Affiliate marketing trendy v roce 2021
Když jsme se loni ptali Jaroslava Janíčka z Affilboxu, jak vidí vývoj affiliate marketingu a jeho význam pro e-shopaře, skvěle odhadl, že se mu bude dařit i v našich končinách. Tehdy jsme ještě neměli ani potuchy o tom, jak náročné období nás čeká.
Pokud zvažujete, zda je affiliate vhodný i pro vaše podnikání, přečtěte si aktuální predikce na rok 2021.
V článku se dozvíte:
1. Pokud bychom charakterizovali rok 2020, měl by zřejmě více negativních přívlastků. Na otázku Twitteru různé známé značky zareagovaly, že by loňský rok nejraději vymazali. I přes ztráty, které lidstvo utrpělo, svět e-commerce zažívá zatím nejúspěšnější sezonu. Jardo, jak ovlivnila koronavirová pandemie affiliate marketing z vašeho pohledu?
Souhlasím, že rok 2020 byl spíše negativním rokem, a pro mě to nebylo jinak.
Co se ale online podnikání a affiliate trhu týče, tak je ten pocit opačný.
Díky omezením a lockdownům zákonitě celý ecommerce rostl a affiliate trh ho následoval. Domnívám se, že kromě cestování, které utrpělo obrovský pokles, ostatní trhy rostly.
Obchody, které odmítaly prodej přes e-shop, byly nuceny si jej zřídit a e-shopy, které na trhu fungují, si pod přílivem konkurence zřizují affiliate program. Affiliate marketing není tolik využívaná marketingová metoda, která ale dokáže vytvořit konkurenční výhodu.
2. Spousta lidí přišla důsledkem koronakrize o práci, resp. přesunula své aktivity více do online sféry. I přesto, že v posledním rozhovoru jste uvedl, že affiliate není vhodný pro začínající e-shop, narostl počet klientů Affilboxu?
Přesně tak, affiliate program není z mnoha důvodů vhodný pro začínající e-shopy a tohle „pravidlo“ pořád platí (s několika výjimkami). V roce 2020 narostl počet klientů AffilBoxu a evidujeme jak mladé e-shopy, tak i velké e-shopy s historií.
Dokonce se objevují klienti, kteří využívají AffilBox jako nástroj pro sledování a evidenci vlastních marketingových aktivit, linkbuildingu, atp.
3. Pokud bychom navázali na váš článek z loňského roku, co se za tu dobu ve světě affiliate změnilo?
Když to vezmu z pohledu affiliate partnera, pak se domnívám, že nucená karanténa přiměla velké množství lidí začít hledat práci na internetu. Jednou z těchto „prací“ je i affiliate marketing (i když je to spíše typ podnikání). V dlouhém horizontu si myslím, že přibyde affiliate partnerů, což povede celkově k růstu affiliate trhu.
Z pohledu ecommerce je růst znatelný kvůli nucenému prodeji online a affiliate program si zřizuje více e-shopů než kdy jindy.
Co se ovšem podle mého názoru změnilo na podzim, je rostoucí nejistota mezi lidmi ohledně toho, co bude. Nemyslím si, že online trh bude dlouhodobě růst, zatímco offline trh je paralyzován. Jen není jasné, kdy to nás onlajnisty dožene.
Affiliate marketing nabízí pracovní příležitosti i pro ty, kteří následkem pandemie přišli o své zaměstnání. Na začátek stačí jednoduchý e-shop napojený na AffilBox.
Obě si můžete nezáväzně vyzkoušet, AffilBox nabízí testování na 14 dní a s e-shopem od ByznysWebu můžete pracovat 30 dní úplně zdarma.
4. A jaký byl rok 2020 v AffilBoxu? Začali jste s podcasty, přidali nové e-mailové reporty, změnili hosting…, jaká další vylepšení jste implementovali?
Rok 2020 byl pro nás spíše rokem stabilizace. Minulý rok jsme měli za úkol stabilizovat prodeje, najít úzká místa v systému, v obchodním modelu a v nástrojích, které využíváme. Musím říct, že jsme nadšení, že se nám to povedlo, k tomu jsme přidali nové funkce i skončili v zisku.
V AffilBox Podcastu jsme se s Ondrou našli. Neuvěřitelně nás to baví a plánujeme tímto způsobem vypouštět naše manažerské i partnerské know-how. Pokud čtenáři chtějí zdroj informací o affilu, náš podcast je dobrá volba. 🙂
V tomto roce chystáme spoustu novinek. Těmi nejvýraznějšími jsou notifikační centrum uvnitř AffilBoxu, aplikace pro affiliate partnery PartnerBox, která umožní spravovat všechny AffilBoxy na jednom místě, nebo vylepšení platebních metod, které nás posune blíž k expanzi.
5. Podle DUE.com se předpokládá, že v roce 2021 bude 15 % z celkových výnosů digitální reklamy právě z affiliate marketingu, přičemž 80 % značek využívá affiliate jako jeden z hlavních prodejních kanálů. Můžete případně prozradit více ze zahraničních affiliate trendů?
Affiliate marketing je v US a v EN mluvících zemích obrovsky využívaný, to je pravda. To bohužel tolik neplatí o střední a východní Evropě. Tady je to pořád relativně mladé odvětví, nicméně technicky velmi dobře připravené na růst.
Obrovskou službu pro mezinárodní affiliate udělal Amazon, a to hned dvakrát. Poprvé, když vytvořil vlastně celé odvětví mini-affiliate webů specializované na konkrétní kategorie (kterých jsou tisíce). Podruhé, když minulý rok opět snížil provize, a tím dal prostor jiným affiliate programům, aby si ukously podíl na trhu. Affiliate partneři tak hledají affiliate programy mimo Amazon, které nabízejí lepší provize. To dlouhodobě povede k vytváření nových affiliate programů.
Druhým trendem, který je vidět v zahraničí, je „objevení“ affiliate marketingu velkými mediálními domy. U nás to není tak běžné, ale v zahraničí velká média a online deníky začínají konkurovat affiliate webům recenzemi produktů, sekcemi s kupóny nebo vlastními cashbacky pro registrované uživatele.
6. Jak vidíte vývoj affiliate marketingu v Česku a na Slovensku?
Já vývoj v ČR a SK vidím velmi pozitivně. Oba národy mají k onlajnu blízko a jsme v něm velmi schopní. Česko má nejvíce e-shopů na hlavu v Evropě.
Situace, kdy lidi hledají práci z domova a e-shopům roste konkurence, musí podle mě vést k růstu našeho odvětví.
AffilBox pomáhá e-shopařům budovat povědomí o značce, předběhnout konkurenci a zvýšit obrat o 10–60 %. Důsledkem koronakrize začali AffilBox využívat e-shopaři i na monitorování svých vlastních marketingových aktivit.
Chcete si zdarma vyzkoušet, jak Affilbox v e-shopu funguje? Vytvořte si testovací e-shop na 30 dní úplně zdarma: