Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Do jakých zemí expandovat v roce 2020?

Znovu nadešel čas, kdy e-shopaři bilancují, analyzují a plánují, jak vylepšit své služby a zvýšit počet objednávek a spokojených zákazníků.

Jednou z velmi perspektivních možností růstu vašeho e-shopu je expanze na zahraniční trhy.

S Filipem Minárem z Expandeco jsme si povídali o tom, které země jsou pro české a slovenské e-shopaře zajímavé, jak dané trhy rostou a jaká jsou jejich specifika.

 

Filip Minár, Senior Sales Manager, Expandeco.com

Filip Minár, Senior Sales Manager, Expandeco.com. Zdroj foto: archiv Expandeco

1. Filipe, Expandeco pomáhá domácím i zahraničním podnikatelům úspěšně zvládnout expanzi. Konkrétně tak, že jim vypracujete analýzu trhu a konkurence, SEO překlady, pořešíte online marketing, zákaznickou podporu, reverzní logistiku, byznys development, ale pomůžete i s daňovým nebo právním poradenstvím.

To je opravdu komplet servis. Můžeš uvést alespoň pár českých nebo slovenských e-shopů, kterým jste takto pomohli za poslední rok?

Vybírám z nejzajímavějších, bylo jich ale rozhodně víc. 🙂

Kniland.sk, Astratex.cz, Sportby.sk a ďalší. 

 

jak vytvořit e-shop s jazykovými verzemi v jedné administraci

Hledáte e-shopové řešení, kteé umožňuje spravovat všechny jazykové verze v jedné administraci? Vytvořte si testovací e-shop zdarma na ByznysWeb.cz a zkuste si všechny výhody na vlastní kůži a e-shopu i vy.

2. Nezáleží na tom, zda provozuji malý, středný nebo velký e-shop. Expanze nabízí nové příležitosti všem. Jak si na listopadových školeních pro naše klienty prezentoval, české a slovenské e-shopy expandují hlavně do Maďarska. Jaké jsou další země, do kterých by se podle tebe vyplatilo rozšířit služby v roce 2020?

Stále platí, že nejvíc našich klientů expanduje do Rumunska a Maďarska. Letošním trendem se u nás ale určitě stalo Chorvatsko a Slovinsko, kde se e-commerce začíná zajímavě rozvíjet, což dává šanci na úspěch českým i slovenským e-shopařům. Tento trend bude pokračovat i v roce 2020 a podle našeho názoru a podle poptávky od našich klientů začne více e-shopařů řešit expanzi na Ukrajinu

 

3. Ve vašem týmu pracuje spousta šikovných rodáků přímo z daných zemí. Ti přesně znají chování cílových skupin zákazníků a možnosti konkrétního regionu. Můžeš ve zkratce charakterizovat, čím jsou typičtí zákazníci v Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku, Chorvatsku nebo na Ukrajině?

Například o maďarských zákaznících platí, že jsou silní lokální patrioti a tedy jsou velmi citliví na lokalizaci a hlavně kvalitu překladů. Pokud je nepříjemně překvapí ne zrovna kvalitně přeložený text hned po vstupu na web, odradí je to od koupi. Máme reálnou zkušenost s naším klientem, který měl minimum objednávek, dokud jsme mu neopravili překlady. Následně se jim HU trh rozjel. Rumunští zákazníci si rádi objednají přes telefon a celkově si rádi zavolají na infolinku, aby si e-shop „proklepli“. Jsou rovněž velmi aktivní na sociálních sítích, kde máme opět zkušenosti od našich klientů, že stejně cílené kampaně měli v RO i o dvě třetiny více interakcí. V Chorvatsku a Slovinsku je online nabídka lokálních prodejců poměrně nízká a zákazníci jsou tak naučeni nakupovat ze zahraničí, což je samozřejmě výhoda pro naše e-shopaře expandující do těchto zemí. Ecommercenews.eu v roce 2015 publikovala informaci, že až 76 % online nakupujících Chorvatů nakupovalo v zahraničí. 

Více informací o online zákaznících v konkrétních zemích se dozvíte i na Expandeco blogu.

 

4. V některých oblastech podnikání, jako je například móda, je domácí trh značně přesycen. Proto je právě oslovení zahraničních zákazníků skvělým tahem. Jakmile trh stihnu obsadit ještě dřív než konkurence, mám lepší šance vybudovat si tu své stabilní místo. Jaké jsou další důvody, proč by měli e-shopaři začít řešit expanzi?

Pravidelně se nám stává, že když děláme klientovi průzkum nového trhu, zjistíme, že jeho největší konkurence například v Rumunsku nebo Maďarsku už je nějaký e-shop ze Slovenska nebo Česka. 

Těch důvodů pro expanzi je víc a pro každého to může být jiný důvod (výroba unikátních produktů, domácí konkurence apod.). Ale určitě i to, že jsme členem EU a díky otevřeným hranicím je posílání zboží do zahraničí pro e-shopy velmi jednoduché. Logistika je rok od roku rychlejší a směrem na zahraniční trhy i levnější. Expanzi přispívají i velcí hráči, kteří expandují, a tím se zvyšuje konkurence na místním trhu. Všichni evidujeme expanzi AboutYou, Zalando nebo Answear, kteří se postupně lokalizují i v našem okolí. Expanzi v regionu střední, jižní a východní EU nahrává i fakt, že takový Amazon nebo Ebay zde není lokalizován a ne každý zákazník z těchto regionů je tam zvyklý nakupovat. Raději tak lidé nakoupí v e-shopu, který je plnohodnotně lokalizován a není v něm žádná jazyková nebo jiná bariéra.

 

5. Jak je to s cenami za vaše služby? Liší se podle regionů, nároků samotných e-shopařů nebo vaši klienti platí za hotové balíčky služeb?

Je to tak, jak říkáš. Ceník zákaznické podpory máme rozdělen podle jednotlivých zemí a jejich finanční náročnosti na provoz. Samozřejmě i podle úrovně poskytovaných služeb. Většině e-shopařů stačí odpověď na e-mail do 24 hodin, ale jsou e-shopy, které potřebují, abychom na jejich e-maily odpovídali do 4 nebo 2 hodin. To samé platí i u zmeškaných hovorů a dalších typů komunikace. Umíme se přizpůsobit požadavkům klienta a podle toho se odvíjí i výsledná cena našich služeb. Poplatky za překlady jsou ve všeobecnosti stejné, ale například objem nebo náročnost překladů může ovlivnit výslednou cenu překladů, kterou počítáme podle normostran. Pokud bych se měl rozepisovat ohledně poplatků za všechny služby, bylo by to opravdu rozsáhlé. Takže když by se chtěl někdo dozvědět více o všem, s čím dokážeme pomoci, klidně se na nás může obrátit. 

expanze s Expandeco

 

Tip pro vás:

Jak se svým e-shopem expandovat do zahraničí, se dozvíte i v rámci Digitální garáže. Čeká vás 7 lekcí. Za 70 minut zjistíte, jak ověřit nový trh, jak řešit support nebo inzerci v zahraničí, nebo jaký systém pro zákaznickou podporu využít.

Nebo můžete oslovit přímo Expandeco, jak již avizoval Filip v rozhovoru. 

 

Ať už si vyberete jakoukoliv možnost, přejeme vám mnoho úspěchů v zahraničí. 🙂

 

K tomuto tématu by vás mohlo zajímat:

Jak vytvořit jazykové verze v e-shopu od ByznysWebu?

Nové možnosti, nové příležitosti

Kterým směrem expandovat?

Jak řešit zákaznickou linku v zahraničí?

Expanze a legislativa?

eCommerce lokalizace

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskuse k článku