Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Nativní reklama v roce 2018

nativní reklama trendy 2018Reklamní slepota a počet uživatelů AdBlockerů neustále stoupá. Proto se nativní reklama stává jedním z nejefektivnějších komunikačních kanálů 21. století.

Co je cílem nativních kampaní a kdy fungují nejlépe, prozradil Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle.

 

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

1. Na základě našeho prvního rozhovoru o Strossle nás často kontaktují majitelé nově založených e-shopů s otázkou, zda je nativní reklama vhodná i pro ně, zda jim přinese více než PPC reklama nebo SEO. Co byste jim doporučil – má význam, aby ji zařadili do svého marketingového mixu?

V první řadě je potřeba si uvědomit, kde se nachází nativní reklama a kde performance nástroje jako Google/vyhledávání/Heureka.

model AIDA

model AIDA (zdroj)

Nativní reklama je v kategorii Desire/Inspire – má za cíl inspirovat, vzbudit touhu u lidí, kteří nad produktem nepřemýšleli nebo váhají. Např. si přečtu recenze nejlepších mobilních telefonů a zjistím, že vyhrál Samsung Galaxy.

Google PPC / Heureka jsou v kategorii Action. Lidé v této fázi již přesně vědí, co chtějí, a např. hledají e-shop, kde nakoupí nejvýhodněji. Kdo hledá na Heurece telefon, tak již hledá nejlepší obchod za nejlepší cenu. Má to ale dvě nevýhody:

  1. v rámci konkurenčního boje mezi shopy se bidy za klik zvyšují a marže snižuje,
  2. jak efektivně zaujmeme přes Google PPC člověka, který neví, co přesně chce/potřebuje?

 

Tím chci říct, že se kanály navzájem nevylučují, ale doplňují v rozličných fázích nákupního procesu. Nativní reklamu a obsahový marketing bych rozhodně doporučil v případě, když chcete budovat svůj brand dlouhodobě. Inspirovat lidi, získat si jejich důvěru, pobavit je, a když v budoucnu nadejde čas nakoupit, budou na vás myslet.

Jsou případy, kdy je nativní reklama používaná i na performance, ale to je podle mě nesprávné využívání formátu. Rovněž jsou případy, kdy je to dokonce pozitivní ROI, ale jak se říká, jedna vlaštovka léto nedělá. 🙂

 

2. Pokud se tedy majitel e-shopu nebo webové stránky rozhodne pro nativní reklamu, bude potřebovat nativní článek s dobrým obsahem. Existuje nějaké pravidlo, kde by měl být článek uveřejněn – na blogu profi blogera, na blogu konkrétního e-shopu nebo vhodné umístění zvolíte vy ve Strossle?

Pokud k vám lidé chodí pravidelně konzumovat obsah, jsou k vám loajální, nebo skórujete vysoko v Googlu, tak klidně i u sebe na webu.

Když chcete být zase „hodnověrnější“, tak je dobré využít nějakou nezávislou stranu – třetí médium. Kdyby např. banky napsaly na svém blogu, že mají ten nejlepší úvěr na trhu, tak by jim to spousta lidí nevěřila, protože kdo by o sobě psal ve zlém. Pokud by ale taková recenze byla na nějakém ekonomickém portálu, tak by to mělo punc objektivity.

Co se medií týče, záleží, kde se nachází vaše cílovka – pro mladé je to Youtube nebo Refresher, pro fanoušky aut různé auto-moto fóra a stránky atp.

Univerzální pravidlo, které doporučujeme, je 10-20-70. 10 % investujte do analytik, 20 % do tvorby obsahu a 70 % do distribuce. Tj. cca 4x tolik času a peněz, co jste utratili na tvorbu, investujte do distribuce. Je jedno, zda si zaplatíte pozici na top médiu, FB reklamu, Strossle. Důlezité je, aby váš obsah byl viděn. Viděl jsem např. na Youtube spoustu krásných videí od rozličných developerů staveb, kde ukazují bydlení svým potenciálním klientům. Tato videa musela stát tisíce/deseti tisíce eur a mají stovky přehrání. A to je tragédie. Internet je plný kvalitního obsahu, který nikdo nikdy neviděl. Tak nezapomeňte, fotbal se hraje pro diváky. 🙂

 

3. Potenciál doporučujícího nástroje Strossle každým rokem roste. Jak vidíte využití nativní reklamy v roce 2018?

V roce 2016 to byl buzzword, v 2017 i díky článku na blogu ByznysWeb, aktivitám IABi rozličným konferencím a workshopům se již naučili early adopteři s tímto formátem pracovat. Růst mezi prvním půlrokem 2016 a prvním půlrokem 2017 byl podle odhadů 590 %.

V roce 2018 se podle mě tento formát dostane k ještě širším masám a odhaduje se, že formát naroste dvojnásobně.

 

To je celkem zajímavá příležitost, co říkáte?

Více informací o fungování a výsledcích nativních kampaní se dozvíte v FB skupině Content Marketing Community SK/CZ, kterou založil Filip Kuna.

A abyste měli komplexní přehled o trendech na rok 2018, v dalším článku se spolu s Jakubem Ptačinem a Evou Roverovou podíváme na trendy webdesignu.

 

Mohlo by vás zajímat:

Obsah, který lidé milují – příručka nativní reklamy ke stažení zdarma

SEO trendy na rok 2018

PPC trendy na rok 2018

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)