Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak si vybrat vhodného blogera pro svůj e-shop

program #ESSE18

Program E-shop summit & expo 2018

E-shop summit & expo 2018, který se konal v Praze 16.17. března 2018, je doslova festival pro e-shopaře, kde si za 2 dny užijete množství zábavy, ale zejména nasajete odborné znalosti a načerpáte nové inspirace, jak můžete svůj e-shop posunout vpřed.

Zúčastnil jsem se již spousty vzdělávacích přednášek pro e-shopaře, ale musím říct, že tato akce patří odborností spíkrů mezi nejlepší, co český a slovenský trh nabízí.

Postupně vám představím přednášky, které mě zaujaly nejvíce a plánuji je využít i pro svůj e-shop s dámským spodním prádlem, plavkami a dámským oblečením liliana.sk.

Adam Ježek, Iva Baltaretu: E-shop + blogeři = VSL

jak najít blogera pro svůj e-shopAdam a Iva pojali svou přednášku v duchu hesla „E-shop + blogeři = Velká Světová Láska“. Při spolupráci s blogery si musíte uvědomit, že hledáte partnery a ne otroky, kteří vám za odměnu napíší nějaký článek. Blogeři vám totiž mohou zabezpečit budování pozitivního vztahu k vaší značce, až vytvoření lovebrandu. V minulosti patřil mezi nejhodnotnější faktor spolupráce s blogem linkbuilding. Dnes je ale zpětný odkaz jen jednou z výhod. Linkbuilding byl kdysi vnímán jen jako získání odkazu z nějaké stránky, ve většině případů za peníze, a to bylo všechno. Dnešní situace je jiná a můžeme ji nazvat i jako novodobé online PR, protože tím navazujeme vztahy se svými potenciálními zákazníky. A právě na toto jsou vynikající blogeři.

Blogeři jsou jako nekonečný vesmír

Nové blogy vznikají každým dnem a je jich opravdu spousta. Mohli byste si myslet, že se vám nevyplatí spolupracovat s nějakým novým, začínajícím blogem, ale opak je pravdou. Takovýto blog se může za 1 nebo 2 roky vyšvihnout mezi špičku. Když si jej podchytíte již na začátku a se spoluprací jste vzájemně spokojení, bloger pro vás bude psát i nadále. Protože vás má rád a za dobu spolupráce jste si již vytvořili společný vztah.

Jak si pro sebe vybrat vhodného blogera?

  1. Úzce se specializuje: blogeři většinou píší o svých koníčcích a specializují se na nějaké odvětví. Najděte si proto blogera, který se věnuje právě tomu vašemu. Největší výhodou je přesné zacílení vašeho publika.
  2. Jeho práce se vám líbí: má podle vás hezké fotky, kvalitní výstupy, je vám sympatický z fotek. Musíte si uvědomit, že hledáte vztah a někoho na dlouhodobou spolupráci. Pokud by vám nebyl sympatický, dříve či později se to projeví.


Kde najdu takového blogera?

  1. Vyhledávač: nejjednodušším řešením je Google. Zadáte klíčové slovo + blog, např. „módní blog“, a ve výsledcích dostanete několik blogů věnujících se vaší oblasti podnikání. Blogeři se navzájem podporují a znají se. V komentářích pod článkem najdete pravděpodobně další blogery specializující se na podobné téma.
  2. Komunitní weby: jsou rovněž výborným způsobem na hledání vašeho blogera. Na Slovensku je to www.blogerroka.sk a v Čechách www.blogerkaroku.cz . Vynikající stránkou v ČR je www.blogerky.cz, kde najdete blogy rozděleny podle specializace, např. móda, krása, životní styl, jídlo. Dalšími stránkami jsou www.foodblogroku.czwww.mamablogroku.cz. Na Slovensku je stránka podle specializace blogů www.najlepsieblogy.sk.  
  3. Sociální sítě:  najděte si na Facebooku jednoho blogera, kterého znáte, a když jej lajknete, ukážou se vám stránky s podobným zaměřením. Doporučuji vám rovněž skupinu na FB s názvem Spolupráce blogeri a firmy a skúsenosti. Spousta mladších blogerů si již ani nezakládá Facebook, ale jde rovnou na Instagram. Tam zkuste pomocí hashtagu a svých klíčových slov najít nějaké zajímavé blogery nebo influencery.

Nejlepší způsob oslovení blogera

  1. E-mailem: nikdy neposílejte hromadné e-maily, blogeři to nesnášejí. Buďte osobní a projevte zájem. V e-mailu netykejte, ani když jde o mladou slečnu, které je 18 let. Ona vám zpátky tykat nebude, a tím hned na začátku vzniká nerovný vztah. A vy hledáte partnerství. Vždy oslovte blogera jménem, ne jenom „Dobrý den“, ale například „Dobrý den, Ivano“. Blogeři mají v současnosti spoustu nabídek, a tím nejznámějším mohou denně chodit i desítky e-mailů na spolupráci. Proto se připravte, že ne každý vám odepíše.
  2. Telefonicky: pokud má bloger na stránce dostupný telefonický kontakt, nejdřív mu zavolejte a až poté pošlete e-mail. Zaručíte si tím vyšší odezvu a navázání společného vztahu je v tomto případě mnohem silnější.

Vyhodnocení spolupráce a co vám to přineslo

U spolupráce s blogery je vyhodnocení spolupráce trochu těžší, protože nejde o výkonnostní marketing, kde si umíte přesně spočítat, kolik jste do reklamy investovali a kolik vám to přineslo objednávek. U blogu můžeme hodnotit tato kritéria.

  1. Reakce čtenářů: jakou měl článek odezvu, kolik komentářů je pod článkem nebo na sociálních sítích a o čem tam lidé píší. Vzbudil pozitivní nebo negativní ohlasy?
  2. Návštěvnost vašeho webu: kolik lidí vám přišlo z odkazu článku, snadno zjistíte v Google Analytics.
  3. Jak se vám to líbilo: je to vaše značka, proto zejména vy musíte být s výsledkem spokojeni a spolehnout se na vlastní intuici. Pokud se vám práce blogera líbila, umí dobře fotit nebo točit videa, navažte dlouhodobější spolupráci.

Víte, jaký je rozdíl mezi influencerem a blogerem?

Čím dál častěji slyšíte z každé strany o influencerech, ale ne každý ví, co si pod tím představit. Influencer je člověk, který má mediální vliv na nějakém médiu. Může to být blog, Youtube nebo sociální sítě jako Facebook, Instagram a další.

Pokud jste se právě rozhodli, že chcete pro svůj e-shop najít vhodného influencera, zaměřte se spíš na jeho čtenáře (na jejich kvalitu, kdo to je a zda je vaše cílovka) než na počet fanoušků. Pokud má nějaký instagramový účet velké množství followerů, ale ze zahraničí, vám jako slovenskému nebo českému e-shopu to moc nepomůže, protože u vás pravděpodobně nenakoupí. Proto se musíte dívat i tímto směrem a správně vyhodnocovat více faktorů. Fanoušci na Facebooku, ale v současnosti zejména followeři na Instagramu, se nakupují ve velkém, takže si dejte pozor, aby publikum daného účtu bylo relevantní vůči vaší značce.

 

Držím vám palce při hledání toho správného blogera. Příště se spolu podíváme na další tipy, jak uspět na sociálních sítích.

avatar
Autor: Marián Ďurmek Spolu s bratrem Dušanem provozujeme od roku 2011 e-shop liliana.sk, kde pomáháme ženám se správným výběrem spodního prádla, plavek a dámského oblečení.