Jak začít s affiliate marketingem?
Affiliate marketing, často označovaný také jako partnerský marketing, resp. provizní systém, se stává hitem a čím dál populárnější možností výdělku. Ale není až takovou novinkou. První affiliate programy se na internetu objevily již v roce 1998 (zdroj). Takže má svou historii.
Tak jako před každým důležitým rozhodnutím se musíte nejdříve pořádně informovat, také než začnete s affiliate marketingem, měli byste o něm vědět co nejvíce, abyste to zbytečně nevzdali na půli cesty.
O tom, jak se dá díky affiliate vydělat, jsme vás již informovali v předcházejícím článku.
Dnes jsme pro vás připravili užitečnou pomůcku: 6 tipů, které vám usnadní začátky:
- Vyberte si oblast, tzv. niku, na kterou byste se mohli zaměřit – doporučujeme pracovat s nástroji na návrh klíčových slov – např. Plánovač klíčových slov nebo Návrh klíčových slov od Skliku. Hledejte oblasti, které jsou vyhledávané, ale u kterých je minimální konkurence :).
- Analyzujte konkurenci – mnoho času vám ušetří také online nástroje uvedené v předcházejícím bodě, příp. doporučujeme i Collabim nebo Long Tail Pro.
- Najděte affiliate programy, jejichž produkty byste mohli prezentovat, resp. zařaďte svou kampaň do již existující affiliate sítě – např. DOGNET. Pokud se nemůžete rozhodnout, které řešení by pro vás bylo vhodnější, odpovědi najdete v článku od odborníka, Štefana Polgáriho.
- Tvorba webové stránky – najděte spolehlivého dodavatele, který nabízí stabilní webhosting. Nechcete přece rozbíhat byznys na webu, který bude neustále mimo provoz. Hledejte proto moderní systémy, které fungují na cloud webhostingu. Informujte se i o možnostech úprav grafické šablony webu – aktuálně je v trendu tzv. responzivní webdesign. V rámci vytvoření webu si zaregistrujte vhodnou doménu, příp. i s jinou koncovkou než .cz – cenník domén najdete např. na našem webu.
- SEO, PPC a content marketing – při tvorbě obsahu pro webové stránky nezapomínejte na optimalizaci pro vyhledávače – SEO. Důležité je zakomponovat relevantní klíčová slova do popisů, nadpisů a samotného obsahu webu. V rámci získávání zpětných odkazů zaregistrujte web i do vyhledávačů. Založte si stránky, resp. profily na sociálních sítích a propojte je s webovou stránkou nebo e-shopem. Návštěvnost vám pomůže nastartovat i PPC reklama nebo remarketing. Pamatujte, že základem úspěchu je kvalitní obsah. Dejte na tipy, jak tvořit kvalitní obsah.
- Možnosti získávání zákazníků:
- e-mail marketing – rady, jak na e-mail marketing, najdete i v článku na našem blogu
- blog – pište o tom, co lidi zajímá, trápí, články z blogu vždy sdílejte i na sociálních sítích
- napište e-book – v tématech, o kterých píšete, byste se měli vyznat, sepište např. tutorial, jak vyřešit problém, který je nejvíce skloňovaný mezi vašimi zákazníky a týká se vaší oblasti podnikání.
Pokud vás zajímají praktické zkušenosti českých a slovenských podnikatelů a marketérů, podívejte se na MladýPodnikatel.cz do rubriky Affilite marketing: Jak začít.
Jak je to aktuálně s affiliate marketingem v Čechách a na Slovensku?
Zeptali jsme se absolutního leadra v affiliate oblasti, výherce Československé soutěže Affiliate Awards 2015, odborníka z branže, Štefana Polgáriho z dognet.sk.
1. Štefane, co vám pomohlo vypracovat se na špičku affiliate marketingu? Jak se dá získat toto prestižní ocenění?
Tak, na kvalitě služby jako takové pracujeme den co den :). Základem je pro nás komunikace – odepisujeme přes den, v noci, o víkendech, vždy, když to jde. Máme taky online chat, kde se mohou publisheři tázat. Druhou věcí je vyplácení, které realizujeme hned v den doručení faktury ze strany publishera. Tak rychle to nedělá téměř nikdo.
2. Kolik kampaní máte momentálně rozběhnutých v ČR a na Slovensku?
Kampaní máme stále přibližně kolem 70. Jsou různého druhu – od financí až po domácnost.
3. Kolik si prostřednictvím affiliate sítě dokáže publisher vydělat?
No, máme i malé publishery, kteří vydělají pár stovek korun měsíčně, ale máme i takové, kteří umí jen přes nás vydělat přes 60 000 až 90 000 korun. Potenciál tady je.
4. Kde a jak se vyhodnocuje úspěšnost affiliate kampaně?
Každý affiliate program i síť má svou administraci, kde publisher vidí svoji výkonnost. Stačí se registrovat a mít výsledky.
5. Jaká je momentálně situace v affiliate marketingu v Čechách a na Slovensku?
Na Slovensku jsme cca 2 až 3 roky za Českem a Česko je cca 3 až 4 roky za západem :). Takže jen začínáme. Školíme trh publisherů (máme i e-learning kurz Super Affiliate Academy) a také inzerenty. Je to jako před pár lety se SEO a PPC. Než se to pohne, chvíli to potrvá. Česko je na tom lépe, jelikož má větší trh a hlavně více publisherů.
6. Jaké jsou hlavní výhody vaší affiliate sítě dognet.sk pro inzerenty a publishery?
Hlavně je to servis. Inzerenti dostanou kompletní správu kampaní bez nutnosti platit nějaké paušální „fee“ (poplatky). Vše se odvíjí od efektivity kampaně – pokud nic nepřinese, inzerent nic neplatí. Pro publishery to je znovu hlavně servis – informace, podpora, speciální podmínky a rychlé vyplácení, které je důležité pro cash flow.
7. Na čem všem závisí úspěšnost kampaně?
Úspěšnost kampaně záleží hlavně na provizi, jakou inzerent nabídne, a na tom, jak silná je značka. Dělali jsme o tom i průzkum a jasně z něj vyšlo, že provize je nejdůležitější, ale neznámé značky to mají s affiliate kampaní těžké.
8. Co byste vzkázali těm, kteří affiliate zvažují nebo s vyděláváním přes affiliate pouze začínají? Co je podle vás klíčové?
Klíčem k úspěchu je vytrvalost. Stejně jako jinde, ani u affilu to není tak, že udělám web a hurá, jsem za vodou. Stále musíte makat, číst a zkoušet. Ale na druhé straně se vám affil odmění tím, že po rozběhnutí projektu/projektů získáte obrovskou časovou flexibilitu. To znamená, že se projektu určitý čas nemusíte věnovat a de facto může běžet sám, dokonce i několik měsíců. A moje rada: Když budete na začátku ztrácet trpělivost, vzpomeňte si na citát neznámého hrdiny: „Člověku se nechce makat na vlastní firmě 3 roky, ale 40 let se mu do práce chodit chce.“
Závěr
Takže suma sumárum, na začátek stačí mít dobře promyšlenou strategii a stanovenou oblast, které se chcete věnovat. Následně vytvořené a funkční webové stránky. A poté přichází na řadu výběr affiliate programu, nastartování reklamy na internetu a oslovování zákazníků přes affiliate. A důležité je vytrvat, zamakat a výsledky se dostaví.
Držíme vám palce.