Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak vytvořit úspěšný blog – rozhovor s Gabikou Koščovou

Články o link buildingu nebo tvorbě obsahu od Gabky Koščové rádi sdílíme i na sociálních sítích. Jsou plné hodnotných informací, takže je přečtete od začátku až do samého konce, a přitom ani nevnímáte, že jsou možná delší, než jste zvyklí. Gabka se momentálně více zaměřuje na tvorbu obsahu pro e-shopy nebo webové stránky, proto jsme velmi rádi, že si našla čas i na interview na náš blog.

Pokud i vás zajímá, jak napsat dobrý článek, který pomůže nejen vašemu SEO, ale především osloví vaše potenciální zákazníky, přečtěte si rozhovor s Gabkou Koščovou.

V rozhovoru se rovněž dozvíte:

 

1. Gabko, jak píšete na svém blogu, pracovní stopu jste zanechala v německé firmě, H1 nebo v Ušetřeno. Vaše jméno se spojuje s Marketing Minerem nebo Biano.sk. Co vás motivovalo k tomu, abyste se vydala na vlastní cestu freelancerky?

Gabika Koščová

CZ popis: Gabika Koščová – content marketéřka, copywriterka a link builderka. Zdroj foto – Gabiky Twitter

Na freelance jsem se dala celkem netradiční cestou. Začínala jsem totiž v Berlíně, kde jsem žila jen půl roku. Za ten půlrok jsem si zkusila práci jako online marketér v korporátu. Práce mě ale vůbec nikam neposouvala a nebavila. Popravdě jsem tam i dost trpěla. Z Berlína jsem ale odejít neplánovala, jelikož půlrok byl krátká doba na to, abychom se s manželem znovu někam stěhovali.

Zkusila jsem tedy oslovit několik jiných firem, ale jelikož jsem neuměla německy a konkurence mezi anglicky mluvícími uchazeči byla vysoká, vzdala jsem hledání nové práce relativně rychle. Zároveň jsem tak nějak tušila, že i kdybych si něco nového našla, asi bych se pravděpodobně jen přesunula z bláta do louže. Jelikož zkusit pracovat na volné noze mě vždy lákalo a v té chvíli jsem ani v podstatě jinou možnost neměla, rozhodla jsem se to zkusit touto cestou. Naštěstí mi to vydrželo až doposud. 

 

2. Gabko, o tom jak napsat dobrý článek, který splní svůj účel, si můžeme přečíst i na vašem blogu. Odborníci tvrdí, že lidé v dnešní době nečtou, a proto je ideální, aby byl článek stručný, jasný, výstižný. Vaše články jsou delší, ale zato výživnější, a tak je vděčně dočteme až do konce. Spousta podnikatelů ale tvorbu článků uzavře s tím, že nemá čas na to, aby napsali dobrý článek, a navíc nemají jistotu, že zákazník u nich nakoupí. Jak svým klientům podstatu a přínos content marketingu vysvětlujete vy?

S výrokem, že lidé v dnešní době nečtou a že články by měly být stručné, jasné a výstižné, nesouhlasím. Samozřejmě záleží na tom, jaký má článek účel. Pokud je cílem přilákat na web co nejvíce lidí, tak v pořádku. V tom případě můžete na blogu nebo v médiu vytvořit krátký článek bez přidané hodnoty. Ale já osobně nejsem zastáncem takových článků. 

Mé články jsou dlouhé, protože mým cílem je publikum něco naučit. Chci, aby si čtenář po přečtení článku něco nového i reálně zkusil v praxi, a ne aby článek otevřel, procrolloval a zavřel. Pokud se tedy v článku nachází přidaná hodnota pro cílovou skupinu, tak článek čtenář i reálně přečte, a to bez ohledu na jeho délku. 

Články nejsou o délce, ale mají v první řadě plnit cíl, který si klient stanoví. 

Podstatu a přínos obsahového marketingu vysvětluji klientům podle toho, co od toho očekávají. Na základě očekávání se stanoví jeden primární cíl. Cesta k tomuto cíli se ale dost liší v závislosti na klientovi.

Když má klient zkreslené představy o obsahovém marketingu, vysvětlím mu, že to je dlouhodobý proces, který přináší výsledky jen tehdy, když se správně nastaví očekávání a cíle. 

Naštěstí většina mých klientů ví, co má od obsahového marketingu čekat. Zatím jsem nemusela nikoho nějak zvlášť o jeho přínosu přesvědčovat. 

Obecně ale začínám práci pro klienta 20–30stránkovou strategií, kde připravím kroky, kterými budeme postupovat, a klient se sám na základě toho rozhodne, zda mu spolupráce dává smysl. 

Případně si ještě pomáhám případovou studií, kterou jsem vypracovala na základě spolupráce s klientem dovolenka.sme.sk. Tam jsme na nějaké výraznější a pozitivní výsledky čekali i dva roky. A za to, že jsme toho dosáhli, vděčím především trpělivosti klienta a jeho porozumění tomuto oboru. 

 

3. Obsahový marketing se rozvíjí opravdu velmi rychle. Výhodou je, že jeden nápad můžeme přetavit do více podob – do článku, postu na sociální síti, videa, infografiky, e-booku, prezentace nebo podcastu. Ale druhá věc je tento obsah dostat k adresátům, potenciálním klientům a zákazníkům e-shopu. Velmi populární je momentálně nativní reklamní kampaň. Jaké jsou vaše zkušenosti např. s doporučovacím nástrojem Strossle? 

Osobně nemám s nástrojem Strossle ani s nativní kampaní žádné zkušenosti. Ale sleduji ho a ráda bych jej taky eventuálně s některým klientem zkusila. V současnosti je ale nativní kampaň dost drahá. Moji klienti jsou menší a zatím žádný z nich neměl prostor vyhradit si na nativní kampaň finanční prostředky. Já jsem je o tom zatím ani nepřesvědčovala, jelikož vím, že by to za ty peníze neplnilo cíl, který klient má. A v mém případě má 80 % klientů za cíl zvyšovat návštěvnost z přirozeného vyhledávání. 

 

4. Inspirací na tvorbu obsahu je spousta. Pokud chceme tvořit hodnotný obsah, měli bychom poznat především svou cílovou skupinu a její problémy, ale taky konkurenci, měli bychom komunikovat přímo se zákazníky a svými zaměstnanci. Různé příležitosti nám odhalí obsahový audit. Jak jej děláte vy?

Když hledám inspiraci na tvorbu obsahu, většinou se držím svých 10 bodů, jak vygenerovat nápad na článek, které mám i na blogu. Určitě bych vyzdvihla tvorbu myšlenkových map, kdy se sama nebo spolu s týmem snažím přijít na všechny možné i nemožné souvislosti s daným tématem, na které by se dal vytvořit samostatný článek. Důležitou úlohu hraje samozřejmě analýza klíčových slov. Dále čerpám inspiraci na zahraničních webech, velkých vlivných webech, na stránkách konkurence, ale rovněž na diskusních fórech a ve facebookových skupinách. 

Co se týče obsahového auditu, ten dělám v rámci obsahové strategie, kterou jsem už zmiňovala výše. Předtím, než se pustím do návrhu konkrétních kroků a řešení, vždy udělám jednu velkou úvodní analýzu, která obsahuje následující body:

  • Analýza trhu = jaké jsou požadavky zákazníků, jak se chovají, jak si objednávají a jaké informace požadují. Zde se snažím zjistit co nejvíc informací od klienta, pobavit se s někým z cílové skupiny, přečíst si diskuze a články na toto téma. 
  • Analýza konkurence = jaké aktivity dělá konkurence a jak je dělá? Dívám se na obsah na webu, na odkazové portfolio, na sociální sítě, odhadovanou návštěvnost.
  • Analýza zahraničí = analýza trhu a konkurence dohromady, ale v zahraničí. 
  • Analýza současných stránek klienta = jaký je aktuální stav webu klienta a odkud proudí návštěvnost.
  • Analýza klíčových slov = jak uživatelé daný produkt nebo službu vyhledávají a jaké obsahové fráze jsou s tím spojené. 

 

5. Vývoj jde rychle kupředu. Doba, kdy jsme návštěvníky e-shopu nebo webové stránky vítali, nabádali je k vykonání akce vykřičníky, červeným písmem a blikajícími bannery, je pomalu pryč. Dnes se čím dál tím častěji setkáváme s odvázanějším stylem napříč celým webem, e-mailovou komunikací a taky na sociálních sítích. Jak vnímáte tento posun vy?

Jde o přirozený vývoj toho, jak se uživatelé na internetu chovají, jak procházejí stránky a jak nakupují. I když já se někdy, bohužel, ještě i dnes setkávám s e-shopy, které používají červené vykřičníky nebo ošklivé bannery. Zajímavé je, že mnohým to pravděpodobně stále funguje, a proto to nemají potřebu měnit. Zde právě záleží na cílovce. Pokud prodávám hezký designový nábytek, nemohu si takový „oldschool“ marketing dovolit. Když je ale mojí cílovkou maminka, která nakupuje vysloveně levné věci pro děti, tak na ni nebude platit hezký design, ale právě ty červené vykřičníky. 

 

6. Pokud byste měla začínajícím podnikatelům poradit, jak vytvořit blog, který pomůže jejich e-shopu a celkově podnikání na internetu růst, co byste jim doporučila?

V první řadě se zamyslete, zda ten blog skutečně potřebujete. Viděla jsem spoustu případů blogů, které skončily stejně rychle, jak začaly. Na začátku byste se měli zaměřit hlavně na marketingové taktiky, u kterých dostanete rychlé výsledky. Takže typicky placená reklama. U blogu ty rychlé výsledky neuvidíte, což vás může odradit, a ani to není právě nejlepší investice. 

Proto bych poradila začít klidně i stručnou obsahovou strategií, kterou jsem zmiňovala ve čtvrté otázce. Výsledek této strategie vám ukáže, zda se do toho vůbec pustit, a pokud ano, jak si to nejlépe nastavit. Nemyslím si, že jako začínající podnikatel musíte vysloveně hledat nějakého specialistu na správu blogu. Ve většině případů si vystačíte sami a zvládnete to i za méně než 3 pracovní dny. A když uvidíte, že vám to funguje, dříve či později si nějakého specialistu na blog najdete. 

 

Vytvořili jste si e-shop nebo webovou stránku a přemýšlíte, že byste i vy rozjeli vlastní blog?

Otestujte si blogování v ByznysWebu na 30 dní zdarma:

vytvoření e-shopu na 30 dní zdarma přes ByznysWeb.cz

K tomuto tématu by vás mohlo zajímat:

avatar
Autor: ByznysWeb.cz Tvorba webových stránek a e-shopu v responzivním designu a vlastním redakčním systému. Vytvořte si na zkoušku webové stránky a eshop zdarma. Na ByznysWeb lze snadno přemigrovat i zaběhnutý e-shop. Vyzkoušejte si, jak to u nás funguje. Vlastní e-shop si u nás vytvoříte rychle i bez programátora a grafika.