Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak bylo na MastersGate – 1. část

V soutěži MastersGate bylo letos zapojených 108 e-shopů z Česka i ze Slovenska. Vyhlašování výsledků bylo spojeno s konferencí MastersGate Eshop Summit zaměřenou na růst e-shopů a e-commerce. Své know-how odevzdali účastníkům spíkři zvučných jmen. Pokud jste na eventu chyběli, o nic nepřijdete. 1 z našich soutěžících, Michal Števula ze stevula.sk pro vás sepsal opravdu podrobný report. Hned v první části se dozvíte, jak dělat marketing pro novou generaci a jak na e-mailový marketing, který opravdu vydělává.

Jakub Čech, Daren&Curtis – Jak tvořit marketing nové generace?

Přednáška byla zaměřena na přicházející novou generaci a její chování v online světě. Otázka, která zajímá všechny marketéry, je: jak tvořit marketing tak, abychom je zaujali? Nejdříve si řekněme, jaké generace se vyskytují dnes na trhu a v jakém přibližném věku jsou:

  • generace X  lidé ve věku 40–52 let
  • generace Y  lidé ve věku 25–40  nejvýkonnější lidé ekonomiky
  • generace Z  lidé ve věku 11–25 přicházející skupina

jak na marketing pro novou generaci7 tipů jak dělat marketing pro novou generaci

1. Inovujte

Přicházejí  různé technologické novinky  virtuální realita, chatboti, smart watch a je třeba být na to připraven. Zkoušejte nové technologie a v případě nového trendu se ho snažte zachytit a využít. Již dnes si vyčleňte část rozpočtu a zkoušejte nové věci.

2. Lidský přístup

Budoucnost je v otevřenosti a autentičnosti. Generace Z více vyhledává autentičnost i proto jsou populární například youtubeři. Zobrazují své myšlenky bez fikce, bez velké produkce a přípravy. Lidským přístupem si můžete získat zákazníka a udělat z něj věrného a loajálního zákazníka. Zkuste si vytipovat zákazníky a zavolejte jim. Získejte od nich feedback, nebo se jen zeptejte, jak se mají. Projevte o ně zájem, tak jako v malém krámu na okraji města nebo ve vaší čtvrti. Tam znáte všechny po jméně, víte, co mají rádi, kam chodí na kafe, a máte s nimi vztah. Budujte jej i s vašimi zákazníky. Lidský hlas a oslovení křestním jménem jsou pro všechny mnohem příjemnější než chladný e-mail. Dobrým příkladem jsou reklamace. E-mail přijímáme a čteme s emocemi, které v daný moment máme. Může být napsán jemně a pokorně, ale člověk na druhé straně si jej možná přečte nazlobený, takže to vyzní úplně jinak, než jste chtěli. Naopak, když mu zavoláte, dáte zákazníkovi najevo, že vám na vyřešení jeho problému záleží.

3. Mluvte vždy pravdu

Lhaní a zavádění se vám u generace Z nevyplatí, rychlostí světla se všichni na sociálních sítích dozvědí, jak se zákazníky jednáte. Když napíšete doprava zadarmo, nepište v pátém kroku košíku, že ještě musí nakoupit za 2500 Kč. Když nedokážete dodržet slovo, napište raději pravdu.

4. Respektujte trendy

Aktivně vyhledávejte trendy a využijte je. Dobrým příkladem je např. RAW strava. Mnoho lidí využilo tento trend a úspěšně provozují e-shopy nebo kavárny s raw stravou. Trendy jsou rychlé, je třeba je sledovat a jít s dobou. Kdo bude mezi prvními, má největší šanci na úspěch.

5. Autenticita – realita

Youtube má vyšší sledovanost než televize. Generace Z chce sledovat to, co chce, a v čase, kdy  chce. Proto vznikly služby jako Netflix. To jim dává velkou svobodu v rozhodování, na co a kdy se dívat.

Stejná situace je s fotkami. Nepoužívejte fotobanku! Je to sice jednoduché, rychlé a levné, ale lidi jsou takovými fotkami přesyceni. Proto raději méně technicky dokonalé fotky, ale autentické.

6. Seberealizace

Lidé z generace Z jsou silně vnitřně motivovaní. Velmi rychle se nadchnou, ale pokud je zklamete, velmi rychle o vás ztratí zájem. Chtějí jedinečnost a originalitu, chtějí vyčnívat z davu.

7. Změňte svět k lepšímu

Generace Z mnohem více než ostatní ocení zájem o společnost, přírodu a planetu. Snažte se i Vy svou prací přispět k lepšímu životnímu a sociálnímu prostředí. Můžete například uklidit park, nafotit to a zveřejnit na sociálních sítích. Vaši zákazníci uvidí, že děláte věci, které mají smysl, a budou vás ochotněji následovat.

Značky ovlivňují chování a rozhodování lidí

Generace Z je silně orientovaná značkami. Je velmi důležité tvořit tzv. love brands, protože zákazník má velký počet možností. Musíte si jej nějak připoutat ke své značce, aby u vás chtěl opakovaně nakupovat a šířit vaše poselství dále.

Stavějte na emocích – lidé nezapomenout na to, jak se cítili (např. při přebíraní zboží nebo vybalování).

Apple přidaná hodnota

Kromě dobře fungujícího produktu si Apple potrpí i na design.

Pilíře úspěšné značky

1. Kreativita a odlišnost

Dobře zvolená identita značky zaujme a upoutá. Na první pohled je zákazníkovi jasné, o kterou značku jde. Nespletou si vás s konkurencí.

2. Přidaná hodnota

Váš produkt nebo služba musí být kvalitní. To je základní atribut. Sám o sobě však nestačí. Je potřeba k tomu přidat něco navíc. Například u Applu je to dobře fungující produkt a k tomu skvělý design. Kdyby např. notebook nefungoval spolehlivě, zbytečně by měl hezký design. Nebo například doručení zboží o víkendu, vlastní, zajímavé balení nebo expresně rychlý zákaznický servis. Pokud produkt, který prodáváte, nevyrábíte, hledejte něco výjimečného v doprovodných službách.

3. Sladění s cílovou skupinou

Vaše značka by měla jasně komunikovat s cílovou skupinou, pro kterou je určená. Při tvorbě marketingové strategie je třeba si zvolit persony, které u vás nakupují, a jim přizpůsobit marketing.

4. Dlouhodobá vize

Dlouhodobá a jasná vize přitahuje lidi okolo vás. Nejenom kolegy, ale i zákazníky. Zamyslete se nad tím, kdo jste, kam směřujete a čeho chcete svou značkou dosáhnout. Jaká je vaše vize a poslání?

 

Petr Cikán, ACOMWARE – E-mail marketing, který vydělává

E-mail marketing již dávno není jen o plošných e-mailech pro všechny klienty. E-mailů plných odpadu a slev máme již po krk.

Hlavní nedostatky dnešních e-mailů

  • E-mailová adresa noreply@xxx.cz – taková e-mailová adresa nepůsobí důvěryhodně a vůbec nenavádí ke komunikaci, podvědomě působí negativně, protože firma ani nechce znát odpověď nebo zpětnou vazbu. Nemáte ji kam poslat a přitom je e-mail určen pro komunikaci. Ale s kým, když e-mail je „noreply“?
  • Dlouhé e-maily plné obrázkových nabídek se slevami – kdo otevírá takové e-maily a kdo je čte, je to opravdu vaše cílová skupina?  

E-mail marketingem si dokážeme velmi efektivně udržet zákazníky, za které jsme již zaplatili. Je to mnohem levnější než neustálé získávání nových.

Na co se zaměřit v e-mail marketingové kampani

1. Automatizace

E-mail marketing je potřeba automatizovat alespoň v hlavních krocích. Velmi dobře zabírá e-mail na zapomenutý košík. Je přesně zacílený a je zákazníky pozitivně vnímaný. Před samotným prodejem vzbuzujte v zákazníkovi důvěru, že jim chcete pomoci. Neprodávejte prvním e-mailem. Když se zákazník zapíše k odběru newsletteru, můžete jej příjemně přivítat, místo e-mailu plného slevových kuponů. Zeptejte se ho, co jej zajímá, o jaké produkty nebo inspirace má zájem. Snadněji mu tak budete moct posílat ty informace, které ho opravdu zajímají. Poté si k vám vybuduje vztah a každý jeden newsletter pro něj bude přínosem.

2. Uvítací e-mail

V prvním e-mailu hned po zaregistrování neprodávejte. Snažte se zákazníkovi vysvětlit, proč jste pro něj dobrým partnerem. Snažte se mu pomoci. Vysvětlete, proč by měl nakupovat právě u vás, jaké jsou vaše výhody. Accomware např. u svého klienta tisknulevne.cz využívá recenze z Heureky na vzbuzení důvěry vůči e-shopu.

Uvítací e-mail má vysoký „open rate“ a je klíčové to správně využít.

3. Dynamizace

Využijte dnešní technologie a zobrazujte zákazníkům jen relevantní obsah v e-mailech. Znamená to zobrazit produkty, které prohlížel v e-shopu, oslovit jej jménem, zobrazovat mu obsah na základě posledního chování. Je možné mu zobrazit jeho bonusové body, aby věděl, jaké výhody může čerpat. Případně zobrazit jeho nejbližší pobočku s otevíracími hodinami. Jednoduše mu personalizovat e-mail tak, jako kdybyste jej psali pouze jemu.

4. Opuštěný košík

Klíčem k úspěchu e-mailu s opuštěným košíkem je rychlost. Míra konverze výrazně klesá s časem. Nejlepší výsledky jsou dosahovány, když dokážeme poslat e-mail do 1–2 hodin.

5. Svátek / narozeniny

Velmi efektivní forma e-mailu, a když přibalíte nějakou maličkost (slevu), zvyšuje se míra využití akce. Vždyť každý chce dostat nějaký dárek.

 
Podívejte se na přednášky z MasterGate Eshop Summitu na Facebooku:

Příště se můžete těšit na nové trendy online marketingu, budování identity fashion e-shopu nebo tipy, jak odlišit svůj e-shop v záplavě konkurence.

Prozatím se vrhněte na inovace svých marketingových strategií a e-mailingu.

 

avatar
Autor: Michal Števula CEO a zakladatel značky STEVULA – moderní dámské a pánské business košile, non iron a slim fit košile ze 100% bavlny. Kvalitní košile jako šité na míru pro slovenské a české zákazníky, prodává v e-shopu od roku 2016.