Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

SEO trendy 2020 – rozhovor se Zbyňkem Fridrichem

Zbyněk Fridrich - SEO trendy na rok 2020

Pokud provozujete e-shop nebo webovou stránku, vaše marketingová strategie se neobejde bez SEO. Zbyňka Fridricha jsme se proto zeptali, jak na úspěšné SEO v roce 2020.

V rozhovoru se Zbyňkem se dozvíte:

 

1. Zbyňku, jednou ze SEO predikcí na rok 2020 je, že největším konkurentem na Googlu bude samotný Google. Zdá se, že nám skončily zlaté časy a je ta pravá chvíle zamyslet se nad tím, jak svým potenciálním zákazníkům nabídnout opravdu co nejrelevantnější odpověď. Jak vidíte SEO v roce 2020 vy?

Zbyněk Fridrich, SEO freelancer

Zbyněk Fridrich, Head of SEO Publicis Groupe. Zdroj foto: https://www.linkedin.com/in/zbynekfridrich/

Nepředpokládám žádnou výraznou změnu oproti předešlým rokům. Trend zůstane stejný a bude se zvyšovat tlak na „mobile-first a kvalitu obsahu. 

Dřív bylo výhodou Googlu to, že znal odpověď na všechno. Dnes můžete proklikat polovinu odkazů ze SERPu a odpověď nemáte. Zadejte si do Googlu slovo „komoda“. Google na takto jednoduchý a prostý dotaz najde víc než 27 000 000 výsledků. Kolika způsoby se dá popsat komoda? Z tohoto důvodu bude Google dál obohacovat SERP o Rich results a další formáty. 

Myslím si, že v roce 2020 nás v SEO čeká ještě větší tlak na úsporu dat a kvalitu obsahu. Po technické stránce to znamená rychlý web dle standardu vyhledávačů, který je mobile-friendly včetně správného nasazení všech relevantních strukturovaných dat a věřím i AMP. V kombinaci s originálním, smysluplným, autoritativním a ozdrojovaným obsahem je toto podle mě ideální kombinace pro SEO v roce 2020. Z pohledu obsahu si myslím, že přijdou další aktualizace E.A.T. a YMYL. Největší změny podle mě nastanou v segmentech financí a realit.

 

2. Pokud provozuji malý nebo střední e-shop, jak by podle vás měla vypadat moje SEO strategie v roce 2020?

Ať už mám malý e-shop, nebo velký, strategie by měla vycházet z pořádné analýzy klíčových slov. Ta nám definuje strukturu webu a také obsahová témata. Každé téma (kategorii) doporučuji obsahově rozpadnout do STDC frameworku. Další krok je vytvoření kvalitního obsahu do podoby publikačního kalendáře a ten pak servírovat přes co nejvíc marketingových kanálů (blog, linkbuilding, mailing, sociální sítě, PPC, display,…) konzistentně a pravidelně.

 

3. Zbyňku, poraďte, jak si vybrat dobrého SEO experta nebo agenturu? 

Čím víc se říká, že SEO je mrtvé, tím víc poptávka roste. Bohužel i díky tomu je, troufám si říct, více SEO šamanů než SEO specialistů. Myslím si, že specialista se pozná už na prvních schůzkách podle kvality připravených výstupů. Důležité pro klienta je SEO pochopit. Takže pokud od vás odejde SEO specialista a vám se všechno, co říkal, líbilo, ale pořád tomu nerozumíte, je to špatně. Pokud bych si nebyl jistý výstupem, který jsem dostal, prokonzultoval bych to s někým z facebookové stránky SEOloger. Pokud bych chtěl agenturu, půjdu do nějaké velké. V České republice vnímám jako největší SEO agenturu eVisions.

 

4. SEO je běh na dlouhou trať. Dokážete nějak sumarizovat, kolik stojí kvalitní SEO a kolik to trvá, než se dostaví toužebné výsledky? 

Tady opravdu záleží na několika faktorech. Pokud jsem zámečník z Prahy, mám úplně jiný rozpočet a nároky než e-shop v segmentu módy s tisíci produkty. V prvním půl roce / roce bývá SEO z velké části náklad. Stejně tak je to s výsledky, jichž můžete dosáhnout za dva týdny odstraněním špatného řádku kódu, který komplikoval crawlerům procházení webu. Nebo půl roku po tom, co se vám podaří domluvit se s klientem/developmentem na implementaci požadovaných změn a pročištění odkazového portfolia.

Myslím si, že pokud to se SEO myslíte vážně, měl by být rozpočet okolo 50 000 Kč měsíčně minimálně na půl roku. V první řadě je potřeba udělat velké množství analýz, zadávacích dokumentů a dalších přípravných podkladů, ze kterých se definuje strategie. Implementace technických doporučení není nikdy otázka týdne. Zároveň jsem se málokdy setkal s klientem, který by zvládl na webu dělat technické a zároveň obsahové změny ve větším měřítku. Do půl roku si ale myslím, že by měl být web připravený na další rozvoj, od kterého můžeme chtít měřitelný výkon.

 

5. Když se v roce 2020 rozhodnu vytvořit e-shop a hledám co nejlepší řešení i z pohledu SEO, co byste mi poradil? Mám jít do krabicového řešení na pronájem, nebo rovnou do e-shopu na míru?

výhody e-shopu na pronájem | byznysweb.cz

Krabicové řešení na pronájem ušetří nejen začínajícím podnikatelům spoustu peněz. K dispozici máte hotové moduly pro přímé napojení na dopravce, různé platební systémy nebo neomezený počet jazykových verzí v jedné administraci. Zkuste si výhody e-shopu na pronájem od ByznysWebu na 30 dní zdarma.

Určitě bych doporučil krabicové řešení. Z finančních ani časových důvodů se dnes nevyplatí custom řešení, pokud e-shop není založený na nestandardních požadavcích vůči dnešnímu e-commerce světu. Vyhnul bych se řešením, jako je WordPress, Prestashop a další, pokud bych za zády neměl tým špičkových programátorů. 

 

6. Zbyňku, v marketingovém mixu má SEO své stabilní místo, stejně jako PPC kampaně nebo tvorba obsahu. Jaký je vliv SEO na PPC?

Jsem zastánce toho, že podklady ze SEO analýz by měly být součástí marketingových strategií už od základu. Výstupy z analýzy klíčových slov se dají použít jak v ATL (Above The Line nadlinky = velké mediální kampaně jako např. TV, rádio, outdoor billboardy, noviny a časopisy), tak i v BTL strategiích (Below The Line podlinky = doprovodné komunikační aktivity např. event marketing, e-mailing, virální videa, komunitní skupiny…).

Konkrétně u PPC bych se nebavil o vlivu, ale o možnostech, které nám tyto dva kanály nabízejí. Pár příkladů.

Jak využít SEO pro PPC?

  • Definice struktury searchových kampaní
  • Definice nejlepších vstupních stránek
  • Tematicky podobné obsahové weby
  • Vylučující klíčová slova
  • AMP jako vstupní stránky

 

Jak využít PPC pro SEO?

  • A/B test snippetů pro vyšší CTR
  • Odhalení konverzních klíčových slov
  • Odhalení vhodných webů pro linkbuilding

 

Potřebujete i vy pomoct se SEO pro svůj e-shop? Spojte se se Zbyňkem Fridrichem přes LinkedIn.

K tomuto tématu by vás možná zajímalo:

PPC trendy 2020 podle Daniela Biráse z Visibility

Trendy v digitálním marketingu 2020 podle Basta digital

Trendy v obsahovém marketingu na rok 2020

Do jakých zemí expandovat v roce 2020?

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskuse k článku