Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Umění storytellingu na webu

Prezentujete ve svém e-shopu nebo na webové stránce svůj podnikatelský příběh? Píšete na webu o tom, jak konkrétně vaše produkty nebo služby pomáhají vašim zákazníkům?

Pokud ne, měli byste rychle začít. V dnešním článku vám dva zkušení profesionálové vysvětlí proč a odevzdají své know-how.

 

Spousta podnikatelů jaksi zapomíná na fakt, že web působí mnohem důvěryhodněji, když obsahuje sekci O nás / Náš příběh nebo jen představení členů týmu s reálnými fotografiemi. Často slyšíme obavy typu: „ale, když já nejsem fotogenická/-ý“. Na to je tu dobrý fotograf. Ten dokáže zázraky. 🙂

V takové sekci by měly být fotky, které dokonale charakterizují zejména vás, ale rovněž i vaše podnikání. Ideální jsou fotky, které vás zachytí přímo v akci, žádné uklízení, hezky autenticky:

prezentačná fotografia našej klientky Miriam Dugovičovej z miniplanet.sk

prezentační fotografie naší klientky Miriam Dugovičové z miniplanet.eu, autor foto: Jozef Páleník z mediatechna.com

 

autobiznis team

pokud máte ve svém týmu zvířecího pomocníka, jako např. kluci z Autobiznis.sk fenku Ashley, která plní funkci firemní maskotky, věnujte mu místo na webu, autor foto: Jozef Páleník z mediatechna.com

 

Ale storytelling, to není jen vaše podnikatelská story.

Co všechno se za tímto pojmem skrývá a jak být dobrým vypravěčem, nejen v offline světě, ale především na svém e-shopu nebo webové stránce, jsme se zeptali profíků Daniely Mudrákové z danielinopero.sk a Ivana Ježíka z Voices.

 

Daniela Mudráková

Daniela Mudráková, podnikavá žena, zkušená marketérka, profi copywriterka, korektorka a školitelka z DanielinoPero.sk

1. Když se řekne storytelling, která 3 slova / slovní spojení / asociace tě napadnou jako první?

Storytelling mi automaticky evokuje něco v pohybu život, děj, emoci. Emoce se nejčastěji spojuje s něčím živým (člověk, dítě, pes nebo jen dotek, nemusí být vždy vidět tvář.) A důsledkem toho je pocit. Potenciální klienti i již ti existující si právě na základě toho, jaký příběh kolem sebe vytváříme, k nám budují vztah, důvěru a sympatie. A lidé nakupují od lidí, kterým důvěřují.

 

2. Storytelling, vyprávění příběhů, mají dnes lidé velmi rádi. Jeho prostřednictvím se dokážeme lépe sžít se značkou nebo konkrétním produktem. Proč je podle tebe důležité prezentovat návštěvníkům webu, potenciálním zákazníkům svůj podnikatelský příběh a příběhy celkově např. i v produktových fotografiích?

Je to nejlepší způsob, jak si je získat a jak jim představit například u produktových fotografií užitek, který prodává. Příběh je autentický, důvěryhodný. Když je dobře zpracovaný (myslím slovem i obrazem), dokáže zákazníka chytit za srdce, dokáže vzbudit jeho touhu, potřebu. Zákazník se s ním dokáže ztotožnit. A to nejen vlastním podnikatelským příběhem, kterým se odlišíme od konkurence, ale i příběhy, které píše život každý den.

 

3. Ne každý má ale dar řeči a písma… jak být podle tebe dobrým vypravěčem? Dá se to naučit tréninkem, na kurzu? Mnozí se bojí psaní příběhů, máš nějaké ověřené tipy, jak s ním začít?

Klienti mi často říkají: „Já nemám žádný příběh.“ Nebo: „Můj příběh není zajímavý.“ Tak, jak jsi psala výš. Záleží na úhlu pohledu. Chce to příběh správně uchopit. Nejednou se stalo, že ze zdánlivě nudného příběhu vznikla chytlavá story.

umenie storytellingu v praxi

ukázka storytellingu

Nemusíte být vůbec pohádkář, abyste dokázali přinášet fanouškům příběhy a kvalitní obsah.

  • V první řadě je nutné se naučit rozpoznávat příležitost na příběhy, ta je vždy a všude.
  • Poté je důležité vynechat všechna slova bez života, bez děje a bez pohybu. Trpné příčestí jako „byl jsem osloven“ nahradit výrazy s emocí a dějem, např.  „dali mi šanci“ apod.
  • Nebát se promlouvat k zákazníkům svým jménem a nepsat zbytečně ve třetí osobě.   Mluvit řečí svých zákazníků.
  • Každý příběh musí mít pointu. Je potřeba se k ní co nejpřirozeněji a nejsnadněji dostat. Příběh by měl vzbudit emoci, pocit. Pokud má i vtip, poučení, bude to super virál.
  • Nezamotat se a odstranit z příběhu všechnu vatu.
  • No a co je podstatné obraz. Všichni vnímáme očima. Takže bez dobrého obrazu (foto, grafika, video) to nepůjde. Dejte si na něm záležet a nezapomeňte se obrazem zákazníka dotknout. Dejte mu emoci, jak jsem psala hned v úvodu. Pak nemusíte být vůbec dobří vypravěči. 😉 Můžete být odvážní, a když se vám podaří být i vtipní, sví, jiní, vyhráli jste.

 

4. Jak podle tebe začít se storytellingem na webu?

Způsobů, jak začít, je několik. Když nevíte, jak na svůj podnikatelský příběh, zkuste si položit otázku, kde vznikla myšlenka začít dělat to, co děláte. Proč děláte to, co děláte? Vzpomeňte si na svou cestu a možná i nějaké zajímavosti z ní. Co se dělo, než jste zjistili, že toto je to, co chcete dělat? Možná právě ta cesta je váš příběh. Nezapomeňte na své pocity, nebojte se jich. Co jste si mysleli, jak jste se cítili, jak jste byli zmatení. To všechno k vašemu příběhu patří.


Příběhy patří do popisu produktů (např. video, foto), patří na blogy, na sociální sítě, do reklamy, všude. Bez příběhů to prostě nefunguje. Možná vás inspiruje článek
Příběh prodával již 100 let zpátky, kde jde hezky vidět, jak dokázal příběh již v době Freuda strhnout lidi a nastartovat prodej. Opravdu perfektní příběh, stojí za přečtení.

 

5. Na co bychom si při storytellingu měli dát pozor?

  • Na ta trpná příčestí a slova bez života, nahraďte je slovesy a slovy s dějem, jednoduše řečeno.
  • Na to, aby příběh nebyl nudný, aby nebyl dlouhý, aby dokázal udržet pozornost.
  • Aby měl pointu a držel se jednoho záměru. Dejme si otázku: Co tímto příběhem chci říct? Jakou výhodu, užitek chci komunikovat? Nemusí vždy jít o příběhy, které směřují k prodeji, ale příběh musí být jednoznačný. Každý příběh musí mít svůj odkaz pro zákazníka.
  • Ukažme zákazníkům, že jsme lidi jako oni, získáme si je. Poznají náš příběh a zjistí, že „on/ona je vlastně taky jeden/jedna z nás, normálních lidí, kteří si na nic nehrají, dělají to a to jako já apod. Takže určitě upřímnost a taky odvaha, nebojme se projevit city a být jiní.
  • Pozor na strojené příběhy, ty nefungují.
  • A to, co jsem psala na začátku, že celý pohled na nás (náš byznys) je vlastně taky jeden příběh. Proto si musíme hlídat komunikaci a taky vizuální projev. Vybrat si svůj styl, cestu a té se držet..

Držím vám palce, ať si váš příběh získává denně srdce nových a nových zákazníků. Pozdravuje Daniela 🙂

 

A jak byste se storytellingem mohli začít podle Ivana Ježíka?

 

Ivan Ježík z Voices.sk

Ivan Ježík, spoluzakladatel Voices. Jako učitel matematiky působil ve Švédsku, Rakousku i v Anglii. Po návratu domů pracoval v bankovém sektoru jako výkonný manager pro interní komunikaci a elektronická média. Nakonec se rozhodl zúročit všechny své vědomosti a zkušenosti v neziskovém sektoru.

1. Když se řekne storytelling, která 3 slova / slovní spojení / asociace tě napadnou jako první?

První věc, která mě napadne, je, že bychom měli používat v komunikaci slovesa. Nesnažit se druhé jen informovat, ale mluvit s nimi. Druhá věc je, že bychom si měli umět své poselství nejdříve sami pořádně zvědomit a zformulovat. Je důležité poznat, komu a co chceme naším komunikačním obsahem vyprávět. Třetí myšlenka je možná nebát se emoce, pracovat s ní, ale přirozeně, nenásilně a nezneužívat ji, to je umění.

 

2. Storytelling, vyprávění příběhů, mají dnes lidé velmi rádi. Jeho prostřednictvím se dokážeme lépe sžít se značkou nebo konkrétním produktem. Proč je podle tebe důležité prezentovat návštěvníkům webu, potenciálním zákazníkům svůj podnikatelský příběh a příběhy celkově např. i v produktových fotografiích?

Příběh má být krátký a jasný, má své základní prvky (postavy, prostředí, dějovou linii, zápletku a rozuzlení). Lidé si často neuvědomují, že postavou nemusí být člověk, že dějové linie jsou dávno zmapovány a je jich v podstatě jen sedm, že příběh nemusí být jen příběh o tom, jak se někdo rozhodl podnikat a nyní je úspěšný. Příběhy jsou všude a platforem na komunikaci se zákazníkem je mnoho. Příběhem můžeme zpracovat zrození nápadu něco vyrábět, překonání překážky, uchopení motivace, jak a co se rozhodl člověk řešit; můžeme ukázat, kde a co jsme komu naším produktem nebo službou pomohli zvládnout nebo zlepšit; můžeme mluvit o tom, jak spolupracujeme navzájem v práci nebo s naší komunitou. A to je jen začátek.

 

3. Ne každý má ale dar řeči a písma… jak být podle tebe dobrým vypravěčem? Dá se to naučit tréninkem, na kurzu? Mnozí se bojí psaní příběhů, máš nějaké ověřené tipy, jak s ním začít?

Příběhů se nemusíme bát a je potřeba si otevřít mysl. Klidně se dá začít tak, že si prohlédnete statusy Sama Marce a Míši Hvoreckého. Oni píší skutečně hezky a v příbězích. Jako druhý krok si může člověk napsat náhodně pět českých přísloví a vybavit vzpomínku ze svého života, kde a jak se jim takový příběh stal nebo si jej všimli bez toho, aby si to sami tehdy takto uvědomili. Na trénincích s lidmi nejdřív hodně pracuji na tom, aby poznali, co přesně a co všechno je příběh, a aby se zdokonalili v metodě vyprávění. Z hlediska linií je pěkné brát si inspiraci z pohádek a podívat se na rozdílnost dějových linií a trajektorií příběhů například tak, jak o nich píše Christopher Booker.  

 

4. Jak podle tebe začít se storytellingem na webu?

Asi bych zopakoval myšlenku, že je potřeba si ujasnit, kdo je mé publikum a co mu chci vyprávět, co bych chtěl, aby po přečtení obsahu lidé cítili, a co bych si přál, aby udělali. Lidé rychle vypozorují ziskuchtivost, proto je budování vztahu během na dlouhou trať. Pokud si vztah ale budovat chceme, tak jsou to myšlenky, kterým se vyplatí věnovat pozornost.

 

5. Na co bychom si při storytellingu měli dát pozor?

Měli bychom být struční a jasní, určitě nespojovat spoustu poselství do jednoho komunikačního obsahu. Lidé nemají mnoho času, proto bychom měli začít in media res a naše příběhy by neměly být dlouhé. Je fajn být osobní. Velká témata jsou důležitá, ale lidi zajímá náš vklad, náš přínos. Nikdy bychom neměli zapomínat na zápletku – lidé rádi drží někomu palce. Měli bychom být odvážní, mixovat dějové linie a neobjevovat objevené.

 

Ještě lepší než storytelling je video storytelling. Jednou vidět je lepší než 100x číst. 🙂 Není divu, když celý den na nás ze sociálních sítí vyskakují samá stories, promo videa produktů nebo remarketing… Podle studie Hubspotsi 72 % lidí raději prohlédne video, než aby si o produktu četli.
 

Příklady storytellingu

Storytelling je přirozenou součástí našeho života. Své poselství nám prezentují reklamy, billboardy, obchody, ale i lidé, které denně potkáváme.

Pokud realizujete e-mailové kampaně přes MailChimpurčitě znáte výstižné ilustrace, které demonstrují jednoduchost nástroje:

ilustrácie mailchimpu

 

 

Chcete vědět o storytellingu víc? Doporučujeme i následující zdroje:

https://blog.paravan.sk/3-rady-ako-robit-marketing-od-kevina-spaceyho-2/

https://www.forbes.com/sites/mikekappel/2018/01/17/5-essential-tips-for-business-storytelling/#349ba562454d

https://www.coredna.com/blogs/ecommerce-storytelling-tips

https://www.smartinsights.com/content-management/content-marketing-strategy/storytelling-content-marketing-strategy/

https://www.youtube.com/watch?v=kV0w8eBQEmw

https://www.socialmediatoday.com/news/how-to-use-storytelling-to-boost-your-digital-marketing-efforts-infographi/532708/

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)