Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Expanze e-shopu v roce 2021

Expanze českého e-shopu do zahraničí nejčastěji začíná na sousedním Slovensku. Vytvořit e-shop pro zahraniční trhy a připravit jazykové mutace e-shopu pravděpodobně zvládnete i sami. Ale k úspěšné expanzi potřebujete mnohem víc. Pokud chcete v zahraničí uspět, vyplatí se svěřit do rukou zkušeným odborníkům. 

Pro všechny e-shopaře, kteří zvažují expanzi do zahraničí, přinášíme rozhovor s Filipem Minárem z Expandeco.com

V interview se dozvíte:

do jakých zemí expandovat v roce 2021

1. V roce 2020 expandovaly české a slovenské e-shopy zejména do Maďarska, Rumunska, ale zajímavé se jevily i Chorvatsko, Slovinsko nebo Ukrajina. A pak přišla pandemie… Ze začátku se zdálo, že rok 2020 bude pro e-shopaře ztrátový, ale podle průzkumů to bylo právě naopak. Jak jste to vnímali vy v Expandeco a vaši klienti?

Začátek pandemie se nesl ve znamení chaosu a stresu. Nikdo nevěděl, co se bude dít, taková situace tady nikdy nebyla. Přeneslo se to i na e-shopy, které začaly ve velkém optimalizovat a snižovat své provozní náklady, což se dotklo především marketingových aktivit, ale i našich dalších s expanzí souvisejících služeb. Situace se ale později výrazně změnila a ukázala se tak síla e-commerce odvětví. Zákazníci z důvodu uzavření kamenných provozoven přesunuli své nákupy do online prostředí. Například v měsících březen až červen jsme zaznamenali enormní nárůst komunikace na e-shopech napříč všemi zeměmi. V některých byl nárůst počtu e-mailů a zrealizovaných telefonátů o více než 200 % ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku. E-shopy nestíhaly vyřizovat poptávku na svém domácím trhu, natož se ještě věnovat expanzi. Posléze se vrátili i klienti, kterým zahraničí fungovalo lépe než kdykoliv předtím, a 9 z 10 poptávaných klientů nám dokonce potvrdilo nárůst tržeb. Někteří srovnávali obraty k vánoční sezoně a museli rozšiřovat sklady nebo začít pracovat na dvě směny. Koronavirová pandemie v roce 2020 ovlivnila e-commerce do takové míry, že již nikdy nebude jako předtím. Příkladem jsou i noví zákazníci e-shopů, kteří tak udělali svou první, ale zřejmě ne poslední online objednávku. 

Výrazně rostly i kategorie jako lékárny a potraviny, kterým zákazníci v online prodeji doposud až tak nedůvěřovali. Z toho důvodu e-shopy nestíhaly při zvýšené poptávce odesílat objednávky a doplňovat skladové zásoby. Vhodným řešením ve většině podobných případů proto bývá například zákaznická podpora na zvýšení spokojenosti zákazníků, ale i samotná reverzní logistika, která přes lokální sběrná místa zefektivňuje pohyb vráceného zboží. Tím poskytujeme e-shopům možnost prakticky okamžitě zařadit nepoužité zboží zpátky do nabídky.

Filip Minár, Senior sales manager Expandeco.com

Věděli jste, že v ByznysWebu spravujete všechny jazykové mutace e-shopu v jedné administraci? Přečtěte si, jak vytvořit e-shop pro zahraniční trhy:

2. Pro ty e-shopaře, kterým se loni nedařilo právě nejlépe, se expanze e-shopu do zahraničí v roce 2021 jeví jako skvělá možnost, jak to napravit. Expanze e-shopu a oslovení zákazníků v zahraničí má navíc spoustu výhod. Například daňová optimalizace, nové obchodní vztahy na globální úrovni nebo raketový růst e-commerce v dané zemi. Jaké jsou tedy základní kroky pro úspěšnou expanzi v roce 2021?

Určitě stále platí, že lokalizace. Nic se nemění na tom, že bez ohledu na to, o jaké zemi mluvíme, zákazník upřednostňuje nákup ve svém rodném jazyce. Je potřeba udělat si alespoň základní rešerši nebo se na úvod doporučuje investovat do průzkumu trhu a vybrat si tak zemi, která bude pro dané e-commerce podnikání ta nejvhodnější. Zdá se, že trendem 2021 bude expanze na Ukrajinu, ale spolu s ní i expanze do Slovinska nebo Chorvatska. Očekává se, že právě majitelé e-shopů, kteří díky pandemii zažili loni extrémní růst, se budou věnovat škálovatelnosti svého podnikání právě přes expanzi na zahraniční trhy. Na druhé straně ti, které pandemie zasáhla negativně, se již loni snažili přizpůsobit a změnit svou strategii na produkty, které se prodávají, a zaměřili se z firemních přímo na koncové zákazníky. Ti, co fungovali pouze offline, se ve velmi krátkém čase transformovali do online. Najednou vám široká síť obchodů v nákupních centrách byla na nic, dokonce byla spíš přítěží a jediným logickým řešením tak byl přechod na online jako forma expanze.

3. Už před koronavirem měli majitelé e-shopů přirozené obavy z toho, zda se jim investice vrátí a jak to celé dopadne. Jak zjistit, zda bude mít expanze pro daný e-shop přínos? Resp. jak zjistit, zda je daný e-shop vhodným adeptem na expanzi do zahraničí?

Určitě je potřeba mít hlavně pevnou půdu pod nohama. Mít stabilní a ziskový domácí trh. Pokud vás pandemie poznačila negativně a vaše prodeje klesly, tak expanze nemusí být vhodným řešením situace. Expandovat je vhodné hlavně u finančně zdravých projektů. Když nedokážete udělat ze svého e-shopu ziskový projekt na trhu, který znáte a jste v něm doma, tak se vám to těžko povede za hranicemi. Naopak, pokud je váš produkt žádaný na domácím trhu a dokonce sem tam vám přijde objednávka i ze zahraničí, tak je vysoce pravděpodobné, že si najde své zákazníky i na jiném trhu. Pandemie poznačila e-commerce v drtivé většině případů pozitivním růstem. Většina e-shopů vydělala, čímž se jejich předešlé investice vyplatily. Proto se všeobecně dají i nadále očekávat další investice do rozšiřování podnikání a rozumným krokem může být právě vstup na nový trh.

4. Filipe, když vytvoříte skvělou strategii pro expanzi, dokáže se daný e-shop řekněme do půl roku na zahraničním trhu reálně uchytit a finance se mu vrátí?

Do půl roku je pro většinu e-shopů velmi krátká doba. Ale zažili jsme už i expanze projektů, které v průběhu prvních šesti měsíců fungování v nové zemi převýšily obratem svůj domácí trh. Takový případ se nám objevil i přes pandemii. Všechno záleží na  vašem, jak se říká „drajvu“, investicích do marketingu a správně zvolené strategii.

V průměru ale trvá jeden rok, resp. jednu sezonu, než se vám vrátí náklady, které jste do expanze vložili. Samozřejmě ale existují i projekty, které potřebují značně delší období. Nesmíme však opomíjet fakt, že náklady na online expanzi ve srovnání s offline expanzí jsou řádově nižší i o 80 %.

5. Na Expandeco blogu najdeme cenné rady o specificích daných zemí a cílových skupin. Loni jste přidali i online eventy na Facebooku. Co další chystáte v roce 2021?

Rok 2021 bude pro Expandeco klíčovým. Stojí před námi několik výzev. Pro český trh jsme našli skvělého kolegu a úspěšně tak obsadili pozici CZ country managera. Podobně jsme si počínali i v Polsku a máme tam již aktuálně zkušeného lokálního kolegu, který bude pomáhat s expanzí polským e-shopům. Zdokonalili jsme i naše překladatelské oddělení. V prvním kvartálu letošního roku plánujeme spustit komplexní služby a řešení pro expanzi na Ukrajinu. Pokud půjde všechno tak, jak má, čeká nás otevření řeckého trhu. Spolu s partnery připravujeme například již v prvním kvartálu projekt pod názvem Exportní akademie, tedy vzdělávací projekt pro e-shopaře zaměřený na expanzi do zahraničí. Jsme nesmírně rádi, že koncem loňského roku se povedlo rozšířit náš tým o několik odborníků z marketingu, IT nebo překladů, čímž dokážeme nabízet ještě kvalitnější a spolehlivější služby. Rok 2021 tak bude i ve znamení expanze firmy Expandeco. 

TIP pro vás: na závěr přidáváme několik praktických online nástrojů pro úvodní výběr správné cílové země na expanzi vašeho e-shopu: Market Finder, Google Trends, Statista nebo SimilarWeb

V případě jakýchkoliv otázek se obraťte přímo na e-commerce odborníky na expanzi, kteří vám rádi pomohou rozšířit vaše úspěchy za hranice. 

K tomuto tématu doporučujeme:

https://www.expandeco.com/cz/blog

návody na tvorbu multijazyčného eshopu v ByznysWeb.cz 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskusia k článku