Kterým směrem expandovat?
V našem prvním článku ve spolupráci s Expandeco jsme zlehka načrtli téma expanze eshopu na zahraniční trhy, jakož i porovnali slovenský a český ecommerce trh.
Nicméně, proč se omezovat v podnikání jen na tyto dva trhy? Když už jste dobili slovenský trh, proč nepokračovat v dobíjení Evropy? Které trhy jsou nejvhodnější pro expanzi? Ve zkratce se dá hovořit o 2 směrech, kam se vydat pro expanzi v Evropě.
Region CEE
Nejlehčí kořistí se zdají být trhy CEE regionu, jako například Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko a Polsko.
Podle údajů hlavních hráčů na rumunském ecommerce trhu dosáhl internetový obchod v Rumunsku v roce 2017 obratu téměř 73 miliard Kč, což je o 40 % více než v roce 2016. Tento nárůst řadí Rumunsko k nejrychleji rozvíjejícím se ecommerce trhům v Evropě. Celkový podíl ecommerce je momentálně na úrovni pouze 6 %, ale toto číslo se neustále zvyšuje. Právě proto je expanze do Rumunska tím správným krokem.
Druhou povinnou zastávkou je Maďarsko, které spolu s Rumunskem řadíme k nejrychleji rostoucím ecommerce trhům. Podíl ecommerce je o něco vyšší (přibližně 7 %). Přestože je v Rumunsku vyšší počet obyvatel než v Maďarsku (19,7 milionu vs. 9,9 milionu), v podílu nakupujících vede Maďarsko (60 % vs. 52 %), také koupěschopnost je u maďarských zákazníků vyšší.
V ecommerce prostředí se Chorvatsko označuje jako „Země příležitostí“. Úroveň eshopů, nabízeného sortimentu a služeb je zde na nejnižší úrovni ze všech trhů CEE regionu. Tento fakt podtrhuje i skutečnost, že až 76 % zákazníků, kteří provedli v minulém roce alespoň jednu objednávku, nakoupilo v zahraničním obchodě.
Největší ecommerce trh z tohoto regionu nabízí Polsko. Počet obyvatel (přes 38 milionů), rostoucí počet uživatelů internetu, koupěschopnost, zavedení zákazu klasického nakupování ve vybrané neděle, investice značek a celková hodnota ecommerce trhu 259 miliard Kč (perspektiva pro 2020 je až 518 miliard Kč) dělá z Polska zemi, kam se vyplatí expandovat co nejdříve.
Jak jsme již výše zmínili, CEE region je o něco zaostalejší než český či slovenský, ale je i méně prosycen e-shopy a sortimentem. Proto pokud si s myšlenkou expanze stále teprve pohráváte, tyto země jsou skvělou možností, jak si expanzi vyzkoušet.
Důležitou součástí podnikání v zahraničí je i zákaznická linka v daném jazyce. Nejen v České republice je těžkým úkolem vybrat kvalitní lidi, kteří mluví výše uvedenými jazyky. Využijte proto služby Expandeco, které zajišťuje kvalitní překlady a zákaznickou podporu výhradně rodilými mluvčími.
Západní Evropa
Druhým směrem, kterým se jako eshopař můžete vydat, je na západ. Obecně platí, že západní ecommerce trhy jsou kvalitnější než například CEE region, ale stále je zde mnoho možností, jak se prosadit.
Přestože je konkurence v těchto zemích na skutečně vysoké úrovni, pokud správně zvládnete marketing a svou strategii, máte vyhráno. České eshopy mohou těžit hlavně z nižších cen nabízeného sortimentu a nabízených služeb.
Samozřejmě, že expanze do těchto zemí je o něco finančně náročnější především kvůli vyšším nákladům na marketing, proto do těchto zemí doporučujeme expandovat zejména zkušenějším eshopařům, kteří mají zvládnutý svůj trh a nabízejí jedinečný sortiment nebo služby.
Díky své poloze vůči České republice, počtu obyvatel, oblíbenosti online nakupování a schopnosti německých zákazníků připlatit si za kvalitní zboží a služby se jeví Německo jako jednotka pro expanzi. Konkurence je zde skutečně vysoká (na počet obyvatel 81,8 milionu připadá až 175 000 eshopů), což se výrazně odráží na ceně za marketing (zejména na Google Ads kampaních).
Podobně je na tom i Rakousko, které se spolu s Německem řadí mezi ekonomické tahouny Evropy. To se odráží i na koupěschopnosti a frekvenci online nákupů domácích zákazníků.
Velký pozor při expanzi do Německa a Rakouska si dávejte na překlad textů a zákaznickou podporu, zdejší zákazníci patří k největším lokálním patriotům v Evropě, preferují nákupy z německých, resp. rakouských eshopů. Klíčem k úspěchu jsou proto kvalitní překlady vašeho e-shopu, popisů i marketingových materiálů a kampaní.
Mnoho příležitostí
Evropa nabízí pro expanzi vašeho podnikání mnoho nových příležitostí. Můžeme říci, že v průměru je expanze na trhy v okolí a na trhy směrem na východ mnohem jednodušší, rychlejší a levnější a e-shopaři se mnohem dříve dokážou etablovat a dostat na zajímavé čísla.
Návratnost expanze směrem na východ odhadujeme na přibližně 6 měsíců až rok ve srovnání s mnohem delším obdobím na západě. Důležité je mít po boku zkušeného a kvalitního partnera, který vám pomůže při každém kroku, a takovým je i Expandeco.
Doporučujeme přečíst i předcházející díl seriálu o expanzi od lídra Expandeco.cz: