Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak využít statistiky z e-shopu v reklamních kampaních a osloveních zákazníků

štatistiky návštevnosti www stránkyPro efektivní provozování online reklamní kampaně je nevyhnutné propojit Váš internetový obchod, resp. www stránku s kvalitními statistikami návštěvnosti. Tento předpoklad určitě neplní audit návštěvnosti typu TOPlist apod.

Z praxe jednoznačně doporučujeme Google Analytics a stejně i využití nadstavby Google E-Commerce, kterou zaktivujete v nastaveních Vašeho profilu v Analytics.

V případě, že máte spuštěnou reklamu v Google AdWords, je vhodné, když si v sekci Přehledy a nástroje zaktivujete propojení s Google Analytics. Pokud tak neučiníte, výsledky z placených a neplacených reklam budou sloučeny do jedné statistiky a Vy nedokážete vyhodnotit jejich efektivitu.

Výhody Google Analytics

Snad největším přínosem pro Váš rozpočet je, že jsou úplně zdarma.

Pomocí Analytics statistik dokážete zjistit např.:

  • jaká je návštěvnost z placené a neplacené reklamy
  • která z reklam je nejpřínosnější
  • jaký je celkový počet návštěvníků a počet zobrazení www stránky
  • jak často se návštěvníci na Váš web vracejí
  • jaká je míra odchodů z Vašich www stránek a e-shopů
  • jak se na webu dosahuje stanovený cíl – objednávka, registrace do newsletteru, odeslání formuláře, kliknutí na banner …
  • jaká je návštěvnost Vašeho webu z mobilních zařízení
  • jaký je meziroční nárůst/pokles počtu objednávek

Nevýhody Google Analytics

Někteří uživatelé mohou namítat, že Analytics mají řadu nevýhod. Např. nepřesné měření nebo “zneužívání” dat z E-Commerce pro určování cen za PPC. I přesto nasazení statistik Analytics je snad tou nejsprávnější volbou. Minimálně je můžete využít jako nástroj určující trendy Vaší kampaně, resp. směr, kterým se máte ubírat.

Výhody Google E-Commerce

Nadstavba E-Commerce Vám nabídne detailní informace o transakcích a návštěvnosti na Vašem webu. Ve zkratce by se dalo říct, že E-Commerce reportují, kolik a za jaké produkty utratili Vaši zákazníci. Dokáže měřit 3 základní druhy konverzí:

  • přehled výkonů – jakou operaci zrealizoval konkrétní zákazník
  • přehled produktů – jaký produkt byl objednán, v jakém množství a za jakou cenu
  • zpráva transakcí – Vás informuje o průměrné ceně a průměrném množství Vašich nakoupených produktů, o zrealizovaných transakcích a výnosech. Po kliknutí na produkt se dozvíte, kdo ho koupil, kdy, za jakou cenu a v jakém množství.

E-Commerce Reports Vám nabízejí odpovědi na základní otázky:

  • odkud k Vám přicházejí návštěvníci a za jakou sumu nakupují?
  • který zdroj návštěvnosti je pro Vás nejvýnosnější?
  • které keywords jsou nejefektivnější?
  • za jaký čas klient zrealizoval nákup?
  • kolik času uplynulo od posledního nákupu Vašeho klienta?
  • která z kampaní  se stejným rozpočtem je efektivnější?

Nevýhody Google E-Commerce

I když jsou vhodné na sledování většiny Vašich návštěvníků, nedokáží Vám poskytnout informace o všech návštěvách Vašich www stránek a e-shopů.

Tipy, jak využít statistiky v reklamních kampaních 

Primární využití statistik v reklamní kampani je samozřejmě na vyhodnocování její efektivity. Rovněž Vám pomohou poznat nákupní chování Vašich zákazníků a aktivity návštěvníků na Vašem webu.

V souvislosti se sledováním chování návštěvníků se zaměřte především na analýzu:

  1. zdrojů generujících návštěvnost – možná tak získáte nový zdroj, kde můžete inzerovat
  2. klíčových slov, které návštěvníci zadávají do vyhledávačů
  3. rozdílů návštěvnosti v konkrétních sekcích www stránky v průběhu měsíců, týdnů a dnů
  4. návštěvnosti před a po ukončení reklamní kampaně
  5. ukazovatelů, které jste si před zahájením kampaně stanovili jako klíčové
  6. způsobů prohlížení www stránky/e-shopu – jaká je vstupní a výstupní stránka, jaká je hloubka návštěvy
  7. sekcí webu, které jsou nejpoužívanější, resp. nejnavštěvovanější
  8. charakteru nákupů – počet objednávek za den, jaké procento návštěvníků odešle objednávku, jaká je průměrná suma objednávky
  9. bounce rate – míru odchodů ze stránky
  10. pohybu návštěvníků na webu
  11. efektivity newsletterů – kolik odběratelů newsletteru navštíví linkované sekce

Nadstavba Site Search umožní zjistit, co konkrétně návštěvníci na Vašich www stránkách hledali (konkrétní produkty nebo klíčová slova v sekci Časté dotazy), zda neopustili Vaše stránky ihned po vyhledání.

I přesto, že sociální sítě nabízejí své statistiky, určitě mají Analytics své opodstatnění i v tomto případě. Měření sociálních sítí umožňuje např. porovnat počet kliknutí na button “To se mi líbí” s buttonem Google +. Aby jste dokázali lépe analyzovat placené a neplacené přístupy ze sociální sítě, doporučujeme využít i URL builder.

SEO přehledy získáte po propojení účtu v Analytics s nástrojem pro správce webu – Google Webmaster Tools.

SEO metriky měří:

  • počet zobrazení www stránky, kterou uživatel vyhledává
  • počet kliknutí všech URL adres na Vaší www stránce
  • průměrné hodnocení URL adres pro dotazy – na měření průměrné pozice však doporučujeme využít přesnější nástroj – Collabim
  • míru prokliku
  • geografické zobrazení podle dané krajiny
  • dotazy z vyhledávání Googlu generující nejvíce zobrazení

Pokud jste náročnější a ani jeden z uvedených přehledů Vám nevyhovuje, nadefinujte si vlastní. Google Analytics Vám umožní nadefinovat i vlastní metriky, dimenze hloubkové analýzy a filtry.

Tipy, jak využít statistiky v oslovení zákazníků

Ze získaných údajů můžete do newsletterů zakomponovat např. slangové výrazy, pod kterými vyhledávají Vaši zákazníci produkty.

Pokud se nevíte rozhodnout, který z reklamních formátů zvolit, podívejte se na výsledky A/B testování.

Ukazovatele úspěšnosti online reklamní kampaně

  • krajina, odkud pocházejí návštěvníci
  • unikátní IP adresy
  • počet zobrazení bannerů za určené období (impressions)
  • počet prokliků na reklamu (click)
  • poměr počtu prokliků na reklamu k počtu zobrazení reklamního formátu (click rate)
  • počet prokliků, které reklama přinesla v poměru k počtu zobrazení (click through rate)
  • konverzní poměr – určuje procento návštěvníků, kteří na www stránce vykonali požadovanou akci a konvertovali z návštěvníků na zákazníků. Konverzní poměr je tedy počet návštěvníků vydělen celkovým počtem návštěvníků a následně vynásoben 100.

V každé kampani je nevyhnutné získat feedback. V reklamní kampani se jedná o počet konverzí, transakcí, návštěvníků, prodaných produktů atd.

Statistiky návštěvnosti dokáží eliminovat horibilní sumy investované do sledování konverzních cílů – kromě Analytics můžete aktivovat i Foretaster, který Vám denní statistiky zašle přímo na Váš e-mail.

 

Zdroj:

http://www.byznysweb.cz/faq?category=74

http://www.tvorba-www-stranky.com/internetova-reklama/statistiky-navstevnosti-www-stranek/

https://blog.byznysweb.cz/2013/03/analyza-web-stranky-google-analytics-prvni-cast/

https://blog.byznysweb.cz/2013/03/analyza-web-stranky-google-analytics-%E2%80%93-druha-cast/

https://blog.byznysweb.cz/2011/10/jak-sledovat-efektivitu-reklamnich-kampani/

Pozn.: článek byl publikován v časopisu Manazerskecentrum.sk

vytvořit www stránku, vytvořit e-shop

tvorba www stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)