Jak tvořit kvalitní obsah pro Vaše webové stránky a e-shopy?
Jak se říká, rohlíkem nikoho neopijete. Kdysi stačilo mít web, jakýkoliv. Dnes je potřeba mít takový web/e-shop, který osloví zákazníka v moři jiných, které mu internet nabídne.
Mnoho lidí trpí reklamní slepotou. Vybírají si, čemu věnovat pozornost a co ignorovat. A poté je zde další věc – nemají čas. Chtějí najít to, co potřebují, hned teď. Nudný design a neosobní, oficiální slova, která se nikoho nedotknou, jenom pošlou člověka z Vašeho webu ke konkurenci. Nedovolme mu to a udělejme všechno pro to, aby zůstal na Vašem webu a vybral si právě u Vás. Čtěte dále a dozvíte se, jak tomu pomoci.
Přemýšlejte jako Váš zákazník
Základní pravidlo, kterého je potřeba se vždy držet – obsah musí být psán pro Vaše zákazníky. Váš zákazník se v textech, ať už jsou to texty na blogu, nebo na webu, musí najít a ztotožnit se s nimi.
Google je šéf
Pak je tady samozřejmě ještě Mr. Google nebo Seznam, který má svá pravidla a ta se v souvislosti s Google updaty mění. Je potřeba je čas od času sledovat, abychom se jim zalíbili. Jak jsme nedávno avizovali, nejideálnější je tvořit uživatelsky přívětivý a zároveň i robotům přizpůsobený obsah. Dva v jednom.
TIP 1: Není to nic složitého. Pokud si připravíte vhodný obsah a podáte ho lidskou řečí, stačí jej pak už jen dozdobit tak, jak si Google přeje. Nejdříve ale buďte sami sebou, až poté si podávejte ruku s Googlem. Opačně to nefunguje.
Přirozenost a empatie prodává
Jak na tvorbu uživatelsky přívětivého a atraktivního obsahu?
- poznat přesně své cílové publikum, orientovat se co nejpřesněji, nikoliv na všechny, protože pak byste minuli cíl
- poznat klíčové pojmy, které zákazníci hledají
- konkrétně pojmenovat problémy, které potřebují řešit
- nabízet jim řešení: ne produkty, ale to, co jim díky svým produktům/službám vyřešíte, jakého problému je zbavíte
- kousek papíru, pero, resp. textový editor a psát spontánně a bez obav, jako kdybyste konverzovali s dobrým přítelem či přítelkyní.
TIP 2: V první řadě se pokuste dostat do mysli Vašich zákazníků a zamyslet se, na co byste reagovali na jejich místě Vy. Jaký obsah by určitě upoutal Vaši pozornost?
Pište bez kontroly, zapojte pravou hemisféru mozku. Nesnažte se psát formálně a příliš odborně.
Používejte jazyk Vašeho zákazníka. Představte si, že sedíte s kamarádem/kamarádkou na kávě a debatujete. Tak vznikají nejlepší texty. Poté je stačí jen „učesat“, odlehčit, doplnit příklady, vtipem a máte hotovo.
TIP 3: Nikdy nezapomeňte to, co popisujete, i prakticky ukázat. Použít příklad, vzor, ukázku. Ať už psanou verzi, nebo fotku. Neteoretizujte, promítněte to, o čem píšete, do praxe, do reality. Lidé Vás tak dřív pochopí, a když Vás pochopí, tak Vám uvěří.
Ne cena, ale přínos prodává
Mějte na paměti, že cena není hlavním rozhodovacím faktorem. Stavte raději na přínosu pro zákazníka. Podložte svá slova konkrétními příběhy, ve kterých Vaše služby/produkty sehrály svou roli.
Nebojte se emocí a upřímnosti. Buďte spolehliví a dodržte své slovo. Jen tak si získáte důvěru a vybudujete dobré jméno.
Jak takový prodejní text vypadá v praxi?
Například, pokud provozujete úklidovou společnost, nenabízejte úklid, ale čistý domov, ve kterém se lidé budou cítit dobře a v pohodě. Řekněte jim, co získají. Je toho mnoho, kromě čistého a provoněného bytu, např. i čas pro sebe, čas s rodinou, čas na zážitky, čas na relax, kterého mají málo…
TIP 4: Jak zjistíte, jaké informace byste měli uvést? Vždy si položte otázku: Co ten, kdo si koupí můj produkt/službu, získá?
A odpověď? Pozor, to nikdy není název Vaší služby nebo zboží. Tímto způsobem se neprodáte. Hledejte odpovědi, jako jsme ukázali na příkladu uklízecí služby.
Potencionálním zákazníkům musíte dát konkrétní a vyčerpávající, ale zároveň stručné a jasné odpovědi.
Proto se soustřeďte na:
- to, jaký problém jim vyřešíte, jak jim usnadníte život, ušetříte čas, peníze, námahu, starosti atd.
- výhody a benefity, které Vás odlišují od konkurence, důvody, proč se rozhodnout pro Vás
- popis produktu nebo služby, jejich specifické/unikátní vlastnosti, funkce
Co tvoří kvalitní obsah webu?
Kvalitní obsah webové stránky a e-shopu by měl být především originální, jedinečný, osobní a poutavý. Proto jeho tvorba vyžaduje i precizní přípravu.
Je zároveň obrovským přínosem i pro SEO. Hodnotný obsah má ve výsledcích vyhledávání přednost před balastem. Dokážete jej použít opakovaně – stačí si pohrát se slovíčky. Malá stylistická úprava + zajímavý, možná vtipný obrázek a rázem máte k dispozici hotový článek pro svůj blog. Určitě nepodceňte ani výběr obrázku. Ten dodá Vašim textům ještě větší sílu.
A na závěr jedna dobrá, praktická rada – dávejte na web jen takový obsah, který byste sami hledali. Pokud nevíte o čem psát, Vaši zákazníci Vám na to dají odpověď. Poslouchejte je a získáte spoustu témat na psaní.