Majo Ďurmek z e-shopu liliana.sk radí, jak vytěžit z vánoční sezony maximum

Marián Ďurmek z e-shopu liliana.sk radí, jak svůj e-shop připravit na vánoční sezonu
S přípravou vánoční sezony začínáme přibližně začátkem října. Připravujeme si strategie, sepíšeme si jednotlivé kroky, analyzujeme nabídku na trhu a vybíráme zboží, kterým se zásobíme. S tím nám pomáhají data z minulých sezon.
Poselství pro začínající podnikatele: Dělejte lidem radost. Ať už svým zbožím, nebo kvalitními službami. Ale nedělejte to zdarma. Poptávejte za to adekvátní odměnu, abyste i vy byli spokojení a šťastní. Nechoďte do podnikání s tím, že prorazíte s nejnižšími cenami na trhu, ale s tím, že nabídnete přidanou hodnotu a uděláte svět kolem sebe lepším. Někdy stačí jen maličkost. Například, když vám napíše nebo zavolá nadšený zákazník. |
Tipy jak vytěžit z vánoční sezony maximum
1) Pokud máte zajímavý produkt, investujte do Facebook reklamy
V posledních letech jdou u nás v předvánoční sezoně největší investice do Facebook reklamy. Je to vhodný formát na propagování zboží, který vzbuzuje emoci. Základem je mít zajímavý výrobek a perfektní fotky, bez toho to nepůjde. Dalším důležitým faktorem úspěchu je již samotné nastavení a správné zacílení reklamy.
2) Vytvořte kategorii vánoční dárky a segmentujte je
Kategorii s tipy na dárky pod vánoční stromek dělá většinou každý e-shop, ale správně ji připravují jen ti největší (např. Alza). Pokud váš e-shop disponuje širší nabídkou, segmentujte ji. Nejenže vytvoříte kategorii s dárky, ale rozdělte ji na dárky pro ženy, pro muže, děti, babičky, dědečky atd. Tím zákazníkům ušetříte čas a usnadníte nákupní proces.
3) Prodlužte pracovní dobu zákaznického servisu a nabídněte nadstandardní péči
Podívejte se na statistiky a zjistěte, kdy vaši zákazníci nakupují nejvíc. Když je to ve večerních hodinách, výborným řešením bude nabídnout jim v tomto čase nadstandardní péči v podobě live chatu, rychlé odpovědi na e-maily nebo zvedání telefonické linky. Spousta lidí nemá přes pracovní den čas, tak vybírá dárek pro své blízké po večerech. Většina e-shopů nabízí zákaznický servis maximálně do 18:00 hod. To můžete využít ve svůj prospěch.
My jsme byli našim zákazníkům poslední dvě vánoční sezony k dispozici od 1. do 23. prosince na e-mailu a zákaznické lince od 8:00 do 22:00 hod. (14 hodin denně) každý den, včetně víkendů.

Ukázka banneru na stránce liliana.sk/kontakt v předvánočním období
4) Prodlužte čas na vrácení zboží
Odbourejte u svých zákazníků obavy, co když dárek nebude pro obdarovaného vhodný nebo mu nebude v případě oblečení sedět. Prodloužení doby na výměnu nebo vrácení může výrazně pomoci k nákupu právě u vás.
5) Dárky k objednávce musí přímo souviset s vaší nabídkou
Znáte to, když vám příde vytoužený balíček z e-shopu, jste plní očekávání. Hned si jej chcete rozbalit. Pokud po rozbalení najdete v krabici dárek navíc, potěší vás o to víc. Ale pozor, nemůže to být ledajaký dárek. Musí být správně zvolený a přímo provázaný s vaší nabídkou. Forma správného dárku je pro každý e-shop jiná a je velmi důležité si jej dobře promyslet.
Dostal jsem dárek, ale nepotěšil mě
Vícekrát jsem dostal v jednom e-shopu k tonerům jako dárek mini baterku na svícení, nekvalitní USB klíč, nejlevnější MP3 přehrávač, jaký si jen dovedete představit nebo náramek proti komárům. Téměř vůbec mě to nepotěšilo. Tento e-shop si nakoupil v Číně přes Aliexpress spoustu nepotřebných a nekvalitních věcí, a pak si na tom dělali kampaň, jaké „super“ dárky vám přibalí k objednávce.
Jaký dárek přikládáme my?
Náš e-shop Liliana.sk se specializuje především na spodní prádlo a plavky, v zimě na čepice. Taky nám déle trvalo, než jsme pro zákazníky vymysleli vhodný dárek. Jelikož v našem logu je srdce, zvolili jsme látková srdíčka plněná kvalitní levandulí dovezenou z Provensálska, která se nedá s tou u nás sbíranou ani porovnat. Je to čistý květ a intenzivní vůně, která vydrží opravdu dlouho. Tímto jsme našim zákazníkům provoněli celý balíček hned po jeho otevření, ale zejména potěšili jejich šatníky s oblečením a spodním prádlem. Jelikož je to dárek s větší investicí, přikládáme jej pouze zákazníkům, kteří udělali objednávku nad určitou sumu.
Srdíčka jsou obrandována naší značkou a textem „Děkujeme“.

Ukázka jednoho z našich látkových levandulových srdíček pro zákazníky liliana.sk
Vždy se snažte o pozitivní emoci
Setkal jsem se i s tím, že e-shop se spodním prádlem (podotýkám e-shop, ne sexshop) přidával svým zákazníkům jako dárek kondom. U zákazníků se to potkalo spíš s negativní než pozitivní reakcí, starší zákaznice byly i pobouřené.
Proto je potřeba dárky vybírat opravdu citlivě a precizně. Emoce jsou klíčovým faktorem, aby si vás lidé zapamatovali. Snažte se, aby ta emoce byla vždy pozitivní. 🙂
6) Oštítkujte produkty s garancí doručení do Vánoc
Zákazník potřebuje ještě před nákupem jasně vědět, zda mu zboží stihnete doručit do Vánoc. My používáme přibližně 2 týdny před Vánoci na každé takové zboží štítek „Garance doručení do Vánoc“. Odbouráte si tím i množství telefonátů, nebo e-mailů od zákazníků, zda zboží opravdu doručíte do Vánoc.

Ukázka štítků „Garance doručení do Vánoc“
Tipů, jak vytěžit z vánoční sezony, je spousta. Každému může fungovat něco jiného. Doporučuji vzít si papír a pero, sednout si na nerušené místo, zamyslet se a sepsat nápady, které by mohly váš e-shop posunout dál. A pak to úspěšně uvést do praxe.
Přečtěte si i další články s tipy od e-shopařů z ByznysWeb.cz/BiznisWeb.sk:
Jak se připravit na Vánoce aneb co udělat lépe nebo jinak – tipy z e-shopu Oxalisdessous.cz