Monetizace – strategie zpeněžování online projektů
Monetizace nebo lidově řečeno vydělávání peněz. V online světě znamená např. vydělávání prostřednictvím web stránky, e-shopu. Mezi nejčastější způsoby patří PPC nebo kontextová reklama, affiliate marketing nebo slevové portály, příp. poskytování vybraných služeb zdarma a doplňkových za poplatek.
Na konferenci Marketing Live 2015 prezentoval Pavol Kubán, CEO & Founder SCR Interactive, Prezident ADMA.sk zkušenosti své agentury SCR.
SCR působí na slovenském a španělském trhu již 9 let a své služby nabízí do 10 světových krajin.
Ukázky úspěšných kampaní:
Pavol v rámci monetizace doporučuje využít aktiva Vaší firmy.
Mezi aktiva patří např.:
- databáze zákazníků
- E-commerce potenciál
- síť kamenných prodejen
- Váš obsah
- postavení Vaší značky na trhu
- Vaše know-how
Mezi základní byznys modely patří:
- Franchise – např. model Mc Donald´s
- Distribuce jednoho produktu zdarma nebo za nízkou cenu, přičemž komplementární produkt je k dispozici s vysokou marží – např. Gilette holící strojky a žiletky, Canon a HP – tiskárny vs. tonery.
- Reklamní formáty – prodej bannerů, PPC reklama, zpravodajské portály.
- Brokerage / marketplace model – např. App Store, kdy si platforma bere provizi z prodeje. Prodej zboží – eBay, pronájem fyzického zboží, resp. ubytování – AirBnB, prodej virtuálního zboží – Apple store.
- Multilevel marketing – konvertování části zákazníků na prodejce – Oriflame, Avon, Tupperware, FM kosmetika, Lyoness.
- Poskytování služeb, produkce fyzického nebo virtuálního zboží – prodej zákazníkům, distributorům, sítím a velkoobchodníkům, pobočky v konkrétní krajině.
- Distribuce zboží a služeb – maloobchodní řetězce – Tesco, Lidl, Kaufland; zaměření na specifický segment – DM drogerie; privátní nákupní kluby – Big Brands, Fashion Days.
- Pronájem fyzického zboží, služeb nebo virtuálního zboží – hotely, hudba, knihy, Spotify, Scribd.
- Poskytování funkční služby zdarma – prémiové funkcionality jsou za poplatek, tzv. freemium modely generují zdarma uživatelskou základnu.
- Prodej uživatelských dat třetí straně – např. v rámci cílené reklamy na Facebooku.
- Win-win-win nebo Groupon modely – poskytovatel získává traffic, nákupce slevu a platforma provizi -slevomaty.
- Crowd sourcing model – startup získává finance od malých investorů – např. prostřednictvím kickstarter.com.
- In-app commerce – nákup doplňků, rozšíření k aplikaci přímo v aplikaci nebo hře.
- Poplatky za zvýraznění pozice – např. realitní nebo pracovní portály.
- Odemknutí obsahu, resp. funkcionalit na základě předplatného – např. Piano.
- Open Source systémy – např. na tvorbu web stránky, pokud ale chcete cokoliv upravit, musíte si připlatit.
- tzv. No-frills modely – přeprava nízkonákladovou leteckou společností – Ryanair.
- Poplatky za certifikaci a verifikaci – např. certifikát od nakupujbezpecne.sk.
- Affiliate marketing – za provizi nabídnete služby třetí strany.
- Model založený na předplatném – prodej softwarové služby jako např. Windows Azure.
Nástroje pro tvorbu byznys modelů
Ukázka tvorby byznys modelu pro zákazníka v SCR
Jaké marketingové nástroje používají v SCR?
- Nástroj pro tvorbu marketingové strategie – vytvoří brand ideu, unikátní pozicioning a výstup v podobě ekosystému komunikace a toku uživatelů.
- Nástroj na tvorbu charakteru značky – s jeho pomocí tvoří a definují jedinečné hodnoty, atributy a DNS značky. Značka musí mít charakter:
- CHarisma – kt. jí dodává atraktivitu
- Attitude – konkrétní postoj k životu
- Role – jaký je význam značky, jak se používá
- Appeal – čím je značka přitažlivá?
- Credo – za čím si značka stojí?
- Thrill – čím je značka vzrušující, konkurenceschopná?
- Emblem – jaký je znak značky?
- ®ight – jaká je ochranní známka značky?
- Nástroj na výpočet návratnosti investic (ROI) – důležité je přehledné grafické provedení na 1 screenshotu.
- Nástroj na zadefinování pilířů řešení a ověření dosahování stanovených KPI produktu.
- Nástroj na vytvoření kompletní mapy vývoje produktu – definuje a vizualizuje jednotlivé součásti produktu vyvíjené v časové posloupnosti a konkrétním čase, aby dokázali zajistit úspěšnost projektu.
- Nástroj na definování pilířů monetizace – zdroje příjmů, odhad jejich výšky, provázání na KPI projektu.
- Nástroj na tvorbu ekosystému – tok uživatelů, interakce, konverze.
Na závěr Pavol Kubán použil citát Thomasa J. Watsona – “Dobrý design je dobrý byznys.”
Proto stavte např. na nejmodernější flat šablony pro Vaše web stránky a e-shopy od ByznysWeb.cz.