Léto, čas na recyklaci obsahu webu a e-shopu
Okurková sezona je v plném proudu. Každý správný podnikatel právě teď myslí nejen na letní výprodeje, ale pomalu i na vánoční období a připravuje se, aby včas a správně stihl oslovit nejen věrné, ale hlavně nové zákazníky a připravil jim ve svém obchodě (rozuměj webové stránce/e-shopu) prostředí, kde bude radost nakupovat.
Jak na to? Žádný strach, máme pro Vás dobrou zprávu: Stačí kvalitní „recyklace“ obsahu, který jste doposud měli na webu, a jste ready. 🙂
Nedávno jsme si ozřejmili pointu obsahového marketingu pro webové stránky a e-shopy. A dnes se podíváme, jak prostřednictvím content marketingových strategií dokážeme vylepšit produktové stránky, inovovat newsletter a najít témata, o kterých se vyplatí psát na Vašem blogu.
Inventura obsahu – základ Vašeho úspěchu
Souhlasíme s Janem Ambrožem, který ve své prezentaci na #ESS16 navrhuje začít tzv. inventurou obsahu, který již máte k dispozici.
Myslí se tím obsah:
- obchodní – produkty, zboží, hudba, e-book, e-shop
- produktový – popisky produktů, video, fotky, produktová stránka
- navigační – pojmenování sekcí, kategorií, automatické hlášky, CTA, menu, tlačítka, SMS
- podpůrný – o nás, reference, případové studie, firemní web, zaměstnanci
- návodový – jak vybrat, video, FAQ, manuál, firemní web
- PR/mediální – tiskové zprávy, loga, firemní web/e-mail
- uživatelský – otázky, komentáře, recenze, připomínky, infolinka, FB, e-mail
- komunikační – reakce na otázky zákazníků, konverze, jak vybrat, video, FAQ, manuál
- informativní – zákonné informace, obchodní podmínky, odstoupení od smlouvy – firemní web
- virální – infografika, hry, video, blog, YouTube
- technický – metadata, zdrojový kód, XML, RSS
- interní – smlouvy, objednávky, podklady, analýzy, procesy, intranet
Výhodou redakčního systému FLOX je, že ve flat šabloně, v patičce webové stránky/e-shopu vidí zákazník i Váš další obsah:
Projděte si všechna místa na webu (formulář, online chat, registrace k odběru newsletterů…), kde dochází ke kontaktu se zákazníkem – tzv. touchpoint. Dala by se podle Vás ještě nějakým způsobem vylepšit? Pokud ano, udělejte to.
Tvoříte obsah, který Vaši zákazníci využijí před objednávkou, během ní i po objednávce?
Jestli máte e-shop, v první řadě by se Vaše produktová stránka měla „dotknout” Vašeho zákazníka, protože jen tak může dojít ke konverzi (odeslání objednávky).
Vy ale musíte myslet nejdřív na situaci, kdy se zákazník má rozhodnout ke koupi. Jak co nejlépe získat pozornost zákazníků, oslovit je a zaujmout?
Pokazila se jim např. myčka a hledají nový spotřebič. Srovnávají, hledají reference uživatelů na jednotlivé značky. Na Googlu narazí na Váš článek o tom, že kvalitně umývat v myčce se dá i bez leštidel a jiné chemie. Zjistí, že i obyčejný ocet má čarovnou moc a dokáže prodloužit životnost myčky o několik let. Ve Vašem článku samozřejmě odkazujete i na výběr myček, které doporučujete na základě Vašeho spotřebitelského testu. Navíc, nyní máte myčky Bosch za skvělou cenu a díky remarketingu se zákazníkům připomínáte. Děláte to tak?
Samozřejmě že cílová skupina Vašich zákazníků je různorodá a nemůžete cílit najednou na všechny. Vyselektujte si proto potřeby těch, kteří mají největší potenciál, a zaměřte se pouze na ně.
Rozhodnutí zákazníků o koupi ovlivňuje i text automatických newsletterů (např. tzv. transakční maily). V redakčním systému FLOX 3 máte možnost upravit si je, jak Vám to vyhovuje. Ověřte si, zda jsou pro Vaše (i potenciální) zákazníky přínosné a zda v nich odkazujete také na Vaše související články, příp. na Vaše odpovědi na nejčastější otázky (např. přes blok FAQ).
TIP: Popřemýšlejte také o tom, jak pečujete o zákazníky po odeslání objednávky. Komunikujete s nimi? Zajímá Vás jejich názor? Právě z feedbacku od zákazníků získáte nejhodnotnější tipy na změnu a vylepšení svého webu.
Kde najít témata pro obsahový marketing?
V první řadě najdete nejhodnotnější inspiraci pro obsahový marketing i pro témata na blog v již vzpomínaném feedbacku od Vašich zákazníků. Jejich otázky, podněty, připomínky (i na sociální síti) Vás nasměrují k tématům, která je zajímají a trápí. Přineste jim odpovědi ve formě kvalitního obsahového marketingu, to je ta správná cesta, jak jim být nablízku a nápomocný a jak si dlouhodobě udržovat jejich zájem a důvěru.
Množství inspirací najdete i na temata.jdem.cz.
Spoustu informací zjistíte i z analýzy klíčových slov, trendů hledanosti, resp. z různých fór nebo diskusí v médiích.
Zaměřte se hlavně na:
- praktické problémy,
- životní situace zákazníků, ve kterých mohou pomoci Vaše produkty nebo služby.
Nabídněte nejen produkt, ale i životní styl
Obsahový marketing není jen o produktech. Proto byste měli vědět, čím žijí Vaši zákazníci, co preferují. Nepřinášet jim pouze svou nabídku, ale prezentovat také jejich životní styl ve všeobecnosti. Aby věděli, že jim rozumíte.
To si velmi dobře uvědomuje BMW. Výjimečný pocit nám dává volnost, energii a sílu podávat maximální výkon. Proto ve své lifestyle kolekci myslí i na výjimečné sportovní oblečení nebo potřeby (nejen pro golfisty), výjimečná elektrická autíčka pro děti, kufry nebo neobyčejně obyčejný USB klíč:
Zákazníkům můžete nabídnout obsah:
- produktový – detailní informace a technické specifikace produktů, fotografie nebo videa o manipulaci s produkty a jejich využití
- lifestylový – příkladem životního stylu s Vašimi produkty musíte jít samozřejmě Vy sami

naše klientka je mistryně v lifestylovém obsahu 🙂 – trendyeshop.sk
- vzdělávací – např. informace o tom, jak mohou Vaše produkty vyřešit problém, usnadnit život … kromě FAQ je pro tento účel ideální i blog
- zábavný – např. sdílení vtipů na sociálních sítích

vtipný obsah se skvěle hodí na sociální sítě
- kontroverzní/provokační – zejména v případě, že nevíte, co Vaše cílová skupina potřebuje, resp. potřebujete prodat drahé produkty. Při této příležitosti Jan Ambrož uvádí příklad s prodejem drahých matrací. Můžete poukázat na to, z jakých kvalitních materiálů se vyrábějí, jak zlepší spánek, jak můžete jednoduše rozeznat (ne)kvalitní matraci a provokačně poukázat na to, že díky matracím XY Vám bude klapat i Vaše manželství. 🙂
Tipy jak vylepšit produktové stránky
- Dodržujte jednotnou strukturu – např. u parametrů používejte odrážky, abyste usnadnili zákazníkům srovnávaní.
- Produktové fotografie by měly zachytit detaily, ukázat produkty v reálném prostředí, při samotném používání, v rámci produktové fotogalerie můžete doplnit i videa.
- Vlastní popisy produktů – i v případě, že máte e-shop napojený na XML feed dodavatele (trvejte na vlastní editaci popisků). Platí, že popis byste měli vyprávět, zakomponovat do něj emoce, které ve Vás produkt vyvolává, poukázat konkrétně na jeho vlastnosti, prezentovat osobní zkušenosti, hodnocení. Ve Vašem e-shopu použijte i štítky produktů o dostupnosti.
Příklad: větu „Vysávání s našim vysavačem je efektivní“ nahraďte „Rozčiluje Vás prach pod gaučem a skříňkami? Robotický vysavač iRobot Roomba s tím udělá rázný konec. A dostane se všude tam, kde Váš starý vysavač končí.“
Tipy jak vylepšit e-maily
Kromě testování, zda Vaši zákazníci newslettery otevírají, se zaměřte také na:
- segmentování podle pohlaví, preferencí, lokality
- personalizované, osobní oslovení a rovněž slevu (např. sleva pro vybranou skupinu uživatelů)
- předmět e-mailu – načrtněte, o čem e-mail je, ale neprozraďte všechno
- bezproblémové zobrazení Vašich mailů na mobilních zařízeních
- buttony výzvy k akci – CTA button je efektivnější než hypertextový odkaz, otestujte si
- přidejte do e-mailů i zajímavé odkazy – na sociální sítě, Vaše reference, ocenění, ubezpečujte, že nákup u Vás byl dobrým rozhodnutím, jelikož nabízíte navíc…
Na to, abyste dokázali efektivně pracovat s obsahem svého webu, byste měli dokonale poznat Vašeho zákazníka a samozřejmě si být vědomi, jaké jsou Vaše hodnoty a výhody. Vaše poslání by nemělo být jen vydělávat, zákazníci od Vás očekávají přidanou hodnotu. Nejen zlepšení jejich každodenního života díky Vašim produktům, ale i hodnotný obsah, který je osloví, i když právě nemají potřebu nakupovat, ale například se něco naučit, nebo se zabavit a zrelaxovat. A na to musíte myslet nejen v době prázdnin, ale po celý rok. Satisfakcí pro Vás bude jejich spokojenost, kterou budou ochotně šířit do celého světa.
Věříme, že podstatu obsahového marketingu již máte v malíčku a víte, že význam má jen obsah, který je opravdu unikátní. Obsah, který dokáže změnit život nejen Vám, ale zejména Vašim zákazníkům (vyřeší jejich životní situaci). Pouze takový obsah se bude dobře sdílet a Vám ve finále přinese zasloužené ovoce – nové objednávky a vyšší návštěvnost webové stránky a e-shopu.