Nové možnosti, nové příležitosti
Výhody prodeje přes internet jsou nesčetné. Od ušetření nákladů za pronájem kamenné prodejny přes nízké náklady za provoz samotného internetového obchodu až třeba po otevřený provoz pro zákazníky prakticky 24 hodin denně. Ale jedno z hlavních pozitiv je šířka působnosti vašeho podnikání.
Kouzlo prodeje přes e-shop objevilo již mnoho podnikatelů z Česka, jak dokazuje počet internetových obchodů, který byl na začátku roku 2017 přes 41 000. A toto číslo se neustále zvyšuje. Český trh je jedním z nejpřesycenějších v celé Evropě, co se počtu e-shopů na jednoho obyvatele týče.
Pokud si otevřete internetový obchod, nemusíte se omezovat na jedno konkrétní místo, např. pouze na město, ve kterém podnikáte. Při dobře nastaveném marketingu můžete oslovit zákazníky po celé České republice.
Nicméně vzhledem k tomu, že v České republice je konkurence neskutečně vysoká, stojí za úvahu expanze eshopu do zahraničí. Proč nejít na západ, kde je koupěschopnost a frekvence nakupování za rok vyšší? Můžete tak vyzkoušet méně rozvinuté ecommerce trhy, kde je konkurence eshopů a nabízených produktů na tak nízké úrovni, že zákazníci kupují v přeshraničních obchodech. Máte tak daleko větší šanci, že se vám podaří ovládnout tamní trh.
Co však taková expanze na zahraniční trhy obnáší? Spolu se společností Expandeco, jež je lídrem na trhu pro expanzi eshopů do zahraničí, jsme pro vás připravili sérii článků, která vám přiblíží celý proces, poradí, čemu se vyhnout, a přinese jednotlivé zkušenosti zákazníků na zahraničních e-commerce trzích.
Vůle expandovat
Prodej do zahraničí už není záležitostí jen pro velké hráče, úspěšné dokážou fungovat na rozvíjejících se trzích i menší e-shopy. Již nyní expanduje do okolních zemí velké množství internetových obchodů, nezmeškejte proto vlak a nasedněte co nejdříve. Právě teď je ta správná chvíle pro vstup na okolní trhy.
Ukliďte si nejdříve na svém prahu
Je ovšem velmi důležité mít nejdříve pevnou půdu pod nohama, abyste se měli při expanzi o co opřít. Dostaňte obrat či počet objednávek na domácím trhu pod kontrolu. Expandujte až ve chvíli, kdy bude váš e-shop ziskový na domácí půdě.
S expanzí jsou totiž spojeny i určité počáteční náklady, a tak se nejdříve dobře „usaďte“ v České republice.
Slovensko
Český a slovenský e-commerce trh jsou si tak velmi podobné, zvyky zákazníků prakticky totožné, že je přímo až must-have mít e-shop i na Slovensku. Často to bývá pro české e-shopisty první země, kam expandují.
Je to skvělá možnost, jak si vyzkoušet expanzi poprvé, a to v jazyce, kterému rozumíte. Snížíte tak náklady na mnohé procesy, které jsou nezbytné pro chod e-shopu, například pokud vám to kapacity dovolují, odpadá vám povinnost hledat sílu pro zákaznickou podporu, je jednodušší překlad vašich stránek i produktů a snadno si vyřídíte administrativní úkony i sami.
Navíc konkurence je zde mnohem nižší, při polovičním počtu obyvatel oproti České republice je na Slovensku jen přibližně 7000 eshopů.
Co dál?
Jelikož jste si založením e-shopu už prošli, máte přibližnou představu o základních procesech, kterými je potřeba před expanzí na zahraniční trhy projít. Jak koupit doménu, že je třeba přeložit e-shop i popisy produktů do daného jazyka, že je třeba založit bankovní účet v zemi, kam expandujete, a mnoho jiného.
Jak však zvládnout zákaznickou linku v cizím jazyce? Jaké administrativní úkony mě čekají a pomůže mi s nimi někdo? Jak řešit dopravu tam i zpět? Jak zjistit stav konkurence a udělat analýzu jednotlivých trhů? Jak řešit marketing? Jaké jsou zvyky v daných zemích? Kam je vhodné expandovat co nejdříve?
Odpovědi na tyto otázky najdete v našich dalších článcích ve spolupráci s Expandeco: