokud ale chcete cokoliv upravit, musíte si připlatit.
  17. tzv. No-frills modely – přeprava nízkonákladovou leteckou společností – Ryanair.
  18. Poplatky za certifikaci a verifikaci – např. certifikát od nakupujbezpecne.sk.
  19. Affiliate marketing – za provizi nabídnete služby třetí strany.
  20. Model založený na předplatném – prodej softwarové služby jako např. Windows Azure.

Nástroje pro tvorbu byznys modelů

Ukázka tvorby byznys modelu pro zákazníka v SCR

tvorba biznis modelu

Jaké marketingové nástroje používají v SCR?

  • Nástroj pro tvorbu marketingové strategie – vytvoří brand ideu, unikátní pozicioning a výstup v podobě ekosystému komunikace a toku uživatelů.
  • Nástroj na tvorbu charakteru značky – s jeho pomocí tvoří a definují jedinečné hodnoty, atributy a DNS značky. Značka musí mít charakter:
    • CHarisma – kt. jí dodává atraktivitu
    • Attitude – konkrétní postoj k životu
    • Role – jaký je význam značky, jak se používá
    • Appeal – čím je značka přitažlivá?
    • Credo – za čím si značka stojí?
    • Thrill – čím je značka vzrušující, konkurenceschopná?
    • Emblem – jaký je znak značky?
    • ®ight – jaká je ochranní známka značky?
  • Nástroj na výpočet návratnosti investic (ROI) – důležité je přehledné grafické provedení na 1 screenshotu.
  • Nástroj na zadefinování pilířů řešení a ověření dosahování stanovených KPI produktu.
  • Nástroj na vytvoření kompletní mapy vývoje produktu – definuje a vizualizuje jednotlivé součásti produktu vyvíjené v časové posloupnosti a konkrétním čase, aby dokázali zajistit úspěšnost projektu.
  • Nástroj na definování pilířů monetizace – zdroje příjmů, odhad jejich výšky, provázání na KPI projektu.
  • Nástroj na tvorbu ekosystému – tok uživatelů, interakce, konverze.

Na závěr Pavol Kubán použil citát Thomasa J. Watsona – “Dobrý design je dobrý byznys.”

Proto stavte např. na nejmodernější flat šablony pro Vaše web stránky a e-shopy od ByznysWeb.cz.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)