E-commerce roste, budujte svůj brand
O tom, jak vybudovat úspěšnou značku bez velké investice, jste si již na blogu o podnikání na internetu určitě přečetli.
Dnes se podíváme na to, jak vám vaše značka pomůže uspět v konkurenčním moři.
Jako inspirace nám poslouží situace z české e-commerce.
Na #ESSE18 Jenda Perla vystoupil s přednáškou – Trendy v českém e-commerce, aneb je váš e-shop další na řade?
O České republice je známo, že patří mezi e-shopovou velmoc v počtu e-shopů. Je jich přibližně 40 000 a toto číslo stále roste.
Vývoj e-commerce v ČR
V roce 2016 byl růst obratu 21 % a za rok 2017 růst 18 %. E-shopy tvoří na celkovém maloobchodu obrat v ČR 10,5 %. Když si to srovnáme s USA, tam tvoří maloobchod 9 %. I to ukazuje, že česká e-commerce patří mezi nejrozvinutější země světa.
Například růst obratu Alza.cz za rok 2017 je 17,9 %.
Za poslední rok vzrostlo hledání značek e-shopů v Google o 20,9 %. Lidé začínají více hledat konkrétní značky e-shopů než samotné kategorie a klíčová slova produktu, o který mají zájem. Hledání kategorií má růst 14,5 %. Z těchto údajů vyplývá, že je čím dál důležitější budovat svůj brand a pečovat o něj. Na toto ale menší e-shopy dost často zapomínají.
Můžeme sledovat dva trendy v oblasti kategorií
Trend poklesu zájmu:
- Roste zájem o kategorii
- Zvyšuje se počet e-shopů
- Probíhá cenová vojna
- Klesá zájem o kategorii
Jako příklad si můžeme uvést kompaktní digitální fotoaparáty, které jsme používali k focení na dovolené možná před 15 lety. Většina lidí fotí na mobily a takovéto kompakty již téměř nikdo nepoužívá. Hledání této kategorie meziročně klesá o 15 % a pomalu umírá.
Konsolidace a specializace:
- Roste zájem o kategorii
- Vzniká velký počet e-shopů
- Probíhá cenová vojna
- Zájem o kategorii se stabilizuje
- Dochází ke konsolidaci a převaze pár velkých hráčů / specialistů na danou kategorii
Příkladem jsou mobilní telefony. Lidé sice mají velký zájem o mobilní telefony, hledají je i nakupují, ale počet takových e-shopů klesá. Jako další příklad poslouží sluchátka do uší, počítačové myši, reproduktory a reprosoustavy nebo karetní hry. Aktuálním trendem je kategorie kávovarů, kde meziroční hledání stouplo o 40 %.
Co se děje v české e-commerce?
Trend je takový, že roste celá e-commerce, roste počet e-shopů a taky počet hráčů na trhu, kteří nabízejí širší kategorie než v minulosti. Roste význam brandu, kdy hledání značky roste rychleji než hledání všeobecných klíčových slov spojené s kategoriemi. Cenové srovnávače a velcí hráči dominují v SERPu. Dokážou je ale porazit specializované e-shopy, které jsou schopny být ve svých kategoriích na konkrétní klíčová slova na prvním, druhém místě. Dochází ke 2 životním cyklům kategorií, a to snížení zájmu a konsolidaci / specializaci. Tyto cykly se vyplatí sledovat, abyste věděli, do jakých kategorií je vhodné vstupovat a u jakých to nemá smysl.
Pokud jste na #ESSE18 nebyli, doporučuji přečíst si i předchozí články: