Rozhovor o tom, jak založit e-shop pro zahradnictví a jak jej úspěšně provozovat
Plánujete i vy rozběhnout své podnikání na internetu, ale stále nevíte, s čím? Hledáte něco originálního? Věřte tomu, že vždy dokážete na trh přijít s něčím novým. Důkazem toho jsou i naši klienti, s opravdu jedinečnými nápady, třeba jako Skalnicky.eu.
Na rodinu Čerešňákových by mohl být pyšný i přírodovědec a biolog Johann Gregor Mendel.
Podnikání v zahradnictví: když vám e-shop kvete pod rukama jako Skalničky.eu …
Jejich zahradnictví je oázou pokoje a krásných, druhově pestrých, vlastnoručně vypěstovaných rostlin. Přečtěte si, jak se tak úžasný nápad na podnikání zrodil nedaleko Piešťan, v Moravanoch nad Váhom a jak se mu povedlo prosadit se na internetu.
1. Kromě lásky k zahradničení a k přírodě, jaký byl další hlavní stimul, abyste založili e-shop na prodej rostlin Skalnicky.eu?
Asi takovým největším stimulem na rozjetí e-shopu pro zahradnictví bylo objednání rostlin z jednoho nejmenovaného zásilkového obchodu. Tam jsme si ještě v zimě objednali muškáty, které byly překrásně nafocené, a řekněme si, kdo by takové nechtěl mít na svém balkonu? Ty nám přišly v červenci, kdy jsme si už nepamatovali, že jsme si něco objednali. Samozřejmě přišly bez jakéhokoliv upozornění, že obchod naši objednávku odeslal. V neposlední řadě to byly rostlinky neskutečně mladé, pouze odřezky muškátů, které nám rozkvetly až někdy v srpnu. A tak jsem si řekl, že toto přece dokážu taky, ale rozhodně lépe, s lepší informovaností a určitě lepší kvalitou rostlin. 🙂
2. Pane Čerešňáku, kromě skalniček, rostlin a dřevin nabízíte v eshopu i sortiment pro zahradníky a zahrádkáře. Pokud by měl zákazník zájem, dokážete mu zrealizovat například i závlahu na trávník, položení trávníkového koberce nebo skalku?
Nabízíme všechno od vypěstování rostlin přes jejich prodej až po samostatnou výsadbu.
Rok co rok rovněž absolvujeme školení zaměřené na vybudování kvalitního závlahového systému, s následným pravidelným servisem, a tak klientům umíme poskytnout plnou službu. Většinou jsou požadavky klientů podobné. Při vybudování závlahového systému mají zájem i o pokládku trávníkového koberce. Na trávníkový koberec máme spolehlivého dodavatele, a proto jsou klienti vždy spokojeni. Cenová nabídka je individuální, proto nás stačí kontaktovat a spolu s klientem prokonzultujeme jeho požadavky a následně vypracujeme cenovou nabídku.
Mezi naše realizace patří i netradiční, jako například vybudování oddychové zóny v areálu školy, výsadba u restaurací, vybudování závlahového systému pro inteligentní dům a jiné.
3. Mnoho lidí si dnes neumí představit, že by si objednali rostliny nebo sazenici v květináči přes internet. Zřejmě za to mohou negativní zkušenosti s poškozenými balíčky od přepravních společností. Přiblížíte nám, jak vypadá expedice objednávek zákazníků u Vás? S jakými dopravci spolupracujete?
Pro zákazníky vybíráme ty nejlepší rostliny z nejlepších.
Dodržujeme přísné standardy, které máme stanoveny, a proto když s rostlinkou nejsme sami spokojeni, ani ji nezašleme. Tak si zabezpečíme úspěšnost zejména z naší strany. Máte pravdu, s kurýrskou společností byly problémy a asi vždy budou. Letos jsme to pocítili až tak, že jsme museli eliminovat počet zasílaných balíků přes společnost, kde vznikaly problémy při přepravě a zákazníkům poté přišly polámané rostlinky. Nyní spolupracujeme zejména s DPD.
Mají velmi moderní provedení, jsou zodpovědní a doručují do širokého zahraničí za skvělý čas a cenu. Rovněž nabízejí možnost online sledování zásilky pro zákazníky, samostatně si změnit čas nebo i adresu doručení. Na balík vždy lepíme etikety „Neklopit“ a „Křehké“. Maximální spokojenost je i z naší strany i ze strany klientů.
4. Odkud přicházejí Vaši zákazníci? Jsou to pouze obyvatelé z Piešťan, Trenčína a okolí? Jaké další zdroje návštěvnosti máte?
Naši klienti přicházejí z celého Slovenska, ale začátkem roku 2016 jsme spustili i českou verzi stránky a tak vzrostl počet českých klientů, což vedlo i k zájezdu z ČR právě na naši pobočku do Moravian.
Klienty oslovujeme zejména internetovou formou, jako je například reklama na Googlu nebo Facebooku. Snažíme se jít s dobou a neustále vymýšlíme nové a nové formy, mezi které patřila i soutěž o Frigo Jahody na Facebooku, která byla v zimních měsících.
Většina klientů přichází do našeho e-shopu z organických vyhledávání, což znamená, že máme úspěšnost na předních místech na Googlu.
Do budoucna máme v plánu spustit marketingovou kampaň naplno a oslovit tak větší množství potenciálních zákazníků.
Výběr e-shop řešení pro zahradnictví se zdařil na podruhé
5. Když jste vybírali dodavatele e-shopu pro zahradnictví, otestovali jste si zřejmě více poskytovatelů. Jaké byly Vaše požadavky? Co rozhodlo, že jste si nakonec vybrali nás?
Před ByznysWebem jsme zkoušeli i systém od Vaší konkurence. Ale vznikaly jisté potíže, jako např. nefunkčnost stránky, systém nenabízel možnosti, které jsme potřebovali, apod., což nám bránilo v úspěšném podnikání.
Proto jsme se obrátili na Vás, kdy jste nám rádi poradili s přesunem e-shopu k Vám.
Zaujala nás samozřejmě jednoduchost celého systému, Vaše ochota při řešení potíží a neustálé novinky, které přidáváte.
Nyní jsme se vším spokojeni a našim zákazníkům se e-shop taky líbí, protože je jednoduchý a přehledný.
To ještě ani nemluvím o platebních bránách, které jsme zavedli letos a využívá je téměř každý, takže nám z velké části odpadl platební systém dobírka, který je nejen pro nás, ale určitě i pro většinu e-shopů rizikový.
6. To nás velmi těší, že náš systém splnil svůj účel, protože díky Knize přání jej tvoříme i přímo s Vámi. 🙂 Prozraďte, jak komunikujete Vy se svými zákazníky, jak s nimi udržujete interakci na FB. Jak zjišťujete, co je zajímá, co od Vás potřebují? Spousta e-shopařů právě tuto aktivitu podceňuje.
Zpětnou vazbu od zákazníků zjišťujeme přes dotazníky, které jsou odesílány portálem Heureka.
To nám velmi pomáhá. Samozřejmě také zavádíme něco nového, jako třeba výše uvedenou kurýrskou společnost, zákazníky obvoláváme a zjišťujeme jejich spokojenost. Někteří jsou překvapeni, že nám na spokojenosti zákazníků až tak záleží.
Mnoho lidí nám i píše s prosbou o radu při výsadbě nebo koupi rostlin. Proto jsme vytvořili blogovou část stránky, kde představujeme nové rostliny, řešíme problémy, které se mohou v zahradě vyskytnout, ale asi nejdůležitější věc – představujeme nové způsoby pěstování.
Takže se snažíme řešit nejen problém jednotlivce, ale řešíme jej komplexně pro více zákazníků. Velkou inspiraci máme ze zahraničí, a proto je na co se těšit již začátkem jara 2017.
7. Blíží se Vánoce, na internetu najdeme tuny tipů na vánoční dekorace, inspirace, jak si vyzdobit domácnost. Co byste poradili Vy, máte nějaké zajímavé rostliny, dřeviny ze své nabídky, ze kterých by se dala vyčarovat voňavá vánoční dekorace do interiéru nebo exteriéru?
Co se týče Vánoc, připravujeme vánoční stromky pěstované v kontejnerech, které ale letos nedosahují prodejní výšky. Ale věřím, že příští rok budou v naší nabídce. Jsem totiž zastáncem „živého“ vánočního stromečku, ale na druhé straně mi trošku trhá srdce, když vidím, jak si lidé před Vánoci vybírají ten svůj nejkrásnější stromek a po pár týdnech končí u sběrného kontejneru. 🙁 A právě ten stromek od nás by mohl sloužit několik let. Na Vánoce by byl ozdoben a po nich by mohl skončit v zahradě nebo na balkoně a sloužil by nám celoročně.
Dále máme v nabídce velmi pěkný dárek na Vánoce pro milovníky rostlin – čarověník, tedy čarovný trs. Je škoda, že na Slovensku prozatím není tak známý.
Je to shluk větviček, který se sbírá převážně z jehličnatých stromů, kam jej přenesou např. ptáci a kde je vlastně cizopasníkem, přirovnal bych jej k známému jmelí. Poté se tyto větvičky naroubují v příznivém období na podnož vhodného druhu. Jsou to většinou stálezelené rostliny, které jsou vhodné do našich klimatických podmínek, bez problémů snáší naše zimy. Substrát na pěstování je nejlepší na jehličnaté dřeviny. Čarověníky nejsou náročné na péči. Určité jimi potěšíte i příznivce miniatur a malých zahrad, protože roční přírůstky bývají nezřídka pouze 1 cm ročně. Takže otázka, která je nám často kladena zejména na výstavách, které každoročně absolvujeme, proč tak malé a tak drahé, je tímto zodpovězena.
Samozřejmě, že v období Vánoc prodáváme vánoční aranžmá. V dnešní době je velký zájem o přírodní dekorace.
V nabídce máme spoustu dekorací, ale každý kus je jedinečný a není možné je aktualizovat na e-shopu pravidelně.
Pokud nás zákazník kontaktuje a má zájem, na základě bližší specifikace mu rádi zašleme fotky dekorací a případně můžeme zabezpečit i rychlé doručení kurýrem.
8. A na závěr 1 rada od zkušeného odborníka pro ty, kteří mají rádi živé vánoční stromky. Poradíte, jak si vybrat, případně zda důvěřovat obchodním řetězcům?
Já sám mám raději „živý“ vánoční stromeček. Pokud se však rozhodnete koupit si vánoční stromek v kontejneru a mít ho více let, doporučuji raději vyhledat naše domácí zahradnictví a zeptat se na původ stromečku. Nejenže Vám zde dokážou poradit lépe než v obchodních řetězcích, kde mnohdy prodavači ani nerozeznají smrk od borovice, ale když nakoupíte v zahradnictví, víte, že se jedná o naše domácí rostliny, které jsou již zvyklé na naše klima. Téměř ve 100 % případů je zboží v supermarketech dovoz z různých zemí s úplně odlišným klimatem, což je často důvod, proč nám i při naší nejlepší starostlivosti rostlina jednoduše „odejde“.
Když se rozhodnete podnikat v tom, co je vám blízké a dělá vám radost, svým nadšením pro „byznys“ si získáte i rodinu, posléze každý člen rodiny přidá polínko do ohně a sehraje v podnikatelském příběhu důležitou roli. A hlavně, všichni máte společný cíl a nikdo „nechodí do práce“, jen aby vydělal. Je skvělé doplňovat se a vidět, jak i nejmladší generace přidá ruku k dílu. A právě ona má často cit pro webdesign, který je dnes skutečně účinný. Dokáže vám pomoci získat si zákazníka a zprostředkovat přes barvy a grafiku atmosféru vaší firmy a vystihnout podstatu vaší filozofie.
Je jedno, zda zákazník sedí doma u počítače, nebo surfuje na mobilu cestou z práce. S ByznysWebem je vaše podnikání šité na míru každému mobilnímu zařízení, a tak máte možnost oslovit každého zákazníka.
Přejeme krásné adventní dny a moře originálních a výjimečných nápadů na podnikání na internetu.